Fræse gulvvarme i betongulv

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.

Men der tog jeg grueligt fejl, gulvet betod af ikke mindre end 3 x pudslag, og var mere eller mindre ikke til at skille ad.



8 timer efter så det desværre kun sådan her ud....



Stadig et lag puds tilbage, og dette er det tykkeste lag, som også er væsentligt højere ved væggen langs vinduet, faktisk over 2 cm højere, som hæfter utroligt godt på underbetonen, så den er nærmest umuligt at skille ad, prøver i morgen med en fladmejsel mellem lagene, da jeg kun har en spidsmejsel til den SPIT pt.. men tror ikke det vil ændre det store.

Da min tidsplan i forvejen er ret presset, og gangen er opbygget på samme måde mere eller mindre,  har jeg et problem med at nå det hele, så skal have fundet en alternativ måde at få lagt de gulvvarme slanger i gulvet, pudslaget ryger selvfølgelig af, da det også er skruk foran døren og trappen, så øverste pudslag ryger som min. af i entreen også.



Nogen der har erfaring med hvor besværligt de er at rille i, jeg har jo pga. trappen ikke rigtigt mulighed for at hæve gulvet, så ned men slangerne i gulvet, et tyndt net over slangerne i stedet for under dem, hvis muligt  pga. højden, også nyt pudslag.... men er det en rimelig løsning...?

Den Spit slår med 10 joule, det er måske bare ikke nok...?
Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Meget interessant og brugbar tråd - men hvad har foregående post om faskiner og nedsivning at gøre med gulvvarme?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

grisen skrev den 31-12-2021 07:21:40

Hej.
Ved godt det en gammel tråd men prøver lige lykken.

Hvordan har du holdt slangerne på plads til du får stobt rillerne igen?

Vh

 Jeg er også lige med her.står i lignende situation.  Orker ikke at banke hele gulvet op.

Der er selvfølgelig varme tab, men hvor meget ?
Kan det betale sig?

Hvis jeg må komme med min mening og erfaring. Hvis man ikke har isolering under (50 eller 100 mm tæller ikke) Så skal man ikke lave gulvvarme. Man vil nok få en opvarmnings pris på ca. det dobbelte.
Så der er kun ganske få års besparelse hvis man ikke har tæt på gratis varme. F.eks. med egen skov eller eget halm i halmfyr

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-01-2022 22:51:53

Hvis jeg må komme med min mening og erfaring. Hvis man ikke har isolering under (50 eller 100 mm tæller ikke) Så skal man ikke lave gulvvarme. Man vil nok få en opvarmnings pris på ca. det dobbelte.
Så der er kun ganske få års besparelse hvis man ikke har tæt på gratis varme. F.eks. med egen skov eller eget halm i halmfyr

 Tak for svar !

Har nogle 2 venner som begge har gjort det.  Dog med 2,5 cm isoleringsplader og 1,6 cm rør.
Deres erfaring er, at de bruger det samme i varme, dog meget mere komfortabel.

Er SÅ meget i tvivl om hvor meget arbejde der skal ligges i, det kontra varmetab.
Det er også bemærkelsesværdig at der ikke er nogle steder man kan beregne varmetabet ?
Annonce
Det kan godt beregnes men så skal man vide noget om hustype m.m. P.S. Jeg kan ikke beregne det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
grisen skrev den 31-12-2021 07:21:40

Hej.
Ved godt det en gammel tråd men prøver lige lykken.

Hvordan har du holdt slangerne på plads til du får stobt rillerne igen?

Vh

Brugte de beton stykker som jeg bankede op og lagde ovenpå slangen med noget tungt ovenpå og fjernede den som jeg kom tættere på under støbe processen.
 Det er færdigt nu og gulvvarmen kører, det fungerede faktisk helt fint, god varmefordeling :) 
Hvis man fylder vand i slangerne hjælper det også lidt med at holde slangerne nede, køre man vand  igennem  indtil alle luftlommer er væk, slipper man også for at have besvær med, at udlufte systemet, når det skal i brug.

Vi prøver igen, i morgen --
Den beton der er i vores gulve er enorm hård. Da huset er bygget i 1980, har vi joket med at det må være beton der var til overs da de byggede nationalbanken.

Det var et kæmpe arbejde at rille det. Først to riller, derefter banke ud imellem rillerne. Enormt meget støv, og det er hårdt for selv industrielle maskiner. Vi lavede et "værktøj" der bestod af nogle lægter som holdt to maskiner, med den korrekte afstand. Det var nærmest som en plov, dvs vi kunne vippe maskinerne op og ned, og vi kunne gå oprejst mens vi rillede, i stedet for at kravle på gulvet. Vi gjorde det ikke fra starten men "udviklede" det her "værktøj" undervejs. Det var en kæmpe hjælp.

Mht isolering under gulvet: I det her hus (se sparenergi dot info) er der i forvejen varmelager under gulvet. Og den varme vi sender i gulvet er udelukkende fra solfangerne. Energi vi ikke kan bruge til varmt vand alligevel. Fra tidligt efterår og igennem vinteren, varmer det ikke bare det øverste lag op, men den varme der siver ned bliver ikke bare "væk", den gemmes bare til senere. Det der er afgørende her er, at vi også har isoleret soklerne (udvendigt), så varmen fra gulvene ikke siver ud igennem soklen, og til jorden udenfor huset. Den jord der ligger udenfor huset afgiver varmen til omgivelserne, mens jorden under huset er et termisk batteri, for at holde på varmen så langt ind i vinteren som muligt.

Der er 95 huse på samme gasfyrede varmecentral. Vores hus bruger ca 70% mindre energi end de andre huses gennemsnit. Så ja, som kombineret løsning af sokkelisolering, gulvvarme, sæsonvarmelager, afløbsvarmeveksler ... det virker. Vi er ved at udvikle en solfanger som virker effektivt ved diffust lys. Når den bliver klar til test i Danmark, kommer energiforbruget endnu længere ned.

Betyder det noget for Danmarks udledning af CO2? Ja, enormt meget. Ifølge data fra Energistyrelsen, så bruger Danmark i runde tal 1/3 energi på transport, 1/3 energi på opvarmning af bygninger og varmt vand, mens resten falder under den sidste 1/3. Dvs lys, produktion, landbrug, fiskeri osv, den del der ikke er transport, opvarmning mm.

Der er derfor et kæmpe potentiale for at spare CO2 udledninger i Danmark, ved at se på opvarmning og varmt vand. Men der bør tænkes udenfor de sædvanlige rammer. Jeg anvender selv "first principles thinking" i min udvikling. Man kan i øvrigt læse mere på ciaocarbon dot com.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis