Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan udmærket "male" med epoxy også på lodrette flader.

En vandig epoxy kan bruges, men jeg vil foreslå dig, at bruge et rent epoxybindemiddel, som en form for lak, til din mdf plade, da den er langt mere tæt. Det rene epoxybindemiddel er ikke tilsat opløsningsmidler, men kan fortyndes med f.eks. acetone.http://www.maling.nu/vespox-ep-klar-3-kg-saet/

Du skal være opmærksom på, at når komponenterne i epoxymalingen er sammenblandet, er der en kortere eller længere brugstid, inden produktet er så langt i hærdeprocessen, at den ikke længere kan anvendes. I dette tilfælde 45 minutter.

Produktet begynder at udvikle varme, når det er sammenblandet, så du bør ikke blande store mængder, for at undgå en ukontrolleret og accelereret hærdning.

Jeg vil, igen, foreslå dig at fuge med en MS Polymer i samlingerne og derefter male/lakere, med det produkt du vælger.http://www.maling.nu/hybrifix-universal-fuge-og-montagelim/

De varer jeg kender, er dem jeg har på min webshop og derfor også dem jeg linker til. Er der nogen der synes det er træls, beklager jeg meget, men jeg forsøger egentlig bare på at hjælpe TS.

Epoxyen er, efter afhærdning, kemisk inaktiv og afgiver ingen skadelige stoffer.

Rent epoxybindemiddel? Men det er stadig et sæt? Lyder som en fin løsning, hvis du kan stå inde for at det giver et tilfredsstillende resultat. og det hæfter fint til mdf uden nogen forarbejdning? Du nævner at det kan spædes op med acetone, er det et must?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Acetone er absolut ikke et must og bør kun anvendes hvis det er absolut nødvendigt at have et mere tyndtflydende produkt.
Rent epoxybindemiddel er stadig et sæt, da produktet er to-komponent og kun kan hærde/tørre ved korrekt sammenblanding.

Læs altid databladet og vej omhyggeligt delene af inden sammenblanding.
Skrevet af Buchwald på 13 mar 2014 20:32
Har du kigget billederne igennem, dem jeg har linket til? Det er det færdige møbel på de sidste 4 billeder (nogen gange de første 4) Det er et to delt møbel, nederste er til skab, der skal låger i/på, øverste del er selve terrariet, det er den del der skal tætnes. Senere efter maling og sådan, skal der bygges baggrund i, glas osv.

Jeg forstod på første svar herinde, at lak og silikone var "no go", så derfor jeg begyndte at undersøge andre veje. Men at man bare skulle lakere først, jamen så har jeg jo løsningen og en betydelig billigere end alternativerne. Så tak fordi du lige penslede det ud for mig.
Ok det giver jo mening at kikke på billederne igen  

Jeg ville stadig væk lave et "akvarie" i glas, og så bygge uden om det.

Du kan sagtens bruge glas på alle sider af dit skab, og samle det med akvarie silikone... så slipper du for alt det bøvl med at gøre det vandtæt.

Hvad med prisen ? Tror ikke at glas bliver en dyrere løsning end epoxy ?

Men en ting er sikkert. Lav lige et galleri med nogle billeder og tekst når du kommer i mål, for det er altid sjovt at se hvad folk bedriver  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tror du har misforstået det lidt. Det er kun i "hullet" af den øverste del, der skal isættes glas.

Billeder skal der nok komme.

Nu er alt slebet, sikke et omstændigt projekt. Det er satme hårdt det MDF.

Med hensyn til delen der kommer til at stå ind mod vægen. Behøver det mere end én omgang grunder og maling? Det skal vel "bare" være en smule slidstærkt, det kommer jo ikke til at være synligt!?

Og de mellemslibninger der skal til, er det bare for at næste lag kan gribe fat, eller hvordan? Det er vel ikke alverdens der skal slibes?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Buchwald på 23 mar 2014 13:36
Tror du har misforstået det lidt. Det er kun i "hullet" af den øverste del, der skal isættes glas.

Billeder skal der nok komme.

Nu er alt slebet, sikke et omstændigt projekt. Det er satme hårdt det MDF.

Med hensyn til delen der kommer til at stå ind mod vægen. Behøver det mere end én omgang grunder og maling? Det skal vel "bare" være en smule slidstærkt, det kommer jo ikke til at være synligt!?

Og de mellemslibninger der skal til, er det bare for at næste lag kan gribe fat, eller hvordan? Det er vel ikke alverdens der skal slibes?
Nej jeg har fattet det (selvom jeg er lidt tung ind i mellem) men jeg ville alligevel få skåret nogle glas, og montere dem indvendigt så det bliver tæt, det må da være nemmere end at forsøge at "pladre" alt muligt på, for at gøre mdf'en vandtæt.

Bagsiden behøver du ikke gøre det store ud af.. jeg ville give det 1-2 gange grunder og 2 lag topmaling.

Mellemslibninger er kun for at fjerne "appelsinhuden" i overfladen og sikre at næste lag har en fin flade at lægge sig på.
Jeg er selv igang med at lave et par højttalere og her er et billede af "appelsinhuden" efter 3 gange toplag. Forude venter så yderligere et par lag, foruden en masse gange lak og polering    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så er der givet grunder første gang. Du skrev tidligere at man kunne se hvor der skulle spartles efter første lag grunder, men syntes sku ikke der noget der træder betydeligt frem!? Skal det tørre før man kan se det? Eller er det blot fordi jeg har været så grundig med at slibe?

Der står på bøtten at den er overmalbar efter 24 timer, gælder det så også for slibning? Eller skal der ventes mere eller mindre?

Ser sku fint ud, kan slibning/polering fjerne al "appelsinhuden"? Og du har også brugt en glans 90 eller hva?
Skrevet af Buchwald på 23 mar 2014 15:29
Så er der givet grunder første gang. Du skrev tidligere at man kunne se hvor der skulle spartles efter første lag grunder, men syntes sku ikke der noget der træder betydeligt frem!? Skal det tørre før man kan se det? Eller er det blot fordi jeg har været så grundig med at slibe?

Der står på bøtten at den er overmalbar efter 24 timer, gælder det så også for slibning? Eller skal der ventes mere eller mindre?

Ser sku fint ud, kan slibning/polering fjerne al "appelsinhuden"? Og du har også brugt en glans 90 eller hva?

Når jeg skrev at man kunne se hvor der skulle spartles (efter grunding) var det hvis du ikke havde spartlet(og slebet) før du malede... så vil alle huller / revner træde tydeligt frem, efter du har grundet, men noget tyder på at du har lavet samlinger der er perfekte, og så slipper du for så meget spartling 

Hvis den er tør kan du slibe den, specielt når vi taler mellemslibning, som jo er med meget let hånd. Men det er nok klogt at vente de 24 timer...Better safe than sorry 

Ja, jeg har brugt glans 90, og når først jeg har slebet med korn 500 eller finere, vil overfladen stå mat, men helt glat. Det er derfor at jeg har så mange lag på, at jeg kan tillade mig at slibe igennem 2 af dem uden at komme ned til grunderen.
Så skal den ha' 3-4 gange lak, som skal mellem slibes med korn 1000, inden den skal poleres... så der er lang vej igen.   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg venter bare til imorgen med at slibe, der er vel heller ingen grund til at slibe nu, hvis jeg alligevel først må male igen imorgen..

Hva bruger du til at slibe med?

Bare hånden? Jeg brugte en trekants rystepudser eller hvad sådan en nu hedder, vil man kunne bruge den videre i processen, eller er den for hårdhændet?
Ang. valg af maling, mente min farvehandler at oliemaling var at fortrække, da det havde tendens til at flyde mere sammen, så det hele fik en mere ensartet overflade.
Jeg bruger en kork slibeklods til fladerne og hånden til hjørner, kanter, kroge, mm.
Du vender dig hurtigt til hvad der er bedst for dig, det er svært at sige hvad der er det rigtige..

Det er klart at jeg bruger maskiner (rydstepudser) til at slibe spartlingen ned og diverse kanter. Jeg starter med korn 80, så 120, så 200, og først derefter det fine arbejde, så hånden kommer i brug 

Det er rigtigt at olie maling flyder bedre sammen, jeg skal have det hvidt og der har olie maling det med at gulne med tiden, men til din sorte er det et godt valg

Husk at lufte ud, så du ikke ser små hvide elefanter svæve rundt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også