Beklædning af bådform

Hej

Jeg er ved at bygge en båd.
Har lavet det I kan se på billedet, det næste jeg har brug for at gøre er at beklæde skroget med noget materiale så jeg (forhåbentligt) får en flot runding henover de lister jeg har brugt.

Kan nogle af Jer foreslå et materiale som ville være velegnet til dette?

Jeg støber det færdige skrog over formen når jeg har beklædt den, så I skal ikke tænke i materialer som holder vand eller på anden måde egner sig til at bygge både.

Håber I har gode forslag.

Mvh

Mads
Hej Jeg er ved at bygge en båd. Har... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du smører polyester på flamingo, så forsvinder det !!!!!!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Gud ja. Jeg fik byttet rundt på det. Det er epoxy som ikke opløser flamingo. Så er jeg jo lige vidt. Det er jo fjollet at vælge et billigt materiale som flamingo og så skulle betale det dobbelte for epoxy ifht polyester. Damn.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ellers må du have epoxyen hjem fra udlandet
Epoxy har dog den fordel at det ikke lugter, og det er nu ikke noget problem at arbejde med

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Hej Mads

Når du skal regne prisen ud er det lidt flere faktorer du skal tage med i din beregning. Det er rigtig at polyester er billigere end epoxy, men de fleste bruger pulverbundet glasfiber når de støber med polyester (det er den type glasfibermåtte som består af mange korte fibre, som er valset sammen i et tilfældigt mønster og holdes på plads med en lim). Denne type glasfiber suger ca. sin egen vægt i polyester 3 gange, hvis den skal være korrekt gennemvædet. Dette betyder at bruger du en 450g/m2 pulverbundet måtte skal du regne med og bruge mellem 1000 og 1350g polyester pr. kvadratmeter glasfiber du bruger.

Hvis du der imod bruger epoxy skal du bruge syet eller vævet glasfiber. Disse typer glasfiber suger langt mindre lim, så en 450g vævet glasfibermåtte suger kun ca. 450g epoxy og derved får du en stor materiale besparelse.

Med hensyn til valget af skum, så vil jeg lige nævne at det er meget vigtigt at den type skum du har valgt er en hård type. Hvis den er for blød vil den kollapse under belastning og glasfiberen vil revne. Skummets opgave, i en sådan konstruktion er at stabilisere de to lag fiber i forhold til hinanden og holde dem på plads så de ikke forskyder sig i horhold til hinanden. Er skummet for blødt til og kunne dette, så har du ingen styrke i din konstruktion uanset hvor meget glasfiber du bruger.


MVH Mads


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Ikke for at være "lyseslukker", men:
I betragtning af hvor billige alle mulige slags brugte både er i disse år: Kan et sådant selvbygger-projekt så overhovedet svare sig ?
Er konstruktionen også omkostningerne værd, når den er færdig ?

Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg synes at du skal læse alle disse sidste indlæg grundigt.
Du spilder tid og penge, hvis du ikke bruger de rigtige materialer.
Det ville være meget klogt af dig, at besøge et bådværksted, så du ser tingene + køber det du skal bruge et sted hvor de virkelig har forstand på tingene.

Hvis du bare køber det du selv har regnet ud - ja så kan det være at det overhovedet fungerer.

Du bor ikke langt fra Svendborg - der ligger : Zeta Marine Group ApS  -- som jeg ikke kender.

og www.hfmarine.dk/ - de sælger det hele og ved rigtigt meget om tingene.

Det er simpelthen uklogt at begynde fra scratch uden at vide nok om det.

MVH A.

PS - Og en af mine venner har en solid træbåd belagt med glasfiber til salg for 2-3000 kr - sødygtig og solid. ( DBA) Så kan du komme på vandet når du har malet, skaffet lille påhængs-motor, redningsvest og kompas og anker og har smurt madpakken.


To ulykker kommer sjældent alene.
som finnband siger om det kan betale sig.
Der er der jo mange ting der spiller ind, selv går jeg og sysler med en modelbil bygget fra scratch, det har pt kostet ca 40.000kr i værktøj, og taget foreløbig godt 2 år, men JA jeg mener stadig godt det kan betale sig, for slutresultatet + retten til at kunne sige at jeg selv har lavet den + erfaringerne + + + gør det hver en krone og hver en time værd

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 26-02-2016 10:47
som finnband siger om det kan betale sig.
Der er der jo mange ting der spiller ind, selv går jeg og sysler med en modelbil bygget fra scratch, det har pt kostet ca 40.000kr i værktøj, og taget foreløbig godt 2 år, men JA jeg mener stadig godt det kan betale sig, for slutresultatet + retten til at kunne sige at jeg selv har lavet den + erfaringerne + + + gør det hver en krone og hver en time værd

lad os se dine billeder ,det lyder spændende!

 

 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 26-02-2016 19:48

lad os se dine billeder ,det lyder spændende!

Det syntes jeg også det er

Kan da lige smide et af schassiset

Ford Pickup årg 1930 størrelse 1 til 4

 

 

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
MEGET FLOT !!!! den fortjener en serie i galleriet

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også