Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg undrer mig. Hvorfor i alverden reklamerer... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs på 29 nov 2013 23:00
det der med at sætte et dobbelt halvstik på en enkeltpullert er nu meget brugt, hvor man har udhalere, måske du skulle besøge en havn, i stedet for at kikke på nettet.
Det er nu ikke fra nettet jeg har min viden!
Med 27 års erfaring som professionel søfarende, heraf 22 år som navigatør, i skibe mellem 50 og 150.000 tons dødvægt, så jeg har nok set mere til havne og fortøjning end de fleste her på sitet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Sorry, men det er så en anden størrelse fartøjer, du har sejlet i, men i de havne jeg har besøgt, og som har pullerter, vrimler det med dobbelte halvstik.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det med pullert og fortøjning kan jeg godt følge - men udhaleren?

Forklar venligst lige hvor udhaleren kommer ind i billedet.

Fine tegninger som dem vi har set er yderst velkomne :-)

mvh A

Det kan du få lov at tænke over.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.
Selv om jeg ikke sejler har jeg da bundet så meget i mit liv, at jeg aldrig ville betro en båd eller et køretøj til et dobbelt halvstik. Det bruges kun til at lukke sække med bundet som slipstik .
En kammerat skulle engang trække et par kævler op ad en skrænt med et spil, og bandt dem lige med det dobbelte halvstik. På vejen op fik de fat i et eller andet og kantede-drejede, kom til at rulle lidt rundt, løsnede stikket og lagde sig nede i bunden igen, heldigvis uden nogen stod i vejen. Sååh -

mvh

varmetossen

Annonce
Skrevet af Klaus Lundstedt på 30 nov 2013 10:08
Hej.
Selv om jeg ikke sejler har jeg da bundet så meget i mit liv, at jeg aldrig ville betro en båd eller et køretøj til et dobbelt halvstik. Det bruges kun til at lukke sække med bundet som slipstik .
En kammerat skulle engang trække et par kævler op ad en skrænt med et spil, og bandt dem lige med det dobbelte halvstik. På vejen op fik de fat i et eller andet og kantede-drejede, kom til at rulle lidt rundt, løsnede stikket og lagde sig nede i bunden igen, heldigvis uden nogen stod i vejen. Sååh -

mvh
Klaus, det har vist været ALT andet end et dobbelt halvstik, din kammi der har fået sig konstrueret. Eller også har vedkommende brugt noget tov der er komplet uegnet til opgaven.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Faldt over noget om nylon-tov:
3-slået:
http://www.ropeinc.com/3-strand_nylon.htm

PRODUCT DESCRIPTION:

New England Ropes Premium 3-Strand Filament Nylon rope is manufactured using premium grade, high tenacity, coated nylon fibers. Resulting in a longer wearing, flexible and easy-to-handle rope; that has greater strength and better abrasion resistance than other three strand nylon ropes. Ideal for uses requiring high-energy absorption.

FEATURES:
  • High elongation
  • Abrasion resistant
  • Sure gripping surface
  • Excellent wet/dry strength retention
  • Stays flexible and easy to handle
  • Easy to splice
APPLICATIONS:
  • Dock & Anchor lines
  • Mooring lines
  • Tow lines
  • Surge pendants
Og brudstyrke for 12 mm = 3750 kg
18 mm brudstyrke 8.200 kg
>>>>>>>>
mvh A

Bruger aldrig ankertov, men altid ankerkæde hele vejen og en overdimensioneret anker (danforth).
Ligger også tit for svaj, tør simpelthen ikke andet.

Mvh, Hugo

Nå jamen så vil jeg også blande mig.

Ja nu findes der som Lynæs skriver et utal af pullerter. Både enkelt og dobbelt men også enkelt med "stang" igennem, kryds pullert, dobbelt pullert med "horn" (avanceret "færge" pullert), almindelig "færge" Pullert, pullert der ligner en klampe men med hul nederst osv. osv. så en pullert kan du satme fortøje til på mange måder.... Vil du fortøje til en enkelt pullert (uden "stang") eller en pæl på land vil jeg anbefale en dobbelt rundtørn med dobbelt halvstik om egen part så vil du i tilfælde af ekstremt høj/lav vande altid kunne løsne halvstikket da trækket ligget på rundtørnen så slipper du for at kappe fortøjningen hvis det helt usandsynlige skulle ske at man var uforberedt og er endt med at stå med våde ankler på broen og en fortøjning der ligner strengen på en flitsbue.;-)

Nå men det var jo lidt lidt et sidespring.

På ankeret (M Anker) bruger jeg 15 mtr. kæde og 25 mtr treslået pp. Hvis du gerne vil ha' noget elastisk er det vel multiflex specialflet du skal have fat i. Ved ikke hvordan det egner sig som ankertov men til fortøjning og slæbetov er det fantastisk dog er det pænt besværligt at splejse hø hø.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Til Nitter:
Historien står nu til troende, da manden har arbejdet som topkapper og frøsamler over en stor del af verden.

mvh

varmetossen

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis