Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg undrer mig. Hvorfor i alverden reklamerer... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg jo også kun haft egen båd siden jeg var 14 år, så jeg er nok en ren novise
Undskyld jeg blander mig lidt. Nylon tov er noget forbandet noget at tøjre med, hvis det kommer under træk. Det bliver hurtigt længere, tyndere og stivere så det let knækker.
 
Da jeg sejlede med en slæbebåd, brugte vi det nogle gange til at tøjre pramme der blev brugt til at klappe. Har flere gange personligt set en 3" fortøjring lynhurtigt blive længere, tyndere og måske sprænge, når en flåde er blevet fyldt ulige op så den fik en pæn slagside og kom til at hænge i sin fortøjring. Det var så med vilje vi brugte det, for at klamperne ikke skulle blive hevet af flåden når folk ikke rigtig kunne finde ud af det med at fordele ordentelig.

Som ankertov vil jeg formode nylon er mere velegnet end pp, da nylon har en vægtfylde der er større end vand og dermed synker, modsat pp der pænt og nydelig flyder. 

I øvrigt er nylon generelt ikke så uv bestandigt som pp.



 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Håndværker.

Lige ekstra til orientering - Du skriver om hvordan jeg anker:
>>>>
....  ligger han altid på så lavt vand at man kan gå næsten tørskoet i land. At han tør betro sit eget og fruens liv til et dræg / paraply anker beror på uvidenhed, de er kun egnede til kaffe ankre.
>>>
Ganske rigtigt - ind til stranden bruger vi et lille "børneanker" og måske en line til en sten.
og så det vigtigste ---- som jeg måske ikke har skrevet før-----
OG ALTID har vi et 6 kg Delta-anker 15-30 m ude, så vi altid kan hale os udefter, og evt. helt fri fra stranden, hvis vinden skifter.
Vi kommer ind på lavt vand, og kan lægge ankeret kontrolleret i sandbund uden tang, og kontrollerer altid at det har gravet sig ned og holder.

Det lille anker er faktisk kun for at holde båden bekvemt inde mod stranden, så vi kan soppe i land - og hvis vi så går fra båden et stykke tid, så haler vi båden nogen meter ud igen, så båden ikke kan ramme en sten, hvis der kommer bølger fra en båd langt ude.


Hm - jeg mener at 6 kg Deltaanker er anbefalet til både på 3 ton.

Jeg vil tro, at det er lidt som dig selv Håndværker, som også bruger overdimensioneret anker-grej?

mvhA

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja det har jeg jo ikke kunne se af de billeder du har lagt på, så jeg undskylder !
Jeg havde i mange år et Danfort anker på 15 kg. som jeg brugte som hoved anker der var 5 m. 1/2 " kæde på og 30 m. 22 mm. line. Til min Marina har jeg købt 30 m. 3/8" kæde og et gammeldags 10 kg. stokanker som uden tvivl er det bedste anker der findes, at det så er temlig uhåndterligt ombord er en anden sag. Kæden har jeg liggende i en ramme helt ude i stævnen, hvor ankeret også ligger med stokken trukket ind. Den anden ende af kæden er boltet til en kraftig pullert.
Hej Håndværker

--- det er bare helt i orden.

Du har nok ret i at et stokanker er virkelig godt, hvis det er tilpas tungt og u-håndterligt.
Hvis du skal ankre et meget stenet sted, så er det nok bedst.

Deltaankeret holder helt vildt godt - når det ligger godt gravet ned.
Men jeg har også oplevet at Deltaankeret kurede ovenpå et meget tæt stenlag - uden overhovedet at få fat. Det kan jo være svært at vide om det overhovedet kan begynde at grave sig lidt ned hvis det er sådan en "brolægning" på bunden - og så er det "gammeldavs" nok mere sikkert.
mvhA

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Hej Nitter

Ja jeg mener også at Nylon er ret ideelt til ankerreb - og det var det som jeg egentligt startede denne tråd med. Jeg synes at man skal holde styr på om rebet er elastisk eller ikke-elastisk - til forskellige ting.

I klatresport på klipper skelner man meget kraftigt mellem 2 slags reb:
 "dynamisk reb" - som er det elastiske klatrereb (vistnok også nylon) man bruger til at sikre klatreren med - fordi så bliver opbremsningen ved at styrt blød. faktisk så blød, så man nærmest kan bruge klatrerebet lidt a´la´ Bungee-Jump.
"statisk reb" - som er uelastisk - og som skal bruges til opspænding af rebbaner for eksempel. Ligesom man på en båd bruger helt forskelligt reb til fald osv.

Angående Nitters slæbetov: Jeg har engang lært at man aldrig må bruge kunstfiber-tov til tovtrækning: hvis der er mange nok, så kan de måske godt trække et reb ud til det når brudstyrken. Så strækker det sig jo en hel del på midten -  og når/hvis det SÅ springer, så trækker "elastikken" sig sammen igen og giver forbrændinger i hænderne på "tovtrækkerne". Bare til at tænke lidt over, hvis man skal lave sjov på havnen en sommerdag.
Har heldigvis ikke prøvet - men der var engang, hvor jeg lavede en masse af den slags underholdning med tovværk, klatring osv.
mvh A.



To ulykker kommer sjældent alene.
Hej. Hvis der er plads til een til:
Vi skulle for mange år siden bjerge en fastkørt LandRover med et nylontov. Der var ingen trækkrog, men et øje på rebet, så vi satte en stor fastnøgle bag hullet til kraftudtaget i bagrammen og trak. Det trak så nøglen gennem hullet og den forsvandt ud i rummet  og rebet smældede op i bagruden, der til alt held havde et gitter og så  lagde rebet sig i ladet (pick up).
Stolt og ansvarlig - Naaj.

mvh


 varmetossen

e sted hvor jeg tror dit Delta anker også vil give op, er steder med tyk ålegræs på bunden, men du kan jo prøve en dag du er ved Ærøskøbing, ved den lille ø som jeg ikke lige husker navnet på. Der i bugten er der noget af det tætteste ålegræs jeg har været ude for, jeg prøvede en gang med mit store danfort, det samlede bare en kæmpe tangbunke men kunne ikke nå ned til selve sandbunden.
Skrevet af Ellida på 27 nov 2013 16:51
Hej Nitter

Ja jeg mener også at Nylon er ret ideelt til ankerreb - og det var det som jeg egentligt startede denne tråd med. Jeg synes at man skal holde styr på om rebet er elastisk eller ikke-elastisk - til forskellige ting.

I klatresport på klipper skelner man meget kraftigt mellem 2 slags reb:
 "dynamisk reb" - som er det elastiske klatrereb (vistnok også nylon) man bruger til at sikre klatreren med - fordi så bliver opbremsningen ved at styrt blød. faktisk så blød, så man nærmest kan bruge klatrerebet lidt a´la´ Bungee-Jump.
"statisk reb" - som er uelastisk - og som skal bruges til opspænding af rebbaner for eksempel. Ligesom man på en båd bruger helt forskelligt reb til fald osv.

Angående Nitters slæbetov: Jeg har engang lært at man aldrig må bruge kunstfiber-tov til tovtrækning: hvis der er mange nok, så kan de måske godt trække et reb ud til det når brudstyrken. Så strækker det sig jo en hel del på midten -  og når/hvis det SÅ springer, så trækker "elastikken" sig sammen igen og giver forbrændinger i hænderne på "tovtrækkerne". Bare til at tænke lidt over, hvis man skal lave sjov på havnen en sommerdag.
Har heldigvis ikke prøvet - men der var engang, hvor jeg lavede en masse af den slags underholdning med tovværk, klatring osv.
mvh A.
Til klatersport tvivler jeg meget stærkt på man bruger ren nylon, hvis der overhovedet er nylon i den type tovværk. Det er af den simple grund at har et stykke nylonreb først givet sig eks. 20 cm vil det formodentelig kun trække sig 10 cm sammen igen. Uden overhovedet at have kendskab til klatrereb vil jeg gætte på forskellen i elasticiteten beror hovedsalig i hvordan og hvor hårdt det er slået. Ja undskyld, det hedder vist fletningen når det er finere tovværk.  Måske der også er blandet noget gummi i det der kan give sig ret meget på nogenlunde samme måde som det man køber til pressendingen til ens trailer. Kar du nogensinde prøvet at dessikere et sådanne stykke, for at se hvorfor det kan give sig så meget ????

Øh, hvad for noget af mit slæbetov ???? Det er direkte uegnet som slæbetov som Klaus vist også prøvede at fortælle dig.

Du kan godt bruge pp til tovtrækning, om end det er en anelse glat at holde om,  men nylon vil jeg stærkt fraråde da det er fuldstændigt umuligt at gribe fat om og holde fast i. Du får nærmest følesen af, der er smurt et tyndt lag brun sæbe på tovet. 

Ja faktisk er et nylontov så glat det ikke dur og bruge et dobbelt halvstik over en pullert, der skal et trippel til og så kan det godt finde på at glide stille af, når der virkelig kommer træk på.

Kom vist i gennem det hele.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Et lille spørgsmål der ikke har noget med tråden at gøre, Nitter har du været nitter dreng på et værft i dine unge dage eller hur ?
Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis