Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Buchwald på 12 mar 2014 20:30
Mange tak for svar, sætter stor pris på at du/i gider bruge jeres tid på at guide en uerfaren spade.
Spartel masse, er det en specielt til MDF? Har set at man kan få det i diverse byggemarkeder eller bruger du bare det, man bruger til at lappe hullerne hjemme i vægen?
Og det er kun enderne der skal slibes? De store flader skal ikke ridses for at det hæfter bedre? Er korn 150 fint til dette?
Hvor meget hæftegrunder skal jeg investere i?
Med en glans 90, skal der så ikke lak på til sidst?
Giver denne metode en ensartet overflade, eller bliver det nupret? (ikke video metoden)
Det skal være en helt korthåret rulle, korrekt?



Hvordan præcist skal det forstås? Jeg kan slibe og polere på den malede overflade eller, jeg kan tilføje, som i videoen, 10 lag lak og derefter starte slibe/polerings processen?


Kæft jeg føler mig dum med alle disse spørgsmål, men om ik andet, så kan jeg da starte med sandpapiret imorgen.
Du skal ikke føle dig dum... den dumme er den der bare buldrer der ud af uden at undersøge og så falder med et brag


Jeg bruger almindelig "snedkerspartel" på tube.Dana Lim Filler Standard 618, 250 ml

Du skal kun slibe enderne, hvis de er skæve, eller ikke lige er helt glatte (savspor mm).

Du behøver ikke slibe fladerne, da grunderen nok skal sætte sig på det (de skal selvfølgelig være fri for slibestøv).

Henvend dig i en malerforretning og fortæl hvad du skal male, og hvor mange M2(og hvor mage lag du vil have på, så kan de sagtens fortælle dig hvilke produkter(grunder & toplag) der "spiller" sammen.

Jeg ville ikke bruge lak (slet ikke skibslak, da den har det med at blive gullig med tiden) men vælger du at bruge lak, så tal med malerforretningen om det, så du får noget de spiller sammen med dit underlag.

Videoen viser netop, at ved at blive ved med at "slibe" overfladen, kan du komme helt af med de små nubre, som du aldrig kan undgå, med mindre du har proff. værktøj.
Så hvis du har 5-8 lag top maling på, kan du godt slibe igennem 2 -3 lag nogle steder og stadig have et godt lag der beskytter dit træ.
Læg mærke til at han bruger slibepapir der er finere (korn 2000 og finere) end wc papiret er på offentlige toiletter 


Ja, rullen skal være korthåret, og gerne "brugt" men også det kan din malerforretning hjælpe dig med.
Jeg foretrækker at arbejde med smalle lak ruller (10 cm), da jeg føler jeg har mere styr på dem, og rul stille og roligt og helst ikke mere en 2 gange frem og tilbage for ellers skaber du bobler (men når du først har lavet et par lag, så vil du ha' øvelsen).
Brug ikke skumruller, da jeg syntes de giver flere bobler i overfladen.


Du kan med fordel pakke rullen ind i en tætsiddende plastik pose, når du er færdig med et lag og sidder (med en kold øl eller skoldhed kaffe) og venter til næste lag kan påføres. Så bruger du ikke så meget maling på at fylde rullen igen.
Endelig køb 2 ruller, så en er til grunder og en til toplagene.   

     
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak. Nu føler jeg mig en smule bedre rustet .

Med hensyn til brug af skibslak, var det tiltænkt indersiden af øverste del, da det skal være så vandtæt som muligt og da alt træværk indvendigt og derfor også skibslakken bliver dækket med "pynt" så er det helt lige gyldigt hvad farve det ender med at få. men problemet ligger i at jeg er blevet fortalt at der skal akvarie silikone i alle samlinger, men man kan åbenbart ik lakere oven på silikone. Derfor mit spørgsmål ang. skibslak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Glans 90 sort. Er det så vand/olie/terpentin/acryl eller alkyd der skal vælges?

Med hensyn til tætnings masse ville jeg helt klart vælge den som Charlotte Fris anbefaler, hun arbejder til daglig med den slags, så hvis nogen kender til det må det være den unge dame.

Når du skriver indvendigt i terrariet, er det konstant fugtigt i bunden ville jeg helt sikkert vælge en to komponent epoxy maling, den kan tåle at være våd hele tiden.

To komponent epoxy maling??

Kan du evt. smide et link?

Nu har jeg søgt lidt på google.. Er det udelukkende lavet til gulve? Og i så fald, er du så sikker på at det kan anvendes på MDF? Afgiver det intet efter det er tørt? Syntes at læse et sted at det kun/max skulle påføres i to lag? Er dette rigtigt? Så skal det ligges ned på den side hvorpå det påføres og tørre, før man kan fortsætte, korrekt? Det er ikke som at male det på!?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så stiller du dit terrarium oven på møblet ?
Og det er vel lige så tæt som et akvarie ?

For så kan jeg ikke se nogen grund til at gøre møblet "vandtæt"

Ja undskyld her er det så mig der der spør' dumt

Silikone kan sagtens klistre på en lakeret overflade (det klister på stort set alt, også dine fingre), men du kan ikke male / lakere oven på silikonen.   

MHT glans 90, så ville jeg vælge "vandfarve", men spørg din malerforretning, for det er vigtigt at det "spiller" sammen med grunderen.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du kigget billederne igennem, dem jeg har linket til? Det er det færdige møbel på de sidste 4 billeder (nogen gange de første 4) Det er et to delt møbel, nederste er til skab, der skal låger i/på, øverste del er selve terrariet, det er den del der skal tætnes. Senere efter maling og sådan, skal der bygges baggrund i, glas osv.

Jeg forstod på første svar herinde, at lak og silikone var "no go", så derfor jeg begyndte at undersøge andre veje. Men at man bare skulle lakere først, jamen så har jeg jo løsningen og en betydelig billigere end alternativerne. Så tak fordi du lige penslede det ud for mig.

Nej to komponent epoxy maling eller lak bruges også på møbler både biler o.s.v. Ja og så er der en der bruges til gulve også.

Jeg vil faktisk forslå dig at du prøver at sætte dig lidt mere ind i hvilke maling / lak typer der kan bruges til hvad !

Hvorfor Jørgen?? Jeg indrømmer gerne at jeg er hoppet lidt hovedløst ind i dette projekt, men at starte på uddannelse for at færdiggøre, har jeg ingen intentioner om. Jeg har flere gange givet udtryk for at jeg ikke har styr på dette og har ved flere lejligheder, udvist taknemmelighed overfor dem der valgt at bruge deres tid på at hjælpe mig i den rigtige retning. Jeg kan sige så meget, at efter en Google søgning, gav samtlige hits på første side, en indikation om at dette var et produkt til gulve. At jeg ik valgte at undersøge dybere, det beklager jeg inderligt. Hvis min uvidenhed i forbindelse med dette genere dit øje, så skal du være velkommen til at hoppe over min tråd. Vi er alle, heldigvis, herre over vores egen gøren og laden og du er ikke tvunget til at deltage her. Go weekend Jørgen.

Ja nogen gange får jeg skrevet så det misforstås, jeg ved ikke lige hvorfor

Nej det var ikke hensigten du skulle gå i lære for at finde ud af at epoxy maling / lak kan bruges til rigtigt mange ting. At Google kun viser gulv maling ! Google er jo en slags Robot der samler viden ved at "læse" alt hvad der bliver skrevet på offentlige sider.

Fordelen ved en to komponent epoxy er at den hærder op og bliver meget modstands dygtig over for eks. fugt og vand, den lukker over fladen 100 % Den kan fås i forskellige hårdheds varianter, hvilket farve handleren ikke er særligt gode til at oplyse om. Jeg ved at den findes i en variation hvor den er modstands dygtig over for benzin og olie, den sælges ikke i Danmark på grund af et meget skadeligt indhold af kræft fremkaldende stoffer.

Jeg kan huske da jeg for 20 25 år siden kørte kran på Svendborg værft ( dokkran ) at vi havde et skib inde der skulle have sine tanke behandlet med den form for epoxy. Der var ingen Dansk maler der ville arbejde med den, så der kom malere fra England og lavede arbejdet, de var nu også klædt som rum mænd når de gik ned i tankene.

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også