Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

Hejsa Til december overtager jeg et hus fra 60... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Temperaturdatalogning 2013 vedhæftet


Flemming F.
Jordvarme med lodrette boringer :  http://www.viauc.dk/horsens/udvikling/energiogbyggeri/jordvarme/lodretteboringer/Sider/lodretteboringer.aspx

 


Flemming F.
@FF:
I de fire-fem måneder, hvor dine solfangere dækker varmtvandsbehovet til fulde og lidt til, der kører min varmepumpe i ca 40 minutter om dagen. Det koster så 3 kroner pr dag.
Nu, hvor decemberkulden gør det nødvendigt at tilfører hytten noget varme, så kan solfangerne ikke præstere noget nævneværdigt, men det kan min VP så.
Jeg kan ikke se fornuften i at bruge 25.000 kr på solfangere, som i bedste fald kan spare mig for en tudse om året. Det giver for lang tilbagebetalingstid.

Forvarmning af brinen/jorden med solfangere giver ikke ret meget, og hvis man tror man kan varme jorden og genne energien til vinteren, så har man glemt at tage nedsivende regnvand etc med i sine betragtninger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis