Svampe lignende på spær

Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han fandt et hvidt lag på vores spær.

Hvordan finder man ud af hvad det er. Han syntes ikke det lignede svamp men kunne ikke udelukke det da der skulle findes mange forskellige slags.

Hvem skal man have fat i?
Jeg har lige fået lavet tilstandsrapport og han... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mest i den ene ende af huset. Hvem skal man have fat i for at finde ud af hvad man skal gøre.
Det er en jungle at finde ud af. For hvis du kontakter et saneringsfirma er det vidt forskellige meninger og holdninger, hvor nogen nærmest vil rive huset ned, og hvor andre blot snakker om øget ventilation og evt en behandling med noget halløj.

Det afhænger også af om det er i beboelse eller ude for beboelse.

Byggesagkyndige er også lidt en gråzone mener jeg, hvor en del ikke ved tilstrækkeligt om emnet. Det er sgu svært i et samfund hvor folk lever af at tjene fedt på andres ulykker. Ikke sagt at man ikke skal tage det alvorligt bestemt ikke, men Har bare erfaring med at mange faggrupper er "farvet" af at lave profit frem for uvildig rådgivning.

Måske en bygningskonstruktør med noget speciale i indeklima eller lignende vil kunne hjælpe?
Jeg vil helt klart anbefale at det første du gør er at identificere problemet - dvs finde ud af hvad er belægningen og hvorfor er det kommet! Det er meget svært at give en vurdering af hvad det er ved at kigge på det, så jeg ville nok få et special firma til at tage en prøve og analysere det - som f.eks Hussvamp Laboratoriet ApS.

Når kilde og årsag er kendt, er det nemmere at lave en handlingsplan for hvordan problemet afhjælpes

 Certificeret Statiker

Ja det var nok en god ide.

Identificering af årsagen er vigtig og så derefter afhjælpe problemet.
Det skyldes med garanti at du har efterisoleret og har en utæt. Dampspærre. Det ses meget ofte. Kontakt evt dansk bygningsanalyse, goritas eller teknologisk. De kan råde dig. Men du skal have tætnet din dampspærre og behandlet for skimmel på loftet da det ellers kan give jer sundhedsproblemer.
Annonce
Hej Boso. Jeg har lige et spørgsmål jeg undre mig lidt over. Hvorfor er det pludselig så vigtigt ned tæt dampspærre når nu alle ældre huse har pil utæt alukraft på som må give samme problem, er det fordi folk efterisolere og derved kapsler fugten inde eller?

Jeg tror du har helt ret, men undrer mig gevaldigt over hvor problemet opstår henne når der nu i årtier har feset varme op på lofterne i de gamle huse uden uden problemer eller?

Mvh
Jeg kan simpelthen ikke huske den helt korrekte argumentation (jeg var på kursus i skidtet for nogle år tilbage), men det har noget at gøre med at man ændre den relative luftfugtighed og derved flytter man dugpunktet. Når du efterisolerer på et loft nedsættes temperaturen jo på overfladen af isoleringen.

Mener at man maks anbefaler 150 mm isolering når man ikke ved om ens dampspærre er tæt. Problemet ses også rigtig ofte i hus med diffusionsåbent undertage.

Men som sagt goritas og teknologisk er dine venner når du skal bruge råd og vejledning
Jeg kan heller ikke forstå den med dampspærren. Dampspærren holder fugten væk inde i konstruktionen og ikke rumluften.
Skimmelsvampen lever i uopvarmet områder. Så jeg tænker efter der er blevet efterisoleret bliver varmen holdt ned under loftet.
Jeg vil skyde på manglende ventilation.
Men forhast nu ikke konklusionerne. få det heller undersøgt
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Så er det da fordi du ikke forstår dampspærrens funktion.

Du har helt ret i at varmen på loftet er aænket qua efterisoleringen, kombineres det så med en utæt eller endda manglende dampspærre (hvor fugten får lov til at vandre op igennem konstruktionen) så får du altaå nogle seriøse problemer.

Vækstbetingelsen for skimmel er hverken varme eller kulde - det er fugt
Hvis du efterisolerer med en utæt dampspærre, får du stadig den samme mængde fugt op i tagrummet, men langt mindre varme, som før var med til at transportere fugt ud fra tagrummet.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også