Berlingo vil ikke stoppe

Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke stoppe. Når jeg drejer nøglen for at stoppe og tager den ud,  slukker lys og instrumentlyset og lamper, men motoren fortsætter med at kører, hvad er der galt??  Jeg kan stoppe motoren ved at sætte den i 1 gear, og så slippe koblingen hurtigt, men hvorfor stopper den ikke normalt med nøglen????


Med venlig hilsen







GBN
Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af gbn på 12 feb 2014 13:44

Jeg har fundet ud af ved at søge på nettet, Nagares hedder alle relæer, det grønne relæ er slet ikke er et blink relæ, men et arbejdsrelæ.

Mit relæ er gråt og det indeholder spole, kontakter og hel masse elektronik, så nu giver det hele mening, det kan jo selv blinke ved hjælp af tre ledninger.

Jeg har afprøvet det på værkstedet og "øv" det virker, så fejlen ligger sikker også et sted, hvor man skal være akrobat eller også skal det halve af bilen splittes.

  Bare det at komme om bagved til relæsoklerne ser for mig næsten umuligt ud.

Hej
Det sidste relæ du har tegnet er et blinkrelæ !!!  det var det første  IKKE
Vi starter lige med dit stop problem 
Det jeg mener er at du skal  klippe ledningen ude i motorrummet på relæ pin 8 og forlænge den der går til relæet - den fører du ind i kabinen på nemmeste måde (kun EN leder) så finder du med hjælp af en prøvelampe den ledning på tændingslåsen som der kommer spænding på når du tilslutter tænding (kontroller at den holder spænding når du drejer nøglen til start) den forbinder du så til din "nye" ledning fra relæet i motorrummet ! så virker det !!

Så til det med blinklyset
Hvad sker der når du slår dit blinklys til en af siderne ? lyser lamperne konstant eller sker der intet ? hvis intet så prøv at forbinde de 2 klemmer i relæstikket på vognen som svarer til kl.49 & kl.49A på relæet, så skal dine blinklys være konstant tændt til den side som blinkarmen står til !!  er de det ???
 ellers skal du kontrollere med prøvelampe at der er spænding på kl. 49 når du har tænding på - hvis ikke der er det så prøv med prøvelampen tilsluttet kl.49 og tænde og slukke katastrofeblink kontakten hårdt nogle gange - kom der så strøm ???
Kasse 3 på dit diagram er afviserkontakten (den der er vist tilsluttet kl. 49A)
 
Mere følger når du har svaret (og jeg har set det)
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Jeg er helt med på løsningen af stopproblemer med ledning ind til tændingskontakten, men jeg vil helst løse problemet med blinklyset først, for så kan vi da i det mindste køre i bilen.

Og jeg tror vi nærmer os en løsning. Jeg har målt på havarikontakten, hvor der er 8 ledninger på.  Og jeg har fået det rigtige el-diagram:  Fra og til havarikontakten er ok, ifølge det jeg kan måle, så fejlen må ligge fra den og til blinkrelæet. Men det er for mørkt til at arbejde længere i dag. Jeg er ikke helt sikker på det jeg målte med en prøvelampe på soklen til blinkerelæet, det så ud som om + og - var byttet om på soklen i forhold til det der var trykt på selve relæet, men jeg ved ikke om det betyder noget?

 


Med venlig hilsen







GBN

Det kunne jo være dårlig forbindelse, i stikket, benet på relæet ser anløben rusten ud, så ser stikket jo nok heller ikke helt pænt ud.

til je-ns. Det grønne relæ er ikke et billede af mit relæ, det er hentet fra nettet, og jeg har jo fundet ud af, at det ikke er et blinkerelæ men et arbejdsrelæ, hvad det så end arbejder med. Jeg troede først at det var blinkrelæet, fordi det trækker når jeg trykker på havariknappen.  Snydt kan man altid blive. Nå, men kontaktbene på mit relæ er fine og også på soklen, det ser tørt ud. Men der kommer ikke rigtigt spænding på det rigtige ben på soklen og når jeg kortlutter 49 og 49a sker der ikke noget hverken når havarikontakten er tændt eller retningsviseren.  Jeg må se på det i morgen. 

Med venlig hilsen







GBN

Nu virker blinklys igen, jeg havde klummert i det. Efter diverse målinger tydede alt på at jeg måske havde forbyttet arbejdsrelæet og blinkrelæet og ganske rigtigt det havde jeg.

Nu virker det, og jeg har lært en hel masse om blinklys mm. og næste gang skal jeg lige huske at tegne relæplaceringerne op inden jeg går i gang med at demontere dem.

Så er der stopproblemet. Jeg har fundet en ledning ved  tændingsafbryderen som, har strøm på hele tiden når tændingen er slået til. Jeg tilsluttede så en ledning derfra og ud af døren og ind til pin 8 på brændstofrelæet. Og så virkede det, nu stater og stopper motoren som den skal.  Men, men jeg kan altså ikke rigtigt finde vej fra motorrummet ind i kabinen. Oppe ved vinduesviskerne sidder et plastikgitter og det har jeg fjerne. Det giver mulighed for at komme længe ned i siderne. I Venstre side ca. 2-10 cm over kablet til kølerhjelmen sider en gummiprop, troede jeg. Jeg prøvede at trykke den ind, men det var lige som den hang fast i noget beklædning indvendig. Inde fra er det meget svær af se nogen som helst, jeg kunne skimte kablet til kølehjælmen.

Nogen forslag til hvordan jog nemmest får en ledning igennem?

  ¨


Med venlig hilsen







GBN
Annonce
Der er helt sikker en gummiprop et sted, om ikke andet, så til hjelm kablet.

Det med diesel pumpen. Jeg byttede bil med en kammerat en dag. Min havde træk, hans ikke.
Da jeg skulle hjem med den noget nyere golf 4,kunne den ikke starte.. Jeg rodede og rodede. Til sidst blev jeg gal og behandlede den som jeg ville gøre ved min gamle golf 2, en ledning fra plus direkte til magnet ventilen på pumpen. Sådan kørte han rundt i flere måneder.
Han sagde godt nok folk kiggede når nu han skulle ud og sætte en ledning på :-) her var det motorstyrings relæet der var gået til. Lidt lednings arbejde og der kom et Alm. Relæ på.

Det vel ikke en start spærret der drillerier dig?

Ude fra motorrum kan jeg godt se at der er en ledig gummiprop, men jeg kan ikke se den inden fra p.g.a. alt det plastik, varmekanal og beklædning mv. Jeg kan vel også finde et mere tilgængeligt sted, hvor jeg kan bore et hul, og så bruge silikone at tætne med? 

Jeg ved ikke om bilen har startspærre, jeg tror det ikke.


Med venlig hilsen







GBN
Når bilen er fra 1998 er jeg meget sikker på, at den har startspærre. Mener at det var et krav allerede den gang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige et forsinket afslutning af tråden.

Det lykkedes mig at fører en ledning fra motorrum og ind i kabinen via en gummiprop som sad ud i siden foran hjulskærmkasserne og ved at skære hul i en tyk isolering inde under instrumentpanelet, så nu virke det hele perfekt igen, selv om fejlen ikke blev fundet. Jeg siger mange tak for alle jeres forslag, som bevirkede, at jeg fik løst problemet. 

Mvh

GBN


Med venlig hilsen







GBN
Herligt!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis