Berlingo vil ikke stoppe

Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke stoppe. Når jeg drejer nøglen for at stoppe og tager den ud,  slukker lys og instrumentlyset og lamper, men motoren fortsætter med at kører, hvad er der galt??  Jeg kan stoppe motoren ved at sætte den i 1 gear, og så slippe koblingen hurtigt, men hvorfor stopper den ikke normalt med nøglen????


Med venlig hilsen







GBN
Hjælp min Citroen Berlingo 1,9 d fra 1998 vil ikke... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
du skulle vel ikke have fået skiftet pære bagi fornygeligt. for lige præcis en berlingo lave det problem hvis der bliver sat en forkert pære i baglygterne. og nej det er ikke gas 15 år som tekniker på franske biler...
Skrevet af Mr Maggo på 04 feb 2014 20:56
du skulle vel ikke have fået skiftet pære bagi fornygeligt. for lige præcis en berlingo lave det problem hvis der bliver sat en forkert pære i baglygterne. og nej det er ikke gas 15 år som tekniker på franske biler...

Det er der da ikke noget mærkeligt ved - det er jo en Citroen

På min gamle GS skulle motoren lige vippes lidt for at komme til at skifte tændrør - ja, de Citroner var/er spændende

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Det hjælper ikke manden her, men er der nogen, der har prøvet at skifte tændrør på en Visa, og hvorfor blev det inderste tændrør sjældent skiftet på ID/DS

mvh

 varmetossen

Jeg har nu undersøgt tingene efter jeres henvisninger. Men jeg kan ikke lige finde den ledning,som går til brændstofventilen. Jeg er ikke hel dus med en dieselbil. Der sidder en lille tynd ledning på et stik som er bevægelig, og det var der spænding på når nøglen var drejet 0, men selv om jeg trak ledningen ud at stikket fortsatte motoren, så det var ikke den. Jeg fjerne så plastikken ved tændingslåsen, og her kunne jeg så se,at der gik 6 kraftige ledninger ind i siden af et stålrør,som var påsvejst retstammen. Ledningerne gik bagind i tændingslåsen, som jeg ikke lige kunne komme til. Men under instumentpanelet var de 6 ledninger samlet 2 og 2 i tre stik, og her kunne jeg komme til at måle på ledningerne. Der er 2 brune og 4 sorte ledninger, og en brun og en sort var der spænding på når nøglen stod i 0. Med motoren kørende og nøgler i 0. Afbrød jeg skiftevis de 3 stik, men motoren stoppede ikke af den grund, så det er vel ikke tændingslåsen den er galt med??

Men hvor sidder brændstofventilen helt nøjagtig?? Jeg har taget et billede, hvordan er det lige jeg indsætter der?




Med venlig hilsen







GBN

Ok, tak jeg havde vist glemt

at trykke på "svar til indlæg"

Her er nogle billeder af motorrum.


Med venlig hilsen







GBN

Jeg har nu undersøgt tændingslåsen ved at pille alle 6 ledninger af samtidig, men motoren stopper ikke af den grund. Herefter har jeg afbrudt et stik med 4 ledninger nær brændstofventilen( meget besværligt) og så stoppede motoren, så de tyder heldigvis på at det ikke er brændstofventilen.

Herefter kigge jeg efter et relæ og fandt følgende i motorrummet.

Da jeg fik bakset stikke af relæet stoppede motoren igen.

Jeg tog relæet af og målet på de forskellige stikben, Der er tegnet el diagram på toppen af relæet. tilsyneladende virkede relæet som det skulle. Det så ud som om der var kommet vand i selve stikket, så jeg tørrede det en varmepistol. Men når jeg sætter stikket på relæet igen efter at havde tørret, det kan jeg høre at relæet og brændstofventilen klikker, så det har ikke hjulpen noget at jeg tørredet.

Jeg er meget i tvivl om det er relæet eller noget helt andet det er galt med, er der nogen der har nogle forslag, kan der være flere relæer, hvor kommer spændingen til relæet fra når der ingen tænding er? 


Med venlig hilsen







GBN
det kunne godt være ræle

Jeg mangler et el diagram over Berlingo 1,9d 1996-8, jeg troede jeg kunne finde det på nettet, men det er ikke lykkedes, så jeg har købt Owners Workshop Manual. Der må være et andet relæ der hænger eller måske er det fugtighed, der gør at brændstofrelæet trækker(danner forbindelse til ventilen) så snart det monteres på stikken.

Men desværre blev jeg skuffet over bogen, for de el-diagrammer, som er i bogen fortæller intet om brændstofmagnetventilen eller relæet, det er meget skuffende. Jeg har endnu en gang tjekket relæet mens jeg har demonteret det på mit værksted, hvor jeg har et ekstra 12v batteri, og det virker altså som det skal, når jeg sætter spænding til spolebenene så trækker relæet og kontakten til ventilen sluttes, så det kan ikke være relæet efter min overbevisning.

Jeg satte relæet i stikket igen og det fik ingen magnetventilen til at trække selv om der ikke er tænding på, så bilen står konstant med trukket relæ og brændstofmagnetventil. Inde ved førersædet under instrumentpanelet sidder forskellige relæer i stiksokler. Jeg prøvede herefter med motor i gang at fjerne et relæ af gangen, for at se om et af dem skulle stoppe motoren, men der skete ingen ting ved det.



Men hjælp mig! til min store forbavselse kunne jeg herefter ikke få mit blinklys til at virke, og det forstår jeg ikke?

Når jeg trykkede på katestrofe blink knappen, kunne jeg lokalisere et grønt relæ som klikkede, men det var kun et enkelt klik, så hvad får det til at "blinke".

Nogen der har forstand på hvordan bliklys fungere??? Jeg undersøgte det grønne relæ ved at tage/skære hætten af, og det er bare en spole, som når det trækker danner en kontaktforbindelse, og det virkede perfekt, Så hvad er det for relæet til at "blinke??

Nu kan jeg jo ikke kører i bilen uden bliklys, øv øv.



Med venlig hilsen







GBN
ja det var også uheldigt det med blinklys. relæet har højest sansyneligt 3 ben. men du har nok fået lavet en dårlig forbindelse ved benene på relæet da du havde den oppe prøv lige og tjekke om den er kommet ordentlig i igen rok evt lidt med den mens du blinker. eller knipse lidt til den mens du blinker.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis