Marstal 6 Hk, tegninger hvor findes de?

Hej med jer.

Jeg har fået mig en ældre Marstal 6HK motor.
Den sidder fast, og jeg ved ikke hvor galt det er med den.
Men den skal nok adskilles for at se hvad der må være galt med den.
Er der nogen der ligge rinde med tegninger af motoren?
Det er specielt "eksplosions tegningerne" af hele skidtet jeg tænker på!

MVH Njord :-)

MVH Njord
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på at du vil kunne få al den hjælp du ønsker dig hos Finn Ligaard på Marstal Motor Fabrik  
Jeg har mistet hans tlf. nr. med det finder du jo lige på Krak ik-ås 
Hej Jens.

Tak for linket, snit tegningerne havde jeg ikke lige fundet... De er i en lidt dårlig opløsning...
Men jeg har været heldig og modtaget de samme snit tegninger fra Skibsmotormuseet i en bedre kvalitet...
Så nu kan der kom snart blive skruet lidt i den gamle Marstal maskine...

Tager nogle billeder og lægger ind i et galleri senere :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej med jer.

Jeg vil da lige dele de informationer jeg har fået fra Chresten fra Skibsmotormuseet.
Det drejer sig om tegninger incl snitbilleder i den ene fil og en brugervejledning i den anden. Og en omtale at Motor fabrikken Marstal i den sidste.

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
UPS... det viser sig at det faktisk er en 5 HK Marstal, type F.
Motornummeret 4473 fortæller den er fra sidst i 60'erne.

MVH Njord


MVH Njord

MVH Njord
Der får du dig et større restaurerings projekt der, der er adskillige dimser der ikke høre til på den maskine.
Ja, der er noget at skrue i og på :-)
Men så meget "ekstra" er der nu ikke.. forlængelsen på startsvinget er det der springer i øjnene..
De to smørreskruer er måske ikke originale, men får nok lov at blive.. der er en til stævnrøret og en til vandpumpen.
Også er der jo "lidt" rust der skal fjernes...
Ved som sagt ikke ret meget andet end den sidder fast.
Så den skal åbnes og kigges til cylinderen..... Stemplet skulle i øvrigt være det samme som bruges på en Ford A :-)

MVH Njord

MVH Njord
På vandpumpen sidder der almindeligvis en lille smøre kop og til stævnrøret kan det godt være sådan en som der sidder, men den er nu monteret nær stævnrøret udgang. For hvis du vil fjerne det der hurlumhej med forlængelse af startsvinget, slår du fingrene på fedt pumperne. Der sidder da også en på svejset forlængelse af koblingen/revers gearet. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis