Spartling af gipsloft og vægge

Hej,

Jeg skal have sat filt op på gipsloftet i mit hus (det er 58 m2 loft). Loftet er fra husets oprindelse i 1984, og er lavet af lange gipsplader (ca 6 meter) der er 1 meter brede. Samlingerne er med spartelgrøfter, men loftet er oprindeligt bare blevet malet.

Jeg spurgte efter råd i en Sadolin-forretning, og der fik de mig så overtalt til at fylde med filler. Jeg er bare i tvivl om hvorfor for alle steder jeg læser, ser det ud som om at det er sandspartel der anvendes.

Så hvordan skal jeg anvende filler? Eller skal jeg droppe filleren og købe noget sandspartelmasse i stedet? Jeg har ikke købt papirstrimler til samlingerne, er det noget jeg kan lægge i filler også? Og som sagt, til sidst vil jeg slutte med filt - er det så nødvendigt at fuldspartle hele loftet først?

Og hvad så med forankringsgrunder - det er en let forgrundet filt jeg har købt, men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal behandle samlingerne med noget eller ej, så hvis der var en der kunne forklare hele processen, ville det være en stor hjælp!
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du spartler samlinger med sandspartel lægger papirstrimmel i den våde spartel derefter spartler du igen sliber
og spartler til det er jævnt
så primes der
her efter sætter du filten op ved at overlappe samlinger og skære det sammen dvs.den underste filt fjernes
så maler du helst inden det er tørt så er det nemmere at fylde filten med maling
Tak for dit svar - så du mener ikke, at jeg skal bruge filler i stedet for sandspartel?

Hvis jeg skal bruge sandspartel, skal det så være mellem eller fin? Det er nogle ret små samlinger der er.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
medium/mellem du skal huske at endesamlinger skal jævnes ud ca.15cm til hver side så du du får bløde overgange
jeg bruger selv kun sandspartel da det er nemmere at arbejde med
OK! Jeg skal have købt primer, mere sandspartel og nogle papirstrimler så.

Men vil det så sige at filler er en dårligere mulighed end spartel? Og ville man ikke lægge papirstrimler i filleren?
Som jeg forstår det, er det ikke en almindelig gipsplader du har, men en type loftbeklædning. Spartelgrøfterne som omtaler er vel bare affasninger af kanterne, så man kan se samlingerne?
Når du er blevet anbefalet filler, vil jeg tro det er fordi det er nogle ganske små samlinger du har og at de bare skal fyldes. Der er næppe nogen grund til at bruge papirstrimmel, da du jo alligevel armerer med filt ovenpå. Det lyder som du er blevet rådet til at gøre det samme, som man gør ved et revnet pudset loft.

Kan du se nogle bevægelsesrevner mellem pladerne nu?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kan ikke se nogen bevægelsesrevner, og tænker at de ville være kommet nu, hvis de skulle komme (tror ikke loftet har været skiftet siden huset blev bygget for 30 år siden). Det er nok en slags loftsbeklædning, men når jeg kradser i det, virker det som om det er lavet af gips. Og ja, det er nok bare affasningerne man kan se, og ikke spartelgrøfter - men jeg var usikker på hvad jeg ellers skulle kalde det :-)

Jeg blev anbefalet filler, fordi malerbutikken troede at det var meget dybe samlinger mellem betonplader. Jeg var blevet lidt forvirret af at stå 2 timer i en malerbutik, så jeg fik vist ikke lige redet trådene ud.

Det er udelukkende fordi jeg ville have at det skulle se pænere ud, at jeg vil beklæde loftet med filt. Ikke for at skjule revner eller lignende.
hvis loftet er 30 år gammelt, undrer det mig hvis det stadig er så pænt og jævnt at du kan spartle og ligge filt på, så det bliver godt.

jeg har revet mine gamle gipslofter/loftplader ned, og sætter nye gipsplader op. forskallingsbrædderne skal jeg også rette til i vater...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja ok, det kan godt være jeg skal prøve at se om det er i vater også - men det er pænt og plant. Det har også været malet flere gange, tror jeg.

Jeg vil stadig gerne høre om der er nogen der ved om jeg KUNNE bruge filler eller ej, til samlingerne.
ok helt anden snak hvis loftet er jævnt skal du bare spartle og slibe så lim og filt
du kan sagten bruge filler istedet den er bare sværere at slibe samt at spartle med
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også