Berlingo vil ikke stoppe

Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke stoppe. Når jeg drejer nøglen for at stoppe og tager den ud,  slukker lys og instrumentlyset og lamper, men motoren fortsætter med at kører, hvad er der galt??  Jeg kan stoppe motoren ved at sætte den i 1 gear, og så slippe koblingen hurtigt, men hvorfor stopper den ikke normalt med nøglen????

Med venlig hilsen

GBN
Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gbn stik mig lige din mail i en pb så får du lidt læsestof.

Eisoe tillykke med det hvilken skole gik han på? Jeg afsluttede min svendeprøve i november med samme resultat det er efterhånden et fag hvor det er de rigtig dygtige der kan det der med elektronikken i især de franske. Det kan give mig grå hår på trods af min alder

Skrevet af grossmann på 10 feb 2014 17:02

Eisoe tillykke med det hvilken skole gik han på? Jeg afsluttede min svendeprøve i november med samme resultat  

Tak - han gik på Skjern Tekniske Skole. Og også tillykke til dig

Eigil

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Til lykke med din søn Eisoe!.
Desværre er det sådan, at selv trænede, dygtige og erfarne mekanikere kommer til kort over for mystiske, elektroniske problemer, og må famle sig frem inklusive udskifte en hulens masse, rasende dyre komponenter på må og få. Det kan jeg faktisk skrive lange epistler om.
Jeg har for nylig på egen krop og tegnebog været igennem et langt og trangt forløb med en masse ubegribelige problemer.
Til sidst satte mine økonomiske ressourcer en begrænsning, og jeg måtte selv til på "lykke og fromme" at få udredt problemerne. Jeg rodede og ragede så meget, at jeg i dag ikke aner med sikkhed hvorfor, jeg fik løst problemet, men nu kører bilen og har gjort det i et års tid, hvor jeg kun har skullet hælde benzin på den!
Jeg synes, det lyder som om gbn arbejder seriøst med problemerne uden at modtage ret megen hjælp! Henvendelse til "the local stealer", som englænderne udtrykker sig om de autoriserede, kan meget let og elegant udmønte sig i regninger på 10-20-30.000 eller flere kr.

Hvis det var min Berlingo, og den ikke repræsenterer nogen særlig stor værdi, ville jeg på nuværende blot omgå problemet. Det er ikke en ukendt fremgangsmåde ifm fransk elektronik.

Med venlig hilsen
ktm

Tak til grossmann og ktm for jeres kommentar til EISOE, det vil jeg ikke spilde yder tid på.

Men til grossmann, hvordan er det lige jeg sender en pb til dig?

og til KTM jeg prøvede faktisk på at gå uden om problemet ved at hente 12v et andet sted fra, men så ville den jo ikke starte??

Jeg kan selvfølgelig sætte en afbryder ind på ledning nr. 8, men det er ikke så let at føre en ledning fra motorrummet og ind i kabinen, og det er jo ikke den rigtige løsning.

En anden ting er at det er min kone, der køre mest i den bil. Jeg kører  selv i en gammel  Opel Astra 1,4 1992, og for mig er det en slags hobby at holde liv i de gamle biler uden at køre til mekanikeren, når der er noget galt, men måske må jeg gå den tunge vej her.  

Med venlig hilsen

GBN
Hej
De stik som sidder på "hovedrelæet" på de fleste franske biler (også din) er støbt på ledningerne for at være vandtætte og de kan/skal IKKE skildes ad !!!
Man kan hvis det er ødelagt eller på anden måde beskadiget købe et "reperationsstik" hos enten Peugeot eller Citroen !

Som du beskriver det skal der være konstant plus på pin 8 på dit relæ (pinnumerne står på tegningen på relæet) så man kan se hvad der fåregår inde i relæet !!! men der kommer en "styreplus" eller en stel et andet sted fra som "trigger" relæet !!!

Den eneste ledning fra tændingslåsen der beholder spændingen når nøglen drejes om til start er den som går gennem eller styrer dit hovedrelæ og derfor kan du IKKE  starte når du bruger en anden ledning !!!!

NOK  om det  -  prøv i stedet at fjerne ledningen ude på magnetventilen på indsprøjtningspumpen !!!

Går motoren så i stå omgående ???

Ellers har du et stort/dyrt problem, fordi så er ventilen defekt (ikke så stort problem)

eller også hænger ventilen fordi den er fyldt med metalspåner
 (mega stort/dyrt problem)

Prøv lige det inden du fortaber dig i Fransk El (det er for MEGET vidderekommende)

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Skrevet af gbn på 10 feb 2014 18:34

Jeg kan selvfølgelig sætte en afbryder ind på ledning nr. 8, men det er ikke så let at føre en ledning fra motorrummet og ind i kabinen, og det er jo ikke den rigtige løsning.

En anden ting er at det er min kone, der køre mest i den bil. Jeg kører  selv i en gammel  Opel Astra 1,4 1992, og for mig er det en slags hobby at holde liv i de gamle biler uden at køre til mekanikeren, når der er noget galt, men måske må jeg gå den tunge vej her.  

Arrgghh, du må ikke lade dig stoppe af en ledningsføring igennem karrossen. 

Når du har efterprøvet det Polobjørn foreslår, og det giver resultat som ønsket, 
dvs. den reagerer kan du fortsætte:

Nu har du fundet bundstykket i tændingslåsen og der finder du batteri +  sæt en sikring på og så ledningen ud til pumpen sammen med ratstammen evt. via en afbryder. Læg en gummislange omkring snydeledningen, så den ikke bliver skrællet og kortslutter.
Ift. hvad jeg igennem årene har budt min hustru at køre med, er det her peanuts!

I nogle måneder kørte hun i en pygmæambulance, en gammel, rød Renault 4 postbil, der havde så sølle kompression, at den kun lod sig starte ved at få et pust startgas ned oven i karburiden, også når den gik i stå mid inde i byen!! Den var hun en kende træt af-

Med venlig hilsen
ktm

Pin nr.8 skal der ikke være konstant 12v på, men det er der, og derfor trækker relæet. pin nr. 5 er der også konstant 12v på, men det er ok. for det går igennem sluttekontakten på relæet og får brændstofventilen (pin 1) til at slutte når relæet trækker, hvilket det gør pga. pin 8 (Styrestrømmen)med konstant spænding. Sætter jeg +12v til pin 1(uden relæ monteret på stikket) ja så trækker brændstofventilen, så jeg tro ikke der er noget galt med den? Men det du forklarede med at jeg ikke kunne tage strømmen et andet sted fra til pin 8, det forstod jeg ikke helt, men det lyder rigtigt. Kan du prøve af forklare mig det en gang til?

Jeg har skitseret diagram af relæet med angivelse af de 5 ledninger og hvor der er 12volt konstant og stelforbindelse.

Med venlig hilsen

GBN
Skrevet af gbn på 10 feb 2014 21:13

Pin nr.8 skal der ikke være konstant 12v på, men det er der, og derfor trækker relæet. pin nr. 5 er der også konstant 12v på, men det er ok. for det går igennem sluttekontakten på relæet og får brændstofventilen (pin 1) til at slutte når relæet trækker, hvilket det gør pga. pin 8 (Styrestrømmen)med konstant spænding. Sætter jeg +12v til pin 1(uden relæ monteret på stikket) ja så trækker brændstofventilen, så jeg tro ikke der er noget galt med den? Men det du forklarede med at jeg ikke kunne tage strømmen et andet sted fra til pin 8, det forstod jeg ikke helt, men det lyder rigtigt. Kan du prøve af forklare mig det en gang til?

Jeg har skitseret diagram af relæet med angivelse af de 5 ledninger og hvor der er 12volt konstant og stelforbindelse.

Hej
Hvis motor går i stå når du afmonterer relæet kan du gøre følgende:
Klip/afbryd bestående ledning på pin.8 - forlæng den del der går til kl.8 på relæ ind i bilen til tændingslås !
Find ved hjælp af en strømsøger en ledning på tændingslås der bliver strømførende når du stætter nøglen i stilling "tænding"  MEN  kontroller at der også er spænding på den når du drejer nøglen til START  - forbind din nye ledning til den klemme, så burde det hele være OK  ( husk at du skal AFBRYDE den ledning der oprindelig sad på kl.8 på relæet) og vær helt sikker på at der IKKE  ligger spænding på kl.4 også (kontroller med relæet ude af stik)
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej.
Arh - det her går højt - ktm - det var så ikke dig der fandt på den med en spray i kabinen og en slange til luftfilteret

mvh

varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 11 feb 2014 20:32
Hej.
Arh - det her går højt - ktm - det var så ikke dig der fandt på den med en spray i kabinen og en slange til luftfilteret

mvh

Næh, ikke mig, men jeg ved da, at man før i tiden på dieselbiler havde en sprayflaske med æter/dieselstart liggende i handskerummet forsynet med en slange ud til indsugningsmanifoldet for at friske lidt op på startvilligheden. Bare ikke så godt, hvis det også var muligt at forvarme elektrisk. Næsten på den måde har jeg sat ild i en bedaget Case rendegraver.
Men ellers må jeg medgive, at en del cowboytricks er pillet op undervejs i de 50 år jeg har rodet med traktorer og biler af allehånde arter.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis