Digitalisere dias og negativer

Under indtryk af Gert M's billedserie af restaurering af sit hus, er jeg blevet inspireret til, at få gjort noget ved mine tusindvis af gamle billeder fra min tilsvarende restaurering.

Jeg har en skinne til at lægge disse dias i på en alm. stor scanner, men jeg synes ikke rigtig at det fungerer ordentligt. Det har jeg i alle tilfælde opgivet.

Det jeg kunne ønske mig er et apparat, hvor man kunne lægge negativerne ind i og så også få dem op i størrelse på blot en mindre skærm, inden jeg så endeligt kopierede billedet. Jeg har svært ved at se, hvad billedet forestiller ved blot at holde strimlen op mod lys.

Jeg har set på nettet, og der findes en hel del apparaturer til meget varierende priser, men hvad de gør og indeholder, forekommer mig at være noget kryptisk.

Er der nogen, der har erfaring inden for dette felt, som man vil dele med mig??

Med venlig hilsen
ktm

Under indtryk af Gert M's billedserie af... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en begribelig brugsanvisning med til den, Bent?

Med venlig hilsen
ktm

Egentligt sa synes jeg det er forkert at koebe et dyrt kvalitets apparat for at bruge det en week-end og sa gemme det vaek, da det aldrig mere skal bruges.
Er der ikke nogen steder hvor man kan leje saadan en scanner eller fotohandlere der kan goere det for en, til en pris der er lavere end at koebe apparatet selv?
Her (i Canada) var der en fotohandler der scannede mine gamle billeder, fantastisk god kvalitet og til en pris der var til at betale.

Karsten
Det kan du have megen ret i Karsten, men så er problemet med at sortere, hvilke billeder man egentlig vil have kopieret.
Jeg har f.eks. taget mange billeder af detaljer, der kun havde betydning, medens jeg byggede. Nu er jeg kun interesseret i "oversigtsbilleder", f.eks. af vægge, hvor der er rillet op til el- og vand installationer, hvor er lægter og reglar i gipsvægge, hvor ligger varmeslangerne osv i den dur.
Meningen er at lave en fotografisk gennemgang af husets konstruktion, så en evt. ny ejer vil have lettere ved at finde rundt, når jeg ligger under mulde.

Og kender jeg mig selv ret, så får jeg ikke klaret det hele på en week end
Det bliver nu heller ikke til et multitusindekroners app. Jeg kan nu se, at der findes flere med de funktioner, jeg efterspørger, men desværre ikke med dansk eller engelsk brugsanvisning.

Med venlig hilsen
ktm

Hvis det sælges i dk skal der være dansk brugsanvisning.

mvh

varmetossen

Hej alle
Vi købte en scanner til os selv i "julegave" for et års tid siden - den blev købt i Aldi
Medion diasscanner type E 89000 (MD86601) - den scanner i 5 megapixel og kan både dias og negativ film - der er skinner med som kan tage 4 dias i ramme af gangen og skinne til 24*36 film !
Det er en lidt langsom afære at scanne men jeg synes at resultatet er RIGTIG godt ! men der er jo grænser og sammenhæng mellem pris og kvalitet
så har vi jo også neget at lave "de lange vinteraftner" og prisen var ikke afskrækkende vist nok omkring 300 kroner
Hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej ktm:
nu har jeg fået leget med min DigiScan.
Brugsanvisningen er god, en lille bog med 4 x 20 sider (4 sprog, købte dimsen i Tyskland).
Jeg må rette mit tidligere indlæg, man skal selv skubbe billederne igennem, enten 4 dias i ramme, 6 negativer, film på rulle eller en stabel dias i ramme (4 forskellige holdere følger med).
Den kan bruges "stand-alone" med et SD-kort, eller tilsluttes med USB, som den også får strøm fra.
Jeg tilsluttede dimsen og kunne inden for et par minutter scanne de første negativer. Den lille skærm viser negativerne i rigtige farver.
I Windows optræder den som et USB-kort, man kan bare kopiere de scannede billeder.
1800 dpi er OK, begrænsningen er mere kornene i filmen end det er antallet af pixels.

MvH,

Bent.
Jeg har leget lidt mere:
Med 35 mm film får man en opløsning på 2520 x 1680 pixels og 96 dpi, 24-bit farve.

Håber det hjælper.

MvH,

Bent.
Er det det, der svarer til 42 Mb?

Vil en sådan give lidt flere Mb 
Rollei DF-S 290 HD Dia/Negativscanner

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 29 mar 2014 19:37
Er det det, der svarer til 42 Mb?

Vil en sådan give lidt flere Mb 
Rollei DF-S 290 HD Dia/Negativscanner
Øh, hvordan er du kommet frem til det tal ???

Men den du har valgt syntes en af de bedre. Du har en rimelig skærm og kigge på samt mulighed for og slutte den til stuealteret via et HDMI kabel. Der er en masse test af den på udendansk. Ved en hurtig gennemgang er der desværre ikke nogle der syntes at være helt uvildige, såå ..............  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ganger 2520 x 1680 pixels og tror så at 4233600 er det, der svarer 42 Mb, men jeg aner ikke en hujende fis om det.
Men jeg vil suge til mig med begrærlighed, da jeg kan forstå på dit skriv, at jeg er galt afmarcheret. Eller er det KB??
Det er for at kunne skyde mig ind på noget jeg begriber lidt af, nemlig de størrelser mit lille fotografiapp. leverer, og de værdier jeg sætter dem ned til, når jeg f.eks. lægge skilderier op her.

På YouTube klip, ser det ud til at være enkelt at have med at gøre, men det skulle ikke undre, hvis der viser sig at være mere bøvl forbundet med ekcersitsen

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også