Spartling af gipsloft og vægge

Hej,

Jeg skal have sat filt op på gipsloftet i mit hus (det er 58 m2 loft). Loftet er fra husets oprindelse i 1984, og er lavet af lange gipsplader (ca 6 meter) der er 1 meter brede. Samlingerne er med spartelgrøfter, men loftet er oprindeligt bare blevet malet.

Jeg spurgte efter råd i en Sadolin-forretning, og der fik de mig så overtalt til at fylde med filler. Jeg er bare i tvivl om hvorfor for alle steder jeg læser, ser det ud som om at det er sandspartel der anvendes.

Så hvordan skal jeg anvende filler? Eller skal jeg droppe filleren og købe noget sandspartelmasse i stedet? Jeg har ikke købt papirstrimler til samlingerne, er det noget jeg kan lægge i filler også? Og som sagt, til sidst vil jeg slutte med filt - er det så nødvendigt at fuldspartle hele loftet først?

Og hvad så med forankringsgrunder - det er en let forgrundet filt jeg har købt, men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal behandle samlingerne med noget eller ej, så hvis der var en der kunne forklare hele processen, ville det være en stor hjælp!
Hej, Jeg skal have sat filt op på gipsloftet i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lad være med at bruge filler til den slags, brug en sandspartel. Filler bruger man til huller og mindre reperationer.
Jeg ville helt klart lægge strimler i samlingerne i når du skal havde filt på. Nu har gipspladerne jo noget at 'hive' i, når der kommer filt på. Det meget sjældent en gipssamling ikke bevæger sig en smule. 30 år er da forøvrigt et ret ungt loft :-)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 03 dec 2013 12:22
30 år er da forøvrigt et ret ungt loft :-)
Ja, det har du ret i

Vaskede ( med Borup grundrens ) og gav mit 40 år gamle fyrreprofilloft ekstra hvid panelhvid ( trip-trap ) sidste weekend i et enkelt værelse i sommerhuset - det ser helt nyt ud nu - efter 2 gange

Nogle vælger at male det helt dækkende hvidt - men jeg kan nu godt lide at man stadigt kan se træstrukturen.

Så man skal ikke bare rive det gamle ned og sætte nyt op uden lige at trække vejret og prøve om ikke det gamle kan laves pænt. Mit er blevet rigtigt pænt - og nu skal resten af hytten have samme tur


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
klart nok mht gamle trælofter, jeg havde forstået på trådstarter at det var gamle små loftsplader af gips. Det havde jeg også, og de er altså ikke pæne eller rette/lige mere efter 40 år

men jeg synes da lige han skal tjekke, det ville jo også være synd, at istandsætte noget der ikke kan mere
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er i hvert fald ikke trælofter. Jeg kan lige tage et billede i morgen eller i overmorgen og smide det op i tråden - det er lange gipsplader, der går i hele husets bredde (ca. 7 meter). De har en bredde på ca 60 cm, og da lokalet er 6,6 meter bredt må der være 10 samlinger der skal spartles.

Og det skal så - kan jeg forstå - ikke foregå med filler :-)
2013_12_09_22_34_47.jpg

OK, her er så et billede af loftet - lidt sent, der gik hverdag i den. Nu har jeg efterhånden læst mange steder hvad man kan og ikke kan gøre. Samtidig er jeg blevet overtalt til at købe noget selvklæbende strimmel.

Det er ikke dybe riller - de er måske et par milimeter dybe, og 4 mm brede. Min plan er nu:

1) lægge selvklæbende strimmel i
2) dække med medium spartelmasse
3) slibe
4) mere medium spartelmasse
5) slibe helt glat
6) prime
7) klister og filt op

Lyder det fornuftigt? Og er det ikke et problem at der kommer til at være noget luft i rillen inde mellem strimlen og gipspladerne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og uddybende - Jeg kan se at den selvklæbende tape er "amatørløsningen" - holder det så meget dårligere? Og er det meget sværere at arbejde med den ikke-selvklæbende?
skal lige høre er det gasejestrimmel du har købt hvis ja så er det den rigtige måde.holdbarhed kan revne i samling derfor er man gået over til papirstrimmel
hvis det er en lukket tape skal du ikke bruge den så retur med den 
ellers ser det fint ud
god arbejdslyst

Papir er den "rigtige" løsning ifølge gipsproducenterne men de fleste malere bruger selvklæbende armeringstape - og det er såmænd også "godt nok". Papirtape kræver en del øvelse at få pænt og især det at undgå luft under papiret kan være en prøvelse.

Iøvrigt, filten i sig selv armerer ikke en skid. Prøv at tage et stykke filt og rive det over med hænderne: let nok. Næh, det der holder det hele sammen er kombinationen af strimmel og spartelmasse.

Men tilbage til virkeligheden; jeg har svært ved at tro at dit loft bliver pænt, medmindre du armerer og spartler godt ud til siderne. Når du er færdig med at spartle og slibe må du ikke kunne føle dig frem til hvor samlingerne er. De må godt "bue" lidt - hvilket ikke kan undgås når du armerer, men det skal være en blød og jævn bue på 40-50 cm i bredden hvor du ikke kan mærke hvor den slutter og starter. Det er det man kalder "sløring"
Er det så en bedre løsning først at fylde samlingerne ud med sandspartel, og så lade det tørre - og så først derefter sætte tapen op?

Peer1have: Den tape jeg har købt er en Borup selvklæbende glasfibertape...
Skrevet af CTH på 12 dec 2013 13:16
Er det så en bedre løsning først at fylde samlingerne ud med sandspartel, og så lade det tørre - og så først derefter sætte tapen op?

Peer1have: Den tape jeg har købt er en Borup selvklæbende glasfibertape...
Du taper bare og presser spartel ned mellem hullerne i tapen i første spartling.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også