Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå er de hvide hos dig Henrik, mine er da lyserøde
Ha ha, de kommer vist i alle regnbuens farver, alt efter hvad du indtager...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Igen, jeg sætter stor pris på at du/i gider tage dig/jer tid til at hjælpe.

Jeg står og skal holde fødselsdag i den kommende weekend, for en 25 mennesker og at bruge et helt rum alene til at ha terrariet stående, er bestemt ikke velset hos fruen og hun kommer med et forslag om at smide det på altanen. Men kan jeg det? Jeg mener, der er jo fortsat meget blottet urørt MDF!? Det er en lukket altan, men kun med skyde vinduer i, så der er ikke tæt, kun vind og regnfast.
Kunne man give det hele en gang hæftegrunder for ligesom at mætte det hele!? Ville det være tilstrækkeligt så den kan modstå den højere fugtighed på altanen? Ville jo også være optimalt, da det betyder at jeg kan åbne rigtig meget op, når jeg skal begynde med oliemalingen.
For at bevare husfreden, ville jeg føje hustruen og flytte ud af stuen 

Du kan sagtens flytte det ud, når det ikke ligefrem bliver udsat for regn.

Sæt det ud, og når du er klar til at fortsætte arbejdet, så ind med det igen, og giv det et par dage til at vænne sig til "indendørs-livet" igen og forsæt hvor du slap. 

Selv tak, for råd, det er jo derfor at dette forum er så godt, man hjælper hvor man kan, og kan så stille spørgsmål om det man ikke ved og få et brugbart svar 

Skal du feks sy en design kjole til fruen, så spørger du bare Håndværkeren, han ved alt om nål og tråd, mens andre ved en bunke om svejsning af gamle biler...for bare lige at nævne 2 ting, jeg ikke fatter en dyt af  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så at satse på at kunne male det på altanen er en dårlig idé? Jeg bruger lige nu soveværelset til projektet, som ligger lige op af min søns værelse, så er ik så meget for at lege med det olie maling derinde. :/ har udsigt til nyt kælderrum her per den første, så ku være jeg skulle gøre det dernede i stedet. Der er det blot begrænset med udluftning og man tage hensyn til andre beboer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå, det var et mere permanent "værksted" du efterspurgte

Hvis du venter til lidt længere hen på sommeren, hvor der ikke er så store temperatur forskelle, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne arbejde på altanen (bare det er beskyttet mod regn).

Så kan du altid åbne nogle vinduer når du skal i gang med "dufte-vandet" der skal smøres på.
Du kan godt gå i gang med grundingen og slibearbejdet nu, men hold øje med at det ikke trækker fugt til sig, eventuelt flyt skabet ind i stuen en uge før du skal slutmale det, for at se om der skulle dukke noget uforudset op.

Jeg har lige til min skræk opdaget en "skygge" på en af kanterne af mine højttalere, så jeg skal i gang med sandpapiret igen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan ikke vente til sommeren kommer, i lille danmark sker det jo først engang i august.
Så det bliver sku nok kælderen.

Tror måske du er en tand mere forfængelig end mig. Jeg vil gerne have det flot, men jeg er samtidig okay med at man kan se det er hjemmelavet ved nærmere inspektion.

Nu har det fået et par gange med grunderen, med spartel ind i mellem. Ja kunne sku ikke komme uden om at spartle. Men nu har det fået, hvad jeg troede var slut lag grunder, men efter at have slebet med korn 220 og fandt det lækkert jævnt og glat, er der visse "helligdage". Forstået på den måde at der er visse steder hvor der er slebet lidt ekstra og derfor har fjernet grunderen. Er det vigtigt at der er grunder "all over" eller er et resultat som beskrevet, tilstrækkeligt til at begynde at male? Eller skal jeg give det endnu et lag grunder og så slibe let igen før maling?
Ja det er vigtigt at der er grunder over det hele, så du ikke kommer dine toplag på "rå" træ.
Årsagen er et du vil kunne se en forskel i glansen på din maling, så de steder hvor der ikke er grundet, vil din maling virke lidt mere mat i forhold til andet.

Ja, jeg er nok perfektionist, men jeg har skam også lavet mange ting som jeg er udemærket tilfreds med. Problemet er nok at andre vil sige: Det er da flot, men at man selv, fordi man har lavet det hele selv, kun kan se alle de små fejl, og kun fokuserer på dem.


Min kone så højttalerne i går og roste dem, men da jeg så viste hende "appelsinhuden" og de "skygger" på den ene, kunne hun jo godt se at det kunne blive bedre.
Jeg vil af al magt (sindsygt stædig) forsøge at lave piano finish på dem, fordi det var mit billede af dem inde i mit hoved, så om ikke andet så for at udfordre mig selv. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så fik det første omgang epoxy..

Puha.. Det var første gang med det og finder det en anelse skræmmende. Vejede af, blandede, påførte og kun 2 minutter efter sidste påfyldning i malerbakken, kigger jeg på spanden jeg har blandet det i, hvor der kommer røg/damp op af. WHAT !! Jeg bliver lettere panikken, mærker i bunden og den er blevet godt varm. Tager fat i maler pinden jeg har brugt til at røre med og epoxyen splintrer. Kalder på kæresten så hun kan komme med noget jeg kan sætte spanden i (har brugt en gammel, rengjort malerspand), da jeg ingen idé har om hvor varmt det bliver. Det får lov at stå en 5 minutter og da jeg kigger til det igen, ser jeg at de gummihandsker jeg har haft på, er smeltet på undersiden af spanden. Det var yderst overraskende og havde aldrig forestillet mig dette. Nu har jeg så "tømt" spanden og kan stå og vende og dreje en klump epoxy plastik ting, ca. 3 cm høj og STEN hård.
Det virkede for mig som om at, dog lettere overraskende, at det havde nået et efter planen tilfredsstillende resultat, men det var indtil jeg mærkede på det jeg havde malet!? Det er fortsat helt fedtet, hærder det ikke lige så hurtigt? Er sku lidt usikker på om jeg har gjort det 100% korrekt.. :/
uha det lyder som du har været igang med den lille kemiker

Jeg har aldrig rørt ved epoxy, og syntes det lyder lige en tand for "spændende" til mig.
 
Jeg holder stadig på at du kunne bruge glas i de størrelser som dine plader har og så samle hjørnerne med silikone...
Glæder mig til at høre hvad du kommer af med af penge, inden du kommer frem til det endelige resultat  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også