Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

Hejsa Til december overtager jeg et hus fra 60... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har du selv sådan et anlæg Flemming, eller basere du det på det du læser ?

Ja vi er langt ude i hampen , det er meget optimitisk det FF skriver angående solvarme , men virkeligheden er noget helt andet , fremtiden ligger i solceller og luft til luft/ vand varmepumper , Det danske vinter klima er ikke til solopvarmning af brugsvand , det er den globale solindstråling alt for lavt til , solen kommer kun op omkring 11 grader over horizonten i dec -jan og  det er ikke mange soltimer vi får ,  43 i dec og 43 i jan , statitisk set (DMI)

Det virker fornuftigt om sommeren , men her er solceller jo optimalt , og strømmen kan jo "gemmes" til vinter  ,  så solvandvarme anlæg hører nok fortiden til............


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Ja det går stærkt nu om dage, kan huske at en oppe på Gammel Kirkevj fik det nyeste inden for solvand varme indstaleret for omkring 6 år siden, de såkaldte vacum solfangere. Og vi skal jo ikke mere end omkring 20 år tilbage, da det var nyt at man tænkte i de baner, med at lave alternativ energi. Men det startede vel egentlig ved den store energi krise i halvfjerserne.

Men det startede vel egentlig ved den store energi krise i halvfjerserne


En af mine venner fik installere et større solvandvarmeanlæg i ca. 1975, som han i store træk baserede sin fremtidige økonomi på
Det kostede en formidabel formue og blev pillet ned 10 år efter.
Det var jo nærmest helt værdiløst, idet det producerede en masse varme om sommeren, der fik hele lortet til at bulderkoge, så hele huset nærmest stod og hoppede, og intet producerede om vinteren, hvor der var behov for varme. Meget underligt!
Skulle jeg kaste mig ud i noget, ud over mine solceller, ville det nok blive en lodret boring og jordvarmeanlæg til afløsning af pillefyret, når jeg bliver tilstrækkelig gammel og svækket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Når vi nu har valgt at blive boende heroppe på 55. breddegrad må vi finde os i at det koster penge eller indsats at holde varmen i mindst halvdelen af året.

At goderne / ulemperne så er ulige fordelt er en skam for nogle af os, men de fleste kan da påvirke livsforløbet, og så må man finde den bedste løsning.

Men nogle gange får man lige en påmindelse.

For tretten år siden brækkede min ene fod af, Nåh ja, den hang stadig fast, men begge knogler i anklen brækkede. Det var om sommeren, så der skulle ikke lige laves brænde eller andet, men man har lige 3 mdr. at tænke sig om i og finde ud af hvor sårbar hverdagen egentlig er.

Vi er afhængige af nogle tekniske valg til at forsøde livet indendøre, så nu vil jeg gå ud og skære og flække lidt brænde til resten af døgnet

mvh

 


 varmetossen

Annonce

Har du da skåret og flækket for lidt brænde i foråret Klaus ?

Jeg er nu glad for at jeg er gået over til træ briketter, største minus ved dem er at de giver meget sod i skorstenen, som min skorstens fejer siger

 

Ps. lige nu høvler sneen ned her hos mig, men godt at der er ild i ovnen.

@ktm

Når du skriver en lodret boring er det så fordi du ikke har jord nok til et vandret anlæg, eller er et lodret bedre ?

Med lodret boring menes bore dybt nok ned så man kan udnytte geotermisk varme , men det er dyrt..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hej.

Når bare brændet er tørt og der er nok, så er det ok med lidt daglig motion

Når man nu lige sidder her og er omgivet af store vandpytter med bølger på og tøsne, så er her lige lidt:

mvh

PS. Det er Møns Klint helt omme bagved


 varmetossen

Solfangere giver rigtig god mening til brugsvand jeg har 3måneder om året hvor pillefyret praktisk talt aldrig starter op (jeg har vehæftet mit træpille forbrug det seneste år).

De dage med meget sol får jeg 250l 70 grader varmt vand ud af det, og de holder to-tre dage uden sol..

Jeg synes det kunne være sjovt at suplementere mine træpiller med et par små 1½kW møller, der så bare trak varmelegmer som sad i husets varmesystem.. Det kunne være spændende at se hvor hurtigt de kunne betale sig selv hjem


Mvh

Morten

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis