Digitalisere dias og negativer

Under indtryk af Gert M's billedserie af restaurering af sit hus, er jeg blevet inspireret til, at få gjort noget ved mine tusindvis af gamle billeder fra min tilsvarende restaurering.

Jeg har en skinne til at lægge disse dias i på en alm. stor scanner, men jeg synes ikke rigtig at det fungerer ordentligt. Det har jeg i alle tilfælde opgivet.

Det jeg kunne ønske mig er et apparat, hvor man kunne lægge negativerne ind i og så også få dem op i størrelse på blot en mindre skærm, inden jeg så endeligt kopierede billedet. Jeg har svært ved at se, hvad billedet forestiller ved blot at holde strimlen op mod lys.

Jeg har set på nettet, og der findes en hel del apparaturer til meget varierende priser, men hvad de gør og indeholder, forekommer mig at være noget kryptisk.

Er der nogen, der har erfaring inden for dette felt, som man vil dele med mig??

Med venlig hilsen
ktm

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Vi har en Mini diasscanner,der kan tilsluttes en PC.Den er meget nem at bruge,den hedder: EnVivo,
På vores brugsforvirring står der : importør,Accession ApS,Nibevej 54. 9200 Aalborg SV.
Telf.70 26 66 30, Mail: [email protected]
Jeg ved ikke om det er sådan noget du søger,god jagt.
Mvh . Lotte

Hej igen
Jeg læser lige at den kun virker på windows XP,Vista og Windows 7,håber det går.
Mvh. Lotte

Det kunne nemt være en sådan.

Kan man se billedet på skærmen, før man kopierer? Det synes jeg at kunne udlede ved at læse brugsanvisningen
Er det langsommeligt? Det har jeg læst i en anmeldelse
Bliver billedederne dårlige? Det fremgår af en anmeldelse jeg har set
Jeg mener, at det er W 7 jeg har på min PC. Men det må jeg vel kunne finde ud af på en eller anden måde.

Med venlig hilsen
ktm

Hej.
Står med det samme og har lige set Netto har en scanner til kr 200,- i næste uge.
Jeg har med godt resultat fotograferet mine dias fra lærredet og kamera på stativ.
Jeg fandt ud af at min tlf. kan 'omvende' farver på skærmen men der kan ikke komme lys nok fra forstørrelsesapparatet til at den kan focusere, men jeg er ikke helt færdig med det endnu.
Som du siger, er det sku ikke til at se hvem eller hvad på farvenegativer.
Tror jeg går i Netto i næste uge.

mvh

varmetossen

Mener alle diasscannere kan vende negativet til et normalt billede. Problemet med de billige diasscannere er deres opløsning. Du bør mindst søge noget der ligner 5000*3500 pixel hvis du vil have et output der begynder at svare til negativets/diasens kvalliteter. Husk også ikke at gemme i et destruktivt format som JPG. Dog begynder billederne så at fylde temmelig meget. Men kvallitet koster jo. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Søg:diasscanner,så er der et link til YouTube,mini Diasscanner i Skovmand&Bue
Mvh. lotte

Enig med Nitter. Du er nødt til at gøre dig klar, hvilke kvalitetskrav du har.

Affotografering fra lærred eller en 200 kr scanner giver ikke en kvalitet, der er negativerne værdige.
Omvendt, hvis du bare skal se billederne på en skærm, og ikke skal lave store forstørrelser, kan det måske gå an.

En ordenlig scanner koster dog hurtigt flere tusinde kr.
Hej ktm
EnVivo,er hurtig og billig (285kr)så vidt jeg kan se.Prøv at skrive til mailadressen,der er på mit første indlæg.Det eksisterer endnu.Scanneren gør ikke dine billeder ,hverken værre eller bedre end dine optagelser. ;-)

Jeg har ikke noget særlig voldsomt krav til skilderierne. Jeg vil selvfølgelig gerne kunne se, hvad de forestiller!
At købe et apparat til flere tusinde og så risikere, at det ikke rigtig bliver til noget, især hvis det er omstændigt og besværligt, så vil der være noget overkill.
Netop at søge på diasscanner giver jo nogle muligheder, tilsyneladende også med typer, hvor man kan se det forstørrede billede.

@Klaus. Jeg har end ikke billederne i rammer, så jeg kan vise dem. Større betydning har de ikke gjort på mig. Det er jo drønbesværligt først med de små rammer og så fremviserapp. hvor skidtet går i klemme og brænder osv.!! Jeg har derimod aftryk af alle, men det er jo også noget biks at holde styr på. Digitalisering må være vejen frem!

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har købt en "dnt Digiscan TV 2-in-1", men har desværre ikke prøvet den endnu.
Den har en skinne til 4 dias eller negativer, som den selv trækker igennem.
Opløsning 1800 dpi (5 Mpixel)
Plus en indbygget 2.4" TFT farveskærm så man kan se hvad for et billede det er før man scanner.
Så vidt jeg husker koster den omkring 500,- kr.

MvH,

Bent.
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også