Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

Hejsa Til december overtager jeg et hus fra 60... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det afhænger jo af hvor mange radiatorer der skal sættes op og hvordan rørene skal trækkes.

Men hvis loftet består af en trappe op til en stor stue, og to værelser i gavlen. Det er ligesom hvad der er der oppe. Det var bare et cirka tal jeg gik efter at få, klart man ikke kan sige det præcist.

Et pillefyr koster ca. 30,000 inc.montering.

Jeg har kigget lidt på forskellige varmepumper, og den her virker meget velegnet til opvarmning af helårshus.
En investering på små knap 25.000. Men den har også en god kapacitet må man sige. Tænker at installere den i rummet med trappen op til første salen, så varmen kan sprede sig mest muligt i huset.

http://www.midtjyskelcenter.dk/page17120.aspx?recordid17120=481

Den varmepumpe er rigtig god, den er A+++ mærket.

Men den rækker ikke til et toplans hus og du vil få problemer med regulering af varmen i de lokaler længst væk fra pumpens placering.

husk du kan få energitilskud på Kr. 1.500,00, hvis du blot husker at ansøge før du køber.

 


Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Annonce

Hvis inderdelen fra pumpen befinder sg midt i huset, skulle den nok kunne varme huset op, Alt efter hvor stort og godt huset er isoleret. Det er så også et spørgsmål om hvor varmt du ønsker det skal være. Jeg har nogle bekende der bor på Fyn, der kun har sådan en varme pumpe, ved minus 10 grader udendørs har de kun 18 plus grader i stue etagen og nede omkring de 10 plus grader på første salen.

Der er et pille fyr altså at foretrække

Hej.

Her kan du læse lidt om krav til rummet som pillefyret står i: http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetning-af-anlaeg/indretning-af-fyrrum.html#9

Ellers synes jeg at det vigtigste ved inst. af pillefyr er at tænke over oplag af piller, transport fra oplag til fyr, adgangsvej for store lastbiler med piller. Det er altså ikke støvfrit at håntere piller og aske, er der et udhus så er det at foretrække


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
HUSK at hvis du vælger varmepumpe, så skal du høre på den blæser der suser konstant! Det gad jeg godt nok ikke have i mit hus..

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 23-12-2014 13:41
HUSK at hvis du vælger varmepumpe, så skal du høre på den blæser der suser konstant! Det gad jeg godt nok ikke have i mit hus..

Tjah....

En god moderne varmepumpe ( indedelen ) støjer under 44dB ved fuldt knald - og hvis den sættes til silence-funktion kan den næsten ikke høres. ( den kan så ikke bruges hvis det er rigtigt koldt udenfor )

Det svarer til lidt mere end en god opvaskemaskine - men den gider du måske heller ikke høre på

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nææh det gider jeg heller ikke høre på og jeg har en god Vølund.. Men den bliver kørt med timer til når vi er gået i seng, eller er på arbejde.

Mvh

Morten

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis