Spartling af gipsloft og vægge

Hej,

Jeg skal have sat filt op på gipsloftet i mit hus (det er 58 m2 loft). Loftet er fra husets oprindelse i 1984, og er lavet af lange gipsplader (ca 6 meter) der er 1 meter brede. Samlingerne er med spartelgrøfter, men loftet er oprindeligt bare blevet malet.

Jeg spurgte efter råd i en Sadolin-forretning, og der fik de mig så overtalt til at fylde med filler. Jeg er bare i tvivl om hvorfor for alle steder jeg læser, ser det ud som om at det er sandspartel der anvendes.

Så hvordan skal jeg anvende filler? Eller skal jeg droppe filleren og købe noget sandspartelmasse i stedet? Jeg har ikke købt papirstrimler til samlingerne, er det noget jeg kan lægge i filler også? Og som sagt, til sidst vil jeg slutte med filt - er det så nødvendigt at fuldspartle hele loftet først?

Og hvad så med forankringsgrunder - det er en let forgrundet filt jeg har købt, men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal behandle samlingerne med noget eller ej, så hvis der var en der kunne forklare hele processen, ville det være en stor hjælp!
Hej, Jeg skal have sat filt op på gipsloftet i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen på glasgiberbåndet og papirbåndet er at glasfiberbåndet er stærkt når trækket er fra hinanden, er det et træk der forskyder er glasfiberbåndet svagt da det kan give sig, papirbåndet er stærkt i alle retninger.
Derudover udovider papirets fibre sig en smule når det bliver fugtet af spartelmassen, særligt når du bruger en korrekt sandspartelmasse af typen der hedder LH, det gør den endnu stærkere.
Men vælger du alligevel at bruge glasfiberbåndet (for ja, papirbåndet kræver håndelag) så er det super vigtigt at du fylder revnerne først da du IKKE kan fylde revnen igennem båndet og derfor efterlader et hulrum der vil gøre det mange gange mere sandsynligt at det efterfølgende vil revne.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Skrevet af malermartin på 12 dec 2013 21:42
Forskellen på glasgiberbåndet og papirbåndet er at glasfiberbåndet er stærkt når trækket er fra hinanden, er det et træk der forskyder er glasfiberbåndet svagt da det kan give sig, papirbåndet er stærkt i alle retninger.
Derudover udovider papirets fibre sig en smule når det bliver fugtet af spartelmassen, særligt når du bruger en korrekt sandspartelmasse af typen der hedder LH, det gør den endnu stærkere.
Men vælger du alligevel at bruge glasfiberbåndet (for ja, papirbåndet kræver håndelag) så er det super vigtigt at du fylder revnerne først da du IKKE kan fylde revnen igennem båndet og derfor efterlader et hulrum der vil gøre det mange gange mere sandsynligt at det efterfølgende vil revne.

Mvh
Martin




Tak! Jeg tror det var lige den information jeg manglede. Jeg fylder med noget sandspartel, og så lader jeg det tørre. 

Det kan også være jeg skal overveje at bruge papirstrimmel i stedet, men det lyder godt nok som en masse bøvl for kun en lille ekstra fordel.

Men tak for hjælpen til alle, under alle omstændigheder.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige præcis - det er opskriften på det
Men vil du have min anbefaling så giv det lige et forsøg med papirstrimlen, SÅ svært er det heller ikke og det holder altså bare noget bedre.
Med papirbåndet fylder du samlingerne med sandspartel LH og trykker med det samme papirbåndet i, trykker det fast med din spartel og bruger det spartel du får trykket ud til at lægge et fint lille lag oven på strimlen med det samme, så du sparer også en arbejdsgang

God arbejdslyst.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Jeg køber en rulle strimmel, og så får vi se om det er umuligt for mig eller ej! Hvis det går helt i kage, så dropper jeg det og bruger den selvklæbende!
Lige for en god ordens skyld:

Det er ikke sandspartel du skal buge men en rigtig gipsspartelmasse (nogle såkaldte sandspartelmasser opfylder muligvis samme krav)
Papirstrimler i alle samlinger
Fuldspartling af hele loftet.

Det hele står beskrevet i anvisningen : Hvor Går Grænsen Gipsplader som kan downloades fra gipspladeproducenternes hjemmeside
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lige for en god ordens skyld:

Det er ikke sandspartel du skal buge men en rigtig gipsspartelmasse (nogle såkaldte sandspartelmasser opfylder muligvis samme krav)
Papirstrimler i alle samlinger
Fuldspartling af hele loftet.

Det hele står beskrevet i anvisningen : Hvor Går Grænsen Gipsplader som kan downloades fra gipspladeproducenternes hjemmeside
Og hvis han bruger den type sandspartel jeg har beskrevet, altså den type som hedder LH, næsten alle fabrikanter har en sandspartelmasse af den type, så er det den sandspartel der er egnet til gips...
Enkelte steder kan den have et andet navn, men hos mine tre leverandører (Sigma, Beckers og Flügger) hedder de allesammen LH.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LH spartelmassen er ikke den der som sådan er til de strimler. Der findes en anden grønlig spartel, kan ikke huske hvad den hedder som samtidig limer pladerne sammen. Teoretisk bør man bruge den

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvad søren er dog det for en omgang vrøvl, lad dog være med at forvirre den stakkels mand med urigtige oplysninger 
Som sagt kan den garanteret hedde andet, men ved da at det er det den hedder hos mindst tre af de største malings-leverandører i danmark.

Her er et produktdatablad fra Flugger:
http://gm.flugger.com/DK/prodsikk.d...s+udskrift


www.malermester-hansen.dk
Hos Beckers hedder den J - ikke LH. Se deres produktblade.
J: http://beckers.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Beckers/media/G2Instance/PDF/G2In_12_0188_16.pdf
LH: http://beckers.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Beckers/media/G2Instance/PDF/G2In_12_0193_16.pdf

Men som Jacko skriver er det lidt teoretisk. Mange malere bruger den anden.

Vil man være sikker, kan man se efter om den er CE-mærket i henhold til DS/EN 13963
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også