Digitalisere dias og negativer

Under indtryk af Gert M's billedserie af restaurering af sit hus, er jeg blevet inspireret til, at få gjort noget ved mine tusindvis af gamle billeder fra min tilsvarende restaurering.

Jeg har en skinne til at lægge disse dias i på en alm. stor scanner, men jeg synes ikke rigtig at det fungerer ordentligt. Det har jeg i alle tilfælde opgivet.

Det jeg kunne ønske mig er et apparat, hvor man kunne lægge negativerne ind i og så også få dem op i størrelse på blot en mindre skærm, inden jeg så endeligt kopierede billedet. Jeg har svært ved at se, hvad billedet forestiller ved blot at holde strimlen op mod lys.

Jeg har set på nettet, og der findes en hel del apparaturer til meget varierende priser, men hvad de gør og indeholder, forekommer mig at være noget kryptisk.

Er der nogen, der har erfaring inden for dette felt, som man vil dele med mig??

Med venlig hilsen
ktm

Under indtryk af Gert M's billedserie af... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er 4,2 MPixel ikke 42.
Ja, nu kom jenshøj med svaret.  

Nu spørger jeg dumt igen, hvad er ekcersitsen ???  Hvis du mener installeringen af driver osv. plejer det at gå smertefrit og automatisk, hvis man oplyser der drivere med til dit operativsystem.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis det er muligt at lave fejl ved installationen, så er jeg mand for det!

Det der også interesserer mig er, hvor kompliceret selve processen med at kopiere er, men med det jeg nu har fået at vide og har set på div. YouTube videoer, lader det til, at selv jeg skulle kunne være med.
Det ser ud til, at man har muligheden for på forhånd at se, hvad man kopierer, før man fyrer af. på den måde kan jeg grovsortere i billederne på forhånd.
Nu lurer jeg så på, hvor meget man kan lagre i scanneren på usb sticks eller memoricards. Det er derfor jeg interesserer mig for, hvor meget et indscannet billede fylder.
Jeg takker meget for de allerede modtagne input!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 30 mar 2014 19:52
Hvis det er muligt at lave fejl ved installationen, så er jeg mand for det!

Det der også interesserer mig er, hvor kompliceret selve processen med at kopiere er, men med det jeg nu har fået at vide og har set på div. YouTube videoer, lader det til, at selv jeg skulle kunne være med.
Det ser ud til, at man har muligheden for på forhånd at se, hvad man kopierer, før man fyrer af. på den måde kan jeg grovsortere i billederne på forhånd.
Nu lurer jeg så på, hvor meget man kan lagre i scanneren på usb sticks eller memoricards. Det er derfor jeg interesserer mig for, hvor meget et indscannet billede fylder.
Jeg takker meget for de allerede modtagne input!
Tja'e hvis du lader være med at "pille" passer installationen normalt sig selv og ingen problemer opstår.   

Du må kigge nogle flere videoer for at finde ud af hvon og hvordan.

Et billede med efternavnet JPG efter punktummet i opløsningen 5208*3476 fylder mellem 7 og 8 Mb, og det er så i en rimelig god kvallitet. Men halvvere du opløsningen fylder det pludselig kun en fjerdedel. Så kan du selv begynde at gøre dig dine udregninger. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
 De billeder vi sætter ind her i forum er ca 50 kb, og når man tager dem frem igen kan man godt se de ikke tåler megen forstørrelse. Men de gengiver for det meste hvad vi ønsker. Det har mest at gøre med at det originale billede er skarpt.
Når jeg mener det er fint at affotografere dias fra skærmen, er det fordi jeg med mit kamera - canon G7 - toppen af poppen for 6-7 år siden, 10Mpixel, fotograferer et billede på ca 1x1 m. der skal gengives på et fjernsyn eller en computerskærm, bliver det helt tilfredsstilende.
Jeg kan ikke omsætte disse forhold til noget i forhold til en scanner, endnu. Ka være jeg lige går i reolen iaften.
Jeg er meget gammeldags og har stadig metervis af interessante og oplysende bøger, også omfattende moderne emner

mvh

varmetossen

Annonce
Hej.
Manualen til mit kamera forklarer det på denne måde:
Stor opløsning    3648 x 2736 pixel     9,98 Mpixel     A2 print     420 x 594 mm
Medium 1            2816 x 2112 pixel    5,95 Mpx        A3 print      297 x 420 mm
Medium 2            2272 x 1704 pixel    3,87 Mpx        A4 print      210 x 297 mm
Medium 3            1600 x 1200 pixel    1,92 Mpx        postkortstørrelse 
Lille                       640 x 460               0,3  Mpx        e-mail og websider

Og jeg har sku aldrig før taget det helt alvorligt, men kan nu se, der er meget lagerplads at spare ved at begrænse sig.
Ka det hjælpe

mvh

varmetossen

Det begynder at give mening. Men hvad er så Mb i den forbindelse? (altså ud over Mercedes Benz! )

Med venlig hilsen
ktm

Hej.
Det er bare index, samme som i meter.
kb = kilobyte = 1000 x byte
MB= million byte = 1000 x 1000 byte
Tb = milliard byte = 1000 x 1000 x 1000 bye

mvh

varmetossen

....Men hvad er så Mb i den forbindelse?

Det er et udtryk for hvor meget plads billedfilen optager på din computers harddisk.

Det afhænger af den filtype (.jpg, .png, raw...etc.) du vælger at gemme billedet i. Filstørrelsen øges i takt med kvalitetet.
Vælger du .jpg får du et fornuftigt kvalitets-/størrelsesforhold, som er velegnet til upload f.eks. her i forum, men skal du redigere billedet, eller vise lysbilleder for familie og venner (støn...), skal du nok vælge et andet (mindre komprimeret) format.

http://www.click.dk/leksikon/4552/

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
"Det er bare index, samme som i meter.
kb = kilobyte = 1000 x byte
MB= million byte = 1000 x 1000 byte
Tb = milliard byte = 1000 x 1000 x 1000 bye"

Her gik det HELT galt!

k = kilo (decimalt) = 1000
K = kilo (Binært) = 1024
b = bit
B = byte

KB = kilobyte = 1024 bytes
MB = megabyte = 1024 x 1024 = 1048576 bytes
GB = milliard bytes
TB = billion bytes

Bortset fra det: DigiScan dimsen komprimerer billederne til .JPG, filen er ca. 1 MB. De 4,2 MB gælder kun hvis det er .BMP filer (ukomprimerede)  i sort/hvid. Når det er farve skal du gange med 3 (rød/grøn/blå, derfor hedder det også 24-bit colour.

MvH,

Bent.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også