Svampe lignende på spær

Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han fandt et hvidt lag på vores spær.

Hvordan finder man ud af hvad det er. Han syntes ikke det lignede svamp men kunne ikke udelukke det da der skulle findes mange forskellige slags.

Hvem skal man have fat i?
Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla. Vil du så mene at det alfa omega med rigelig ventilation? Og så selvfølgelig tæt dampspære inden efterisolering? Jeg påtænker at sætte dampspære på den gamle del af vores hus så der er ny dampspærre i det hele, men kan se at dem der har lavet tilbygning osv på huset ikke har tapet ved rørgennemføring fra ventilationer osv, ligeledes er der nogle steder trukket ledninger igennem dampspæren. Men er det tvingende nødvendigt at den er 120% tæt? For set tænker jeg er noget nær umuligt.. Eller kan en god ventilation på loftet samt en 90% tæt dampspærre gøre det? Hører så mange forskellige meninger omkring emnet, men undrer mig over at det er så sindssygt vigtigt i et 70'er hus hvor det ikke har skabt problemer tidligere.. Påtænker at isolere maks 3-400mm total for at undgå problemer vedr. Varme/fugt

Håber du kan komme med lidt inputs
Anbefalingerne går på at man isolerer med max 250-300 mm hvis man ikke har styr på dampspærrens tæthed.

Man skal altid sørge for en god ventilation i tagrummet og i dag er kravet faktisk at man ventilerer både ved tagfod og i kip selv ved gittespærskonstruktioner.

Når man isolerer sit loft, kommer der jo mindre varme op i tagrummet, så ventilationsluften i et velisoleret hus, består jo faktisk kun af udeluft, som i hvert fald om sommeren har en meget høj indhold af fugt, og dermed ikke transporterer fugt ud.

Så derfor så tæt en dampspærre som muligt, så bidraget til opfugtning i tagrummet bliver så lille som muligt.
Tak for svaret Orla :-)
Må vist ud og finde lidt hjælp til udluftning på loftet. Kan man selv begynde at fjerne det hvide på træet, eller vil det gå væk af sig selv med den korrekte udluftning.
Har snakket med en tagmand der snakkede om et kalklag fra vandet i badet og tørrebumbler :-)
Er der nogen der har hørt om det før.

Vender tilbage med løsning og han vurdering.
Annonce
Skrevet af Allan p på 25-09-2014 09:23
Har snakket med en tagmand der snakkede om et kalklag fra vandet i badet og tørrebumbler :-)
Er der nogen der har hørt om det før.

Vender tilbage med løsning og han vurdering.

 

Der er noget om, at man skal ikke tro på alt, hvad man hører.

Der er folk, som kan finde på, at binde en historier fra de varme lande på ærmerne!!

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Allan p på 25-09-2014 07:18
Må vist ud og finde lidt hjælp til udluftning på loftet. Kan man selv begynde at fjerne det hvide på træet, eller vil det gå væk af sig selv med den korrekte udluftning.

Du skal selvfølgelig lave lavet noget mere effektiv ventilation på dit loft. Der findes mange muligheder for hvordan det kan løses - passive ventiler eller evt med sol/eldrevne ventilatorer, forskellige former for åbninger i gavl og udhæng, taghætter etc.

Mht det eksisterende skimmel kan du imprægnere og bekæmpe skimlen på træværket med Gori 22 - evt efter at have støvsuget det værste af overfladen først, hvis du begynder at børste for meget i det skal du huske åndedrætsværn.

/BOFH

 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nå nu har jeg slået det op. Eks: du har en temperatur i din stue på f.eks 22 grader og en relativ luftfugtighed på 50%. Du efterisolere dit loft således temperaturen på overfladen af din isolering sænkes til10-11 grader. Så stiger den relative luftfugtighed til 100% hvilket jo er lidt skidt for fugtigheden på dit loft. Det interessante er at fugten i luften kondensere ved 10-11 grader. Skimmel vækst begynder omkring 70-75% relativ luftfugtighed.

Så hvis din overflade temperatur er 17 grader har du grobund for skimmel jp. Ovenstående forudsætninger.
Hvis din tagmand har ret i kalklaget fra vand og tørretumbler må du have en massiv vandskade i dit hus. Vandet må ihvertfald stå højt. ;-)

Det er vist mest noget sludder....


Jeg er ikke sikker på at gori 22 egner sig til bekæmpelse af skimmelsvamp. Du skal nok starte med at støvsuge- husk en med hepafilter, vigtigt- og derefter overfladebehandels der. Få fat i nogen der er eksperter i skimmelsanering, det er ikke noget man skal spøge med
Jeg har overladt det til tagfagmand og evt. forsikringen. Tror ikke jeg skal pille i for meget som man ikke har forstand på.... Nogle gange er det billigere at få fagfolk til at ordne tingene frem for at gøre det selv.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også