torbenj skrev den 26-09-2018 08:58:14
Hej igen,
Jeg vil rigtig gerne selv tage nogle billeder, men indtil da kan metoden faktisk ses her på Gør Det Selv:
https://goerdetselv.dk/haandvaerker-teknikker/toemrer/samling-af-fodpaneler
Det er udfra mine erfaringer en nemmere og bedre måde at lave samlingen på, men det er nok en smags sag, tænker jeg 😊
Nemmere, ja. Men den modvirker ikke at samlingen, hvor der er gering, trækker sig fra hinanden ved svind. Det er simpel fysik, som man ikke kan omgås. Kun arbejde med det, og lave en ægte kontrakel. Den version der er ganske rigtigt en snydesmig, for dem der holder af det udtryk. for det er snyd. og den skal der også fyldes fuge i, hvis ikke træet er knastørt gennem hele byggeriet. og jeg mener KNAStørt. tørrere end jeg nogensinde har oplevet selv den tørreste byggeplads. Der sker i 99% af alle tilfælde en yderligere udtørring efter byggeriet er sat i drift. Også selvom man har akklimatiseret materialerne i den påkrævede tid, omend det begrænser omfanget. På klassiske almuefodpaneler virker det fordi den lille spids i toppen kun svinder marginalt, men på de moderne flade fodpaneler er godstykkelsen for stor til at det virker i praksis. Så hvis man vil lave et almuepanel rigtigt, og holde det tæt, så er det kun den øverste lille smalle top man skærer i gering, resten nedad, staf og flade/profilering, udhules som klassisk kontrakel, og skæres/files bagover for bid.