Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være at jeg er for dum til at fatte hvad du vil lave, men hvis du skal lave noget der er 120% vandtæt, er mdf da noget af det værste du kan bruge...

Et terrearie er vel "bare" et akvarie der ikke bliver fyldt vand i ?
Men er det møblet under terreariet du vil sikre mod fugt ?  

Kunne du ikke bruge en plexiglas plade oven på din trækonstruktion ? Den er da tæt, og hvis den bliver sat fast med et par striber silikone efter du har malet dit træ, så vil den næsten ikke synes.

Jeg er i gang med at bygge et par højttalere, som også skal være højglans, og ind til videre har jeg spartlet og slebet 5 gange, grundet 4 gange, med slibninger i korn 300, og er slet ikke i nærheden af den "barnenumse" der skal til for at få det højglans.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fordi det samtidig er blevet rost for at være nemt at arbejde med, holder formen og får en flot finish.


Man overvejer fordele/ulemper ved de forskellige alternativer, og jeg endte op med at vælge MDF. Jeg har set mange andre der har brugt MDF til præcis det samme, med tilfredsstillende og holdbart resultat.

Det er ikke som sådan underdelen jeg vil sikre, men igen, så jo. Med tre unger i huset, kan der nemt opstå uheld og derfor ville jeg "sikre" ydersiden af hele møblet mod eventuelle skænk og sådan. Og grunden til at jeg mente det behøvede lak på ydersiden, var for at styrke det mod slag og des lignende og for at vandet fra vådmontering af folie, ikke trak ind i MDF´en.
Med en rigtig god begrundelse, skal du være velkommen til at kalde mig en dum amatør, for ja, jeg har ikke alverdens styr på det. Med hensyn til plexiglas (her mener du monteret på indersiden, ikke?), så virker det for mig ikke som en optimal løsning, det er dog en udvej, men det er nok en der ligger lidt længere nede af vejen.

Lige præcis, højglans, det er en opgave jeg endnu ikke har læst om nogen fuldføre med 100% tilfredsstillende resultat, uden prof hjælp, så det tør jeg slet ikke begive mig ud i.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske du ikke har tænkt på det med en højglans er ikke egnet et sted hvor der er tre dejlige krigere til stede, den mindste ridse ses meget tydeligt, og så ender det vel at farmand bliver grim i ansigtet.
Det er selvfølgelig rigtigt nok, men kan dog alligevel se gennem fingre med det. Vi har flere møbler i sort højglans, højskabe, reol, hylder og tv møbel, alt er voldsomt medtaget, men det er nu ikke så slemt i det store billede, når blot det er lidt på afstand. Ligger for eksempel ikke mærke til tv møblets ridser når man sidder i sofaen og ser TV.
Hvis du er ude efter højglans som folie, må jeg nok skuffe dig, for de folier jeg har set, er ikke lige så flotte som det højglans man kender fra møbler og køkkener (som jo er lavet proff, med de rigtige materialer).
Jo jo, det er blankt, men ikke mere end du vil kunne opnå med maling.
Din over/underflade skal være ligeså perfekt som hvis du maler, når du lægger folie på, ellers kan du se alle fejl igennem folien, som skygger, buler mm.

Vær i øvrigt opmærksom på, at stille dit skab til "tørring" inden du slut behandler det, hvis det har stået i et uopvarmet rum.

Jeg var lidt hurtig og lavede en ny sokkel til vores køkken (uden på den gamle) i 10mm mdf. Det trak sig et par mm i længden, da den havde siddet en måneds tid, så nu gaber den lidt i begge ender  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay, tak for info. Jeg tror også jeg er gået væk fra det folie der. 😁 det hele er blevet bygget ved stuetemperatur, så en 20-24 grader. Så den skulle vidst være iorden.

Jeg har fundet en løsning til indersiden af toppen, så nu mangler jeg blot korrekt fremgangsmåde til ydersiden. Jeg ønsker ikke at ofre flere tusinde kroner på autolakering og højglans er ik noget jeg tør begynde på selv.

Så en udførlig gennemgang af processen, ville være super lækkert. Når der siges, "start med grunder" er det så selvsagt at der slibes forinden? Enderne i MDF suger mere end resten og skal derfor ha mere, men er det tykkere eller flere lag? Og er det kun grunderen eller skal malingen også på i større mængder på endestykker? Og hvad grunder skal der bruges? Den færdigblandede man kan købe i bygge markedet, eller er en opspædet maling tilstrækkelig? Skal jeg bruge en speciel maling, olie/vandbaseret? Igen, ønsker et så blankt finish som muligt. Er ny til dette, men vil da mene at jeg kun har en enkelt tomme på hver hånd. mange tak for alle svar så langt.

Og hvis nu ikke samtlige samlinger er helt perfekte, spartler man det så ud? Og med hvad? Eller giver man den gas med sandpapir til det er helt jævnt?
Når du har slebet dine ender(her skal du ikke spare på sandpapir eller armkræfter), så de er plane med resten kan du smøre en gang grunder på. Jeg har gode erfaringer med hæftegrunder, den dækker godt og flyder godt ud. 
Når det hele er hvidt, kan du meget nemt se hvor du skal spartle. Så spartler du (jeg bruger almindelig færdig spartelmasse på tube, pgra dovenskab) derefter sliber du med korn 120.
Derefter endnu en gang spartel, (hvis det er nødvendigt) og efterfølgende slibning.
Så et lag grunder og let slibning korn 200.

Så er det at vandene skilles:

Jeg vil så lægge yderligere 1-2 lag grunder(med slibninger) inden toplaget, men andre mener at det er overkill. (bedøm selv) men det gælder om at få en så jævn og glat overflade som bund, inden toplagene skal på. 

Dit toplag( glans 90 som er det tætteste man kan komme på helblank) skal på af 2-3 gange og med lette slibninger korn 300 (eller finere) i mellem.

Hvis du bruger rulle, så vask rullen i vand og sæbe først, inden du tager den i brug. Så slipper du for en del små irriterende hår i din overlade. Jeg maler gerne en plade der ikke skal bruges, for at "slide" rullen inden jeg maler mit emne. 

Og skal det være rigtigt fint findes der en metode som på engels hedder "rub down"
Se denne film
Selvom det er en lakeret overflade han laver kan du sagtens bruge metoden på noget der er malet.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svar, sætter stor pris på at du/i gider bruge jeres tid på at guide en uerfaren spade.
Spartel masse, er det en specielt til MDF? Har set at man kan få det i diverse byggemarkeder eller bruger du bare det, man bruger til at lappe hullerne hjemme i vægen?
Og det er kun enderne der skal slibes? De store flader skal ikke ridses for at det hæfter bedre? Er korn 150 fint til dette?
Hvor meget hæftegrunder skal jeg investere i?
Med en glans 90, skal der så ikke lak på til sidst?
Giver denne metode en ensartet overflade, eller bliver det nupret? (ikke video metoden)
Det skal være en helt korthåret rulle, korrekt?

Selvom det er en lakeret overflade han laver kan du sagtens bruge metoden på noget der er malet.


Hvordan præcist skal det forstås? Jeg kan slibe og polere på den malede overflade eller, jeg kan tilføje, som i videoen, 10 lag lak og derefter starte slibe/polerings processen?


Kæft jeg føler mig dum med alle disse spørgsmål, men om ik andet, så kan jeg da starte med sandpapiret imorgen.
Nu har jeg så undersøgt prisen på metoden til behandling af det indvendige på øverste del og ender op med en pris over 1.000,-. Så med hensyn til at tætne det, er jeg stadig åben for forslag.

Jeg tænker om ikke man kan give det hele et par gange skibslak, og så ved alle samlinger ridse med sandpapir for at silikonen kan hæfte? Er det helt no go!?
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også