Digitalisere dias og negativer

Under indtryk af Gert M's billedserie af restaurering af sit hus, er jeg blevet inspireret til, at få gjort noget ved mine tusindvis af gamle billeder fra min tilsvarende restaurering.

Jeg har en skinne til at lægge disse dias i på en alm. stor scanner, men jeg synes ikke rigtig at det fungerer ordentligt. Det har jeg i alle tilfælde opgivet.

Det jeg kunne ønske mig er et apparat, hvor man kunne lægge negativerne ind i og så også få dem op i størrelse på blot en mindre skærm, inden jeg så endeligt kopierede billedet. Jeg har svært ved at se, hvad billedet forestiller ved blot at holde strimlen op mod lys.

Jeg har set på nettet, og der findes en hel del apparaturer til meget varierende priser, men hvad de gør og indeholder, forekommer mig at være noget kryptisk.

Er der nogen, der har erfaring inden for dette felt, som man vil dele med mig??

Med venlig hilsen
ktm

Under indtryk af Gert M's billedserie af... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hov.
Jeg fik sprunget noget over i min søvnighed. Sorry, men fik da så startet noget brugbart. Det ka jeg godt  leve med .
Og som jeg så husker det, hvad der er fuldkommen ligegyldigt i denne forbindelse, er
en byte = otte bits og danner det binære grundlag for al computervirksomhed
Ret mig, hvis det er forkert.

mvh

varmetossen

Hej.
Filosofo - filisifo- tænksomhed.
Mange af os ved noget om meget.
Andre af os ved meget om noget.
Heldigvis kan vi slå os sammen som på forum

mvh

varmetossen

Skrevet af ktm på 31 mar 2014 02:17
Det begynder at give mening. Men hvad er så Mb i den forbindelse? (altså ud over Mercedes Benz! )
Hej alle og specielt KTM
MB betyder ikke mercedes benz  da dette firma jo hedder Daimler-Benz ( DB )
Ved godt at du også ved det !!!

Et godt råd fra mig - Køb en  extern USB harddisk specielt til dine scannede billeder
så har du det hele samlet og en disk på 1 Terrebyte koster i dag ca. 500 Kr. for et  kvalitetsprodukt ! - samtidig får du muluighed for at medbringe dine billeder ved besøg og du kan også tilslutte en disk til de fleste nyere TV så det vil være Win/win
Mange hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Så blev der bestil denne Rollei-fidus, fordi den opererer med 9 megapixel. Om det reelt får nogen betydning ved jeg ikke.

Men sikke dog meget viden man kan komme i besiddelse af!

@ Polobjørn. Det er lige netop min tanke at købe en extern harddisk til disse billeder. I første omgang har jeg købt et memoricard på 16 gigaer til at eksperimentere med.
Det fører mig så over i at spekulere i, om man kan overføre data direkte fra et sådant kort ind i harddisken, eller det skal over min PC??

Med venlig hilsen
ktm

Hvis nu man skal være pendant, så er 1kB (1 kilobyte) det samme som 1000bytes.
1024 bytes hedder 1kiB.
Det er derfor at hvis man køber en harddisk på 1TB, så er den på 1.000.000.000 bytes svarende til Noget der ligner 931GB, som også er det computeren vil vise.

Mere vigtigt:
Husk nu at lave en backup af dine scannede billeder. Det kunne ganske simpelt være en ekstra harddisk/usb drive, som ligger inde ved naboen. Så har du stadig dine billeder selv om huset skulle brænde eller hvis der bare kommer en fejl på den ene harddisk (og det gør der...)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
Nu vil jeg jo ikke gerne fremstå kvindagtigt. Jeg har hørt at mænd ikke tager back up???

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 31 mar 2014 20:49
Nu vil jeg jo ikke gerne fremstå kvindagtigt. Jeg har hørt at mænd ikke tager back up???
Nej, de tudbrøler når ...............................  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Var så lige i Netto og købte deres scanner til kr 200.-
Den virker ok til mit brug. Man ser billedet på computeren og vælger om det skal gemmes.
Den er irriterende med at køre strimlen igennem, men tager ellers også dias med eller uden rammer.
Måske rammen kan modificeres lidt for at lette strimlens gennemførsel.

mvh

varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også