Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

73 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have fundet dig nogle priser. Både forbrug og selve tilslutning til fjernvarme er meget forskelligt fra sted til sted. Vi har det og det er billigt her.

Men skal du helt af med oliefyret, skal du da have jordvarme. Det koster nok ca, det samme som tilslutning til fjernvarme, og er billig i længden. (hvis grunden er stor nok)

Ellers træpillefyr, Du skal jo ikke bekoste skorsten, hvis det kan stå samme sted som fyret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Luft/vand varmepumpe kræver at dit hus er rigtig godt isoleret og at du enten har gulvvarme eller radiatorer, til lav fremløbstemperatur.

Vores luft/vand anlæg kører med en fremløbstemperatur på ca. 32 grader. Anlægget kostede knap 100.000 kr. Inkl. Moms og installation i 2009, så den pris skal jo også med i regnestykket!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Er der ikke nogle særlige regler for træpillefyr med hensyn til hvilket rummet det skal stå i? Det har jeg hørt noget om. Det kan man ikke bare stille op hvor som helst. Med hensyn til jordvarme, så har jeg ikke lige et stort areal der er lige til at grave op, så det tror jeg heller ikke lige. Så det er mest de varmepumpe alternativer jeg skrev og så fjernvarmen der er aktuel tror jeg. Luft-luft varmepumperne er ikke så dyre i indkøb kan jeg se. Men så vidt jeg kan forstå heller ikke så effektive i drift som luft-vand pumperne. Men spørgsmålet er hvad er bedst kan betale sig når der ikke allerede er trukket rør på loftet. Så vil den nemme og hurtige løsning være luft-luft løsningen. Den er så at sige nemmest at gå til. Mens fjernvarmen måske i det lange løb, er det mest enkle og nemmeste. Træpiller er der ihvertfald lidt mere arbejde med løbende.

Jeg ville helt sikkert vælge fjernvarmen, ikke så meget arbejde i det, ud over at indstille termostaten og så er der varme. Så invester nu i at få lagt rør til første salen og sat radiatorer op, det vil virkelig kunne betale sig i det lange løb, og det er sådan du skal tænke som hus ejer. Det kan endog tænkes at det vil forhøje verdien i din ejendom.

Hvis jeg var dig, ville jeg få fat i en energirådgiver.
Denne kan fortælle dig hvor der skal sættes ind m.h.t. isolering, som er den mest effektive måde at begrænse udgiften til opvarmning på :-D

Om opvarmningsformen skal du lige tjekke i din lokalplan, om der ikke tilslutningspligt til fjernvarmen når du overgår til anden opvarmningsform.
Vedr. Luft/luft og Luft/vand varmepumpe, skal du huske på at for at de støjer, og at den virkningsgrad der henvises til (COP) er målt ved + 7 grader.

Jordvarme kan laves med lodrette boringer, så det skader ikke haven. Mange vælger også at få lavet haven om, når den nu er fuld af spor.

-Wezio har for øvrigt ret i at varmepumpe kun er et godt alternativ som opvarmning, hvis huset er velisoleret og for centralvarmeanlægs vedkommende bygget som lavtemperaturanlæg.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

Der er naturligvis regler for træpillefyr, men man kan da købe nogen der står i stuen - Ja de fyrer ind i en slags kamin. ¨Så jeg tror ikke der er anderledes regler for placering end for oliefyret. Og det er meget let og meget automatisk at køre med.
Når du rigtig har brug for varmen, ved - 5 > -15 grader, kommer der ikke meget ud af varmepumper der bruger den kolde luft som energikilde. De kan have indbygget elvarmelegeme, men så er du jo tilbage til det samme som elvarme. Luft til luft varmepumper mener jeg egner sig bedst i sommerhus, hvor der kan være kølige aftener, og som skal opvarmes til 22 grader nogle få dage om vinteren. Den med energirådgivning kan være gratis, vi betaler alle en lille skærv til det, det ses på en af de mange linier på vores elregning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 09-10-2014 20:07


Når du rigtig har brug for varmen, ved - 5 > -15 grader, kommer der ikke meget ud af varmepumper der bruger den kolde luft som energikilde.

 

Jeg er nødt til at korrigere dig.Der kommer ligeså meget ud af en ( kvalitets ) luft/luft varmepumpe ved -15gr. som ved +7 gr. Virkningsgraden er " blot " væsentligt lavere - måske helt nede på 2, hvor den jeg har i sommerhuset har COP på 5,5 ( ved +7 ).

Oversat betyder det at når det er rigtigt koldt bruger varmepumpen det halve effekt af hvad den tilfører rummet - og ved nominel bruger den under 20 %

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for rettelsen. Det var nok mig der fik formuleret forkert.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Til installation af pillefyr skal der brandsikres, men det kan din skorstensfejer informere om ved et besøg til et par hundrede kroner. Det kan handle om vægge, lofter og døre, men det ved han alt om.

mvh


 varmetossen

Hvor meget koster et pillefyr cirka? Hvor meget vil i tro det koster at trække rør og etablere radiatorer på 1. sal?
Der er yderligere 63 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis