Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg undrer mig. Hvorfor i alverden reklamerer... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 28 nov 2013 10:39
Et lille spørgsmål der ikke har noget med tråden at gøre, Nitter har du været nitter dreng på et værft i dine unge dage eller hur ?
N J EEEEEEE T.   Det er et øgenavn jeg i tidernes morgen er blevet givet af en person, der ikke forstod ( ville forstå ) verdenen når det gik hen og blev bare en smule teknisk. Og det har så hængt ved siden, da vedkommende til gengæld var i besiddelse af et fandens godt snakketøj og ligeledes besad evnen til at bruge det på en meget troværdig måde selv om det var en gang værre vrøvl der kom flydende.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter

De forskellige materialer til tovværk, har forskellige egenskaber, fibrene har forskellig brudstyrke, elasticitet osv.
Fibrenes egenskaber er det vigtigste.
Dyneema er "stift/uelastisk" næsten som wire - ret u-elastisk er også polyester - meget elastisk er PP og Nylon.
Og der er en masse andre nye kunsfiber-typer.

Vævningen har mindre betydning.
Dernæst kommer hvordan rebet er slået / vævet - det giver naturligvis også en forskel, fordi hvis fibrene kun går helt lige ud i rebet, så er det mere mindre elastisk, end reb, hvor fibrene fletter rundt om hinanden.
I samme materiale, så er flad-vævet tape mindst elastisk, flettet reb mere elastisk og treslået og kabel-vævet (octaplait) reb mest elastisk.

Så til ankerreb vil flettet og 3-slået reb være mere elastisk og bedre end flad-vævet tape, såsom svenske ankaroline - altså, hvis de allesammen er i polyester for eksempel.

PS
Jeg har også lige for sjov dissekeret et klatrereb - og sammenligner også med flettet og tape i 3 billeder. Klatrerebet er det gule - der er intet andet end fibre indeni (ingen elastikker)- som er snoet i små "kordeler" - det hvide er alm dobbeltflettet reb, og det røde er bare en tilfældig stump tape.
Der er ret klart at der er mest elastik i fibrene, hvis de krydser rundt som på de 2 første, eller som i 3-slået.





To ulykker kommer sjældent alene.
Nitter:
Man bruger ALDRIG dobbelt halvstik om en pullert. ALDRIG!!!
Man lægger en rundtørn om det forreste horn og derefter 8-talstørner resten af vejen op.
Er det en wire man bruger, så skal der ikke rundtørn på, men der skal et bændsel om det øverste kryds i 8-tallet.

Når man bruger at have en forhånd af kæde på sit anker, så er det for
1) at have noget slidstærkt ude ved ankeret, som er den ende, der slæbes over bunden, når skibet bevæger sig (svejer).
2) For at have noget vægt, der holder et mere vandret træk på ankeret, når der kommer træk på. Jo mere trlkket kommer opad desto ringere bliver ankerets evne til at grave sig ned i bunden med deraf følgende ringere holdeevne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Alt andet lige, så er der forskel på pullerter.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Chr. på 29 nov 2013 16:05
Nitter:
Man bruger ALDRIG dobbelt halvstik om en pullert. ALDRIG!!!
Man lægger en rundtørn om det forreste horn og derefter 8-talstørner resten af vejen op.
Er det en wire man bruger, så skal der ikke rundtørn på, men der skal et bændsel om det øverste kryds i 8-tallet.

Når man bruger at have en forhånd af kæde på sit anker, så er det for
1) at have noget slidstærkt ude ved ankeret, som er den ende, der slæbes over bunden, når skibet bevæger sig (svejer).
2) For at have noget vægt, der holder et mere vandret træk på ankeret, når der kommer træk på. Jo mere trlkket kommer opad desto ringere bliver ankerets evne til at grave sig ned i bunden med deraf følgende ringere holdeevne.

Chr.
Baqfra, ja naturligvis bruger man da kæde fra ankeret og hele vejen op, hvis ........ Men det gør lystsejlere vist sjældent pg. af vægten.

Nu kommer det godt nok an på hvad man skal tøjre og i hvad. Det du forveksler med en pullert, kaldes mig bekendt klampe, måske det også har andre betegnelser. Men lad nu det være, da vi nok kommer fra hver sin verden og nok aldrig vil kunne blive enig.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af lynæs på 29 nov 2013 17:13

Alt andet lige, så er der forskel på pullerter.

Ja det er ret Lynæs, tommel op.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ellida: Så er vi vist heller ikke helt uenige.    Åh, måske lidt om hvad slåningen/fletningen betyder for hvor elastisk slutproduktet bliver. Der er så mange forskellige muligheder, det nærmest er umulig at diskutere uden og have et eksakt stykke fletværk/tov i hånden. Bare forskellen på flettet og slået er jætte stor.

Men for alm. slået reb gælder der følgende grundregel. Jo hårde det er slået, jo mindre elastisk er det også ! Det kan du jo give dig til at efterprøve en dag, du ikke lige ved hvad .......

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 29 nov 2013 17:34
Ja det er ret Lynæs, tommel op.   

Lynæs billede er en pullert, ja. 
Nedenstående billede er også en pullert. Skal vi være specifikke, så hedder Lynæs' en enkeltpullert, og nedenstående en dobbeltpullert.



De to nedenstående billeder er klamper.


Hverken på en enkelt- eller en dobbeltpullert sætter man fast med et dobbelt halvstik om pullerten. Man bruger et pælestik eller rundtørn og dobbelt halvstik om egen part.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

det der med at sætte et dobbelt halvstik på en enkeltpullert er nu meget brugt, hvor man har udhalere, måske du skulle besøge en havn, i stedet for at kikke på nettet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Det kan med fordel kombineres med et til på udhaleren, hvis båden skal ligge længe.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis