Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, der er noget der kan tyde på du ikke har blandet den foreskrevende mængde hærder i malingen, eller den ikke er blevet ordentelig omrørt efter blandingen. Har selv brugt en del epoxy maling og aldrig oplevet noget der bare ligner. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Om det har nogen betydning, aner jeg ikke, men det var ik som sådan maling, bare klar bindemiddel. Jeg fik at vide at brugstiden var begrænset og at jeg sku passe på med at blande for store mængder af gangen, dels grundet brugstiden og så det at for store mængder resulterede i varmeudvikling og fremskyndede hærdning. Så min vurdering er at jeg har blandet en for stor portion, kontra hvor meget jeg fik brugt.

Dagen efter var alt det malede hærdet op og det fik endnu et lag, denne gang lavede jeg kun 2/3 portion af første omgang og så stod jeg tilbage med en betydelig mindre rest, der ej hellere endte i røg udvikling, voldsom varme eller meget pludselig hærdning, trods fuldstændig samme fremgangsmåde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Buchwald

Tak for din besked.

Det er fuldstændig rigtigt, at produktet udvikler varme under hærdningen. -Og jo varmere produktet er, desto hurtigere hærder det, en selvforstærkende effekt, som ses når man blander en "større" mængde, i en lille beholder, hvor varmen ikke så let kan komme væk. En accelereret hærdning ses også, hvis der kommes for meget hærder i.

Det fænomen du har oplevet, i den første blanding du lavede, var en ukontrolleret/accelereret hærdning (vi siger, at produktet brænder sammen), ofte vil du, når blandingen i bøtten er hærdet, kunne se, at der er dannet skum på overfladen, ligesom der kan være mange luftbobler indkapslet.

Hvis man blander "større" mængder i små beholdere, kan man kontrollere varmen, ved at sætte beholderen ned i en større beholder med koldt vand/isvand. Fænomenet ses dog kun sjældent, når produktet blandes i en beholder der er tilstrækkelig stor til, at blandingen kan afgive varmen.

Det lyder godt, at din epoxy nu er hærdet fint op og jeg ønsker dig god vind med projektet fremover.

Charlotte/maling.nu
Som lovet her en opfølgning. Projektet fra start til slut. Dog ikke helt færdigt endnu.

Mange tak for alle de gode råd jeg fik med på vejen, havde ikke klaret det uden dem.

Edit: Kunne åbenbart ikke ligge billedelinks ind, så hvis du/i er interesseret i at se billedeserien, kan i gå ind på dette link: http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=55220

Det kan du absolut være stolt over. Fedt at se dine udskæringer i smig, og at der ikke er nogle "huller" eller "gab" i samlingerne.
Din maling ser også flot blank ud, og du må være godt inde i kridthuset hos konen, når du lige har overskud til at male køkken ind i mellem

Klap dig selv på skulderen 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også