Svampe lignende på spær

Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han fandt et hvidt lag på vores spær.

Hvordan finder man ud af hvad det er. Han syntes ikke det lignede svamp men kunne ikke udelukke det da der skulle findes mange forskellige slags.

Hvem skal man have fat i?
Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den eneste måde du kan få forsikringen indover er med din ejerskifte. Den almindelige husforsikring dækker ikke skimmel. Desuden er der jo nok tale eom en konstruktionsfejl som de også kan finde på at afvise
Jeg har lige modtaget svar fra dansk bygningsanalyse og det er skimmelsvamp. Det er som regel ikke dækket af forsikringen skriver de da det ikke er trænedbrydende.
Tror jeg har fundet fejlen. Vi vasker cá 2-3 vaske om dagen og tørretubler det også. Dette sker i badeværelset lige under taget og vi har 12 spot i badeværelset som ikke er ordenligt isoleret/ lukket af på taget. Derved trænger der meget damp op på loftet.
Nogle aftner køre tørremaskinen i 3-4 timer og der bliver ca 1000 grader på badeværelset og masser af kondens. Så nu bliver der tørret tøj med vinduet åbent, lyskasser på loftet bliver isoleret og så fjerner jeg det skimmel der er på spærene.
Håber det hjælper på problemet.
Er blevet anbefalet at skubbe svampen af med rodalon.
Er der andre der har gode råd til fjernelse af svampen.
Hej Allan.

Godt i har fundet "fejlen" :-)

Er det igennem forsikringen at prøverne er taget eller er det noget du selv har arrangeret?

Jeg er også blevet anbefalet rodalon, hvis det viser sig at være skimmel.
Jeg ringede og fortalte sagen til forsikringen og de oprettede en sag såfremt det var noget de skulle ind over. Aftalte med dem at jeg selv skar et stykke af og sendte til dansk bygningsanalyse i Kolding. Hvis det var noget som de skulle dække så betaler de også for undersøgelsen. Men i mit tilfælde betaler jeg selv da min forsikring ikke dækker skimmelsvamp. Pris 1250kr.
Annonce
Vi står og skal sælge huset og har ikke lyst til at sælge et hus der ikke er i orden, derfor er jeg gået all in for at finde fejlen og få det udbedret. Syntes dog det er skræmmende at den byggesagkyndige der skulle lave tilstandsrapporten så det, nævnte det og tog billeder af det men der er ikke noteret noget i tilstandsrapporten.

Hvilken sikkerhed med de tilstandsrapporten.
Hej.

Vi købte også hus hvor det sammevar tilfældet. Byggesagkyndig havde ikke noteret noget i rapporten, og da han var ude og se det sagde han bare at det var tit han så det i ældre huse og derfor helt normalt.. Vi fik en anden uvildig byggesagkyndig ud og besigtige det. - men men men - han sagde det samme...og at der blot skulle ventileres noget mere... Har også mistet en del for dem og deres tilst. Rapporter fremadrettet...
Allan....støvsug det værste væk og sprøjt lortet med en gang hysan, og så få lavet noget god vent. på loftet og på dit badeværelse...Men Hysan er super til skimmel bekæmpelse..
Vi fik åbnet op for udluftning ved tagfoden som var helt lukket af, men inden dette fik vi en mand ud fra et saneringsfirma og sprøjte hele loftsrummet inden vi begyndte at rode rundt i isoleringen.

Det koster en7-10000kr med det hele alt efter loftets størrelse og hvor meget det har udartet sig til.

Men simpelthen prøv i første omgang at finde ud af hvad der har udløst det så det kan udbedres i samme ombæring så du ikke laver det forgæves.


Nu er det på tide at folk holder op med deres google om dugpunktstempeturer og hvad manglende dampspærre betyder.

Det er rigtigt at ved mer-isolering sænker du temperaturen ved overfladen isoleringen. Mht skimmelsvamp så er det på den sikre side at sige en relativ fugtighed på 75%.

Hvis man ingen dampspærre har på loftet, så betyder det at fugt kan diffundrere gennem loft og isolering op til tagrummet - hvilket vil øge den relative fugtighed i tagrummet. En mer-isolering kan kun være årsag til skimmelvæksk hvis der ingen ventilation og ingen dampspærre er til stede - du sænker temperaturen og bibeholder fugtniveauet hvilket giver en højere dugpunktstemperatur.

Men hvis du har et ventileret tagrummet så falder koncentration af vand (den diffunderer ud af tagrummet) og det vil medføre en lavere dugpunktstemperatur.

Så som endelig konklusion kan det kun være manglende ventilation (du skal have mindst 50mm) som er årsag til svampevæksten.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også