Berlingo vil ikke stoppe

Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke stoppe. Når jeg drejer nøglen for at stoppe og tager den ud,  slukker lys og instrumentlyset og lamper, men motoren fortsætter med at kører, hvad er der galt??  Jeg kan stoppe motoren ved at sætte den i 1 gear, og så slippe koblingen hurtigt, men hvorfor stopper den ikke normalt med nøglen????


Med venlig hilsen







GBN
Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Relæet har 4 ben, og jeg kunne se at der kun var tre ben i brug på soklen, så jeg troede lige at jeg havde funden fejlen idet jeg måske havde trykt det fjerde bind ud af soklen ved i sætningen igen. Men sikket et bøvl at komme ind til ledningerne på soklen.
Jeg opgav at få pladen hvor relæsoklerne sidder på ud, men i stedet for kunne fiske sokkelen ud igennem et ledigt hul i pladen,
men desværre var der ingen løse sokkelben, der var kun 3 ben i brug i soklen.
Men jeg har nu opdaget at blikrelæet står trukket når der er tænding på, og når jeg trykker på katestrofe blinket så afbryder det og slutter igen med det samme, meget mystisk? Relæet sidder rigtigt på soklen.

Med venlig hilsen







GBN
blinklyset må jeg melde pas på, men har fulgt lidt med på sidelinien, da jeg syns det var et spændene emne det plejer normalt at være "min bil vil ikke starte"
jeg snusede så lidt rundt på nettet, og læste på et engelsk forum, om en med et lign. problem, bare i en jumper, vedkommende kunne slukke bilen ved at dreje blæser på max, eller sætte det lange lys på. de kloge hoveder der så svarede ham, at det kunne være hans generator der smed strømmen baglæns i systemet.

men ellers lyder problemet i mine øre som fugt i sikringsboks eller et stik

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

til ktm . Der er ikke træk på bilen. Hvis der sidder en forkert pære et eller andet sted, så har den siddet der siden vi købte bilen i 2011og der har ikke før været noget galt med blinklyset. Men fortæl mig hvordan skal relæet virke? Når der kun er 3 ben til det relæ, så må det vel være relæet i sig selv der skal give impulserne, og det er det der klikke i takt med blinklysene når det virker rigtigt? Hvis det sådan at relæet skal give impulserne, ja så er det jo defekt mener jeg, for det er jo enten åben eller trukket??
Men der kommer ikke engang lys/blik i blinklysene når relæet slutter/bryder. Når jeg bruger min nøgle til fjernbetjening af dørlåsene, ja så lyser alle blinklysene.

Med venlig hilsen







GBN
Hej Gert.m tak for forslaget, jeg har afprøvet det, men det fik ikke motoren til at stoppe.

Jeg er også elektriker, men ikke autoelektriker. Men jeg skammer mig lidt over at jeg ikke kan finde ud af de 2 el problemer.

Med venlig hilsen







GBN
Annonce
Jeg har bare været ude for en stribe sindssyge problemer med en bil, hvor man havde møvet en 1-polet pære i en pos/stop-lampe + at der var kortslutning i et konstantstrømførende anhængerstik.
DET varede længe at finde ud af det problem.
Nej, jeg skal ikke kloge i fransk elektronik.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu tror jeg at jeg har fundet fejlen, det er stikket til relæet det er galt med.

Men jeg kan sku ikke skille stikket ad, for ledningerne er støbt ind i holdere øv øv.

Hvor mon jeg kan finde et nyt hunstik, som passer til relæet?? . Det er vel kun ved Citroën? For jeg bliver nød til at ødelægge stikket for at finde ud af om fejlen er her i stikket og det er jo ikke 100 % sikkert, men jeg kan bare måle at der er konstant styrestrømsspænding på stikbenet og det skal der ikke være når tændingen er slået fra.

Nogen forslag ellers?


Med venlig hilsen







GBN

Øv øv og atter øv. Det var ikke stikket som var defekt, Det lykkedes mig at bryde ind i stikket ved at vride, klippe og skære , således at jeg kunne se hvilke ledning som gik til

nr. 8, som er plus på relæet. Jeg satte en prøvelampe på stikben nr. 8 , og så klippede jeg ledningen til stikket og lampen gik straks ud, så det er altså ikke stikket der er noget galt med, for der er konstant spænding på ledning nr. 8, og det er næsten umuligt at følge den og se hvor den går hen. Jeg kan skimte et nr. på leningen som er 822, det siger mig intet, er der nogen der kan fortælle mig hvad det betyder. Jeg kan ikke finde det på nogen el diagram i OW Manual, Jeg ved i øvrigt at sikring F25 på 15A går til magnetventilen, for på et tidspunkt kom jeg til at lave en kortslutning.


Med venlig hilsen







GBN
Jeg fandt en tom sokkel i sikrings/relækassen i motorrummet, hvor der kom 12 volts spænding på når jeg satte tænding til. Jeg prøvede derfor at forbinde en ledning derfra og til ledning nr. 8 på stikket. Jeg prøvede nu at starte, men nu ville dyret ikke starte, det forstår jeg ikke en "sk--" af. for relæ og brændstofventil klikkede. ??? Jeg demonterede ledningen, og samlede ledning nr. 8 med en muffe og så starte bilen med det samme, men stoppe det vil den sku ikke??? Hjælp!

Med venlig hilsen







GBN
Min søn bestod svendeprøven i torsdags som automekaniker ( fik 12 )
Han har så stået i lære i 4 år - det er der måske en grund til - jeg er da siker på at han ikke prøver sig frem på lykke og fromme.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis