Hej allesammen,
Jeg har lavet mange snydesamlinger gennem årene, og jeg har da også benyttet mig af denne måde at lave dem på - altså, måden som Koluda viser. Jeg synes dog, at der er en endnu smartere, og ja, mere rigtig måde at lave dem på.
Jeg vil egentlig gerne vise det på et billede, men jeg har ikke et lige pt., så her kommer et lille forklaring:
Hele det lige stykke på fodlisten skæres, ligesom Koluda gør det, vinkelret af, men det øverste stykke, hvor almuen er, skæres i 45 grader ned til det lige stykke. Dette 45 grader snit laves ganske enkelt på begge fodliste, således at almueprofilen samles i 45 grader, mens resten af fodlisten, det lige stykke, stødes på med et 90 grader snit.
Arbejdsgangen vil typisk være, at man først skære en fodlisten i 90 grader, hvorefter det øverste stykke med almueprofilen skæres i 45 grader. Så monteres denne fodliste ind i hjørnet, hvorefter den anden fodliste skæres i 45 grader hele vejen igennem efterfulgt af et vinkelret snit, der laves mens fodlisten vender på hovedet på afkortersaven. Nu kan fodlisten stødes ind mod den monterede fodliste og monteres.
Denne metode virker på alle fodlister. På glatte fodlister skæres den øverste centimeters penge blot i 45 grader, mens resten skæres i 90 grader.
Hvis det her blev for snørklet, så må jeg lige lave et billede næste gang, jeg skal lave fodlister af en art...
Venlig hilsen Torben