Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

Hejsa Til december overtager jeg et hus fra 60... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sol strøm og sol varme
En solvandvarmer er meget billigere incl. installation end solceller og den udnytter mere end 70 % af solens indstråling , hvor solceller normalt kun udnytter 10 -15 % af solens indstråling og så kan solceller afgiftbelægges fordi de er tilsluttet et fælles net og yder til dette , det gør en solvandvarmer ikke , det vil sige at du kan fjerne en støre del af din totale energiregning for en meget mindre investering ved at få installeret en solvandvarmer og så fylder en solvandvarmer også meget mindre , I Danmark kan en kvalitets solvandvarmer producere flere tusinde kWh (afgiftsfrit) om året , den virker også om vinteren når bare solen skinner , her forvarmer den vandet og Legionella er heller ikke noget problem hvis den er korrekt monteret af en autoriseret vvs installatør som ved hvordan man undgår de farlige bakterier , det er bla. en af grundene til at at der kræves autorisation .
I en dansk gennemsnitsfamilie udgør opvarmning af brugsvand 30 – 40% af energiregningen. I den
private husholdning forbruges i gennemsnit 850 kWh/person om året til varmt vand. Som forbruger
forventer man, til enhver tid, at der kommer varmt vand ud af hanen, når man har brug for det. Om
husstanden er på en eller fem personer har ingen indflydelse på, at der døgnet rundt, er en stor
mængde vand, der skal opvarmes og holdes varmt med et stort forbrug af energi til følge.
Energipriserne stiger hele tiden
En af fordelene ved at arbejde med solen som energikilde er, at når apparatet er betalt og sat i drift
er ydelsen gratis. Det betyder, at man er uafhængig af energi-prisernes himmelflugt. Når man har
købt solvandvarmeren, har man betalt hovedparten af regningen for de næste 15 – 20 års
varmtvandsforbrug.
Solvandvarmer som en del af husets energiforsyning
En solvandvarmer kan med stor fordel sammenkobles med de fleste andre typer energianlæg. I de
kolde vintermåneder forvarmes vandet, mens solvandvarmeren leverer hele forbruget af varmt vand fra
marts til oktober. da man ikke har brug for rumopvarmning i sommerhalvåret, kan man helt slukke
for fyret/energianlægget, og derved undgå såvel energitab i rørforbindelser, som fyrets lave
forbrændingseffektivitet, når det ikke kører kontinuerligt , dette nedsætter forbruget af fossilt
brændsel (olie/gas/el) til fordel for klimaet og privatøkonomien og besparelsen kan ud over den
faktiske produktion forøges med helt op til 60%, så investeringen vil være tjent hjem på få år.
Skal man have udskiftet sin elektriske vandvarmer eller den olieopvarmede mm. , kan man med stor fordel, udskifte den med
solvandvarmeren. Merinvesteringen vil være tjent hjem på få år.

Når du har solopvarmet brugsvand kan du med stor fordel koble din opvaskemaskine og vaskemaskine til det solopvarmede vand da det normalt bliver opvarmet med et elvarmelegme med stort strømforbrug , man kan idag købe vaskemaskiner som er beregnet for tilkobling til både koldt og varmt vand , opvaskemaskinen kan kobles direkte til det varme vand , få nærmere rådgivning om dette ved en forhandler .


Flemming F.

En solvandvarmer er meget billigere incl. installation end solceller og den udnytter mere end 70 % af solens indstråling , hvor solceller normalt kun udnytter 10 -15 % af solens indstråling og så kan solceller afgiftbelægges fordi de er tilsluttet et fælles net .

Gider du godt dokumentere din påstand......

Og hvem siger at solvandvarmeanlæg ( selvom de er private ) ikke kan afgiftsbelægges ??

F.eks. betaler jeg vandafledningsafgift i sommerhuset selvom jeg har nedsivningsanlæg.....


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Varmepumpe og en solvandvarmer er en god ide 

I øjeblikket gør stat og kommuner meget for at opfordre folk til at installerer varmepumper af forskellige typer men de glemmer at fortælle folk at de bruger rigtig meget strøm som også kan belægges med afgifter som det passer dem  ( det er sikkert derfor det anbefaler det ) , her er det en rigtig god ide at kombinere med at tilslutte en Solvandvarmer da den ikke kan beskattes yderligere fordi den ikke yder til et fælles netværk ligesom f.eks. solceller gør det og den kan nedsætte forbrugerens energiregning med næsten ⅓ fordi den kan tilføre flere tusinde kWh om året helt afgiftfrit for den lavest mulige investering i forhold til ydelsen , den kan tilsluttes så den producerer varmt brugsvand når solen skinner så der bruges meget mindre afgiftbelagt strøm til varmepumpen fordi en varmepumpe opvarmer jo vandet med "Hotgas" fra kompressoren som bruger meget strøm ligesom et elvarmelegeme og når kompressoren ikke kører ja så sidder der ganske enkelt et helt almindeligt elvarmelegeme der opvarmer vandet hvilket der ikke er nogen besparelse ved , der er også en stor besparelse ved at tilkoble en solvandvarmer til et jordvarmeanlæg og udskifte vandet med frostvæske / brine , her kan den forvarme Brinen til den når max temp. og den evt. overskydende varme sendes med retur Brinen ud i jorden med jordslangerne , eller allerbedst ned i i jorden ved lodrette boringer , da der forsvinder mindre energi fra dem ud i luften om vinteren , så kan man trække lageret solenergi op igen når der er behov for det .


Flemming F.

Flemming du glemte at dokumentere det som EISOE bad dig om !

Og at strøm koster penge er der ingen der er i tvivl om, men en god varme pumpe leverer for 5,00 kr. varme når du stopper  2,00 kr. i den. Vandbåren solvarme er ikke så efektivt som du vil gøre det til, da det er den mest solfattige del af året vi har brug for varme. Der er solpaneler der omsætter til strøm mere efektive for den over produktion du laver i sommer halv året kommer en til gode i vinter halv året også selv om den så er beskattet med diverse afgifter. Ideen med at pumpe det varme vand dybt ned i jorden hvilket også kræver strøm, duer ligesom ikke. Det kommer ikke op med samme varme som det blev pumpet ned med, så det vil være spild af penge, ligesom der igen skal bruges strøm for at pumpe det op.

Men lad os nu se den dokumation ! ! !

Skrevet af Håndværkeren på 24-12-2014 16:53
men en god varme pumpe leverer for 5,00 kr. varme når du stopper  2,00 kr. i den.

Men lad os nu se den dokumation ! ! !

 

Faktisk mellem 5 og 10 kr. pr indfødt kr. 2,00 - alt afhængigt af hvor koldt det er.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce

Det var en af mine gamle venner som sagde 5 kr. Han har et hus på 270 m2. som det ikke koster ham en krone at opvarme. Han har hele taget fyldt med sol energi plader efter den gamle ordning, og så har han en stor varme pumpe stående ude i haven der omsætter til vandbåren varme. En meget stor varmtvands beholder på 300 L.  Selvfølgelig koster den penge, men som han siger, det bliver betalt over 20 år så omregnet er det kun anlægget han betaler af på, med 250,00 kr. om måneden..

Søg selv på nettet så får du alt den "uvildige" dokumentation som du har brug for samt bekræftelse i at det er rigtigt hvad jeg siger , det er langt mere valid for dig og din overbevisning fordi det så kommer fra andre kilder .

Hvad angår afgiftbelægning så kan alt naturligvis afgiftbelægges men for solvandvarmere til opvarmning af brugsvand er det ikke tilfældet i øjeblikket og kommer der en afgift på så vinker regeringen da farvel til udnyttelsen af et af de allermest effektive værktøjer til at opfylde klimaaftalerne med ved at fjerne incitamentet til at bruge det og det tror jeg næppe at de gør , tværtimod kunne det se ud som om at de pålægger afgifter på det der er mindre effektivt for at få folk til at bruge noget der er mere effektivt og da folk ikke "reagere særligt hurtigt" er det jo en "glimrende" indtægtskilde for os alle / regeringen .


Flemming F.
Flemming. Det er imponerende så meget vrøvl du kan få skrevet.
Du aner ikke meget om jordvarme boringer eller varmepumper.
Og indtil du kan lagre varme i store mængder i lang tid er dine holdninger ikke brugbare.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af FF på 25-12-2014 10:21

Søg selv på nettet så får du alt den "uvildige" dokumentation som du har brug for samt bekræftelse i at det er rigtigt hvad jeg siger , det er langt mere valid for dig og din overbevisning fordi det så kommer fra andre kilder .

Det gider jeg så ikke - men du kan åbenbart ikke henvise til valide kilder, der kan bekræfte din påstand.

Min påstand er ( ligesom Chr. ) at det er noget sludder du skriver.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis