Fræse gulvvarme i betongulv

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.

Men der tog jeg grueligt fejl, gulvet betod af ikke mindre end 3 x pudslag, og var mere eller mindre ikke til at skille ad.



8 timer efter så det desværre kun sådan her ud....



Stadig et lag puds tilbage, og dette er det tykkeste lag, som også er væsentligt højere ved væggen langs vinduet, faktisk over 2 cm højere, som hæfter utroligt godt på underbetonen, så den er nærmest umuligt at skille ad, prøver i morgen med en fladmejsel mellem lagene, da jeg kun har en spidsmejsel til den SPIT pt.. men tror ikke det vil ændre det store.

Da min tidsplan i forvejen er ret presset, og gangen er opbygget på samme måde mere eller mindre,  har jeg et problem med at nå det hele, så skal have fundet en alternativ måde at få lagt de gulvvarme slanger i gulvet, pudslaget ryger selvfølgelig af, da det også er skruk foran døren og trappen, så øverste pudslag ryger som min. af i entreen også.



Nogen der har erfaring med hvor besværligt de er at rille i, jeg har jo pga. trappen ikke rigtigt mulighed for at hæve gulvet, så ned men slangerne i gulvet, et tyndt net over slangerne i stedet for under dem, hvis muligt  pga. højden, også nyt pudslag.... men er det en rimelig løsning...?

Den Spit slår med 10 joule, det er måske bare ikke nok...?
Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 14-01-2022 13:06:13

Det ville jo nok være nemmere hvis man indtænkte dine planer i et nybyggeri, så kunne "varmekassen" jo også isoleres i siderne ned til frostfri dybde.
Men det lyder jo til du er godt på vej, i dit eksisterende hus.  

Har du nogle bud på hvor meget energi, der kan oplagres i 1 m3 jord, eks let fugtig lerjord.

 Det er nemt at bygge nye lav eller nulenergi huse. Men vi kan jo ikke bare rive alle eksisterende bygninger ned. Der er også fredede bygninger og ... alt den energi det kræver at rive et hus ned, og bygge et nyt.

Man kan sagtens bruge det i ny huse. Jeg synes man skulle kombinere elektriske solceller med termiske solfangere. Og varmelager i jorden, gulvvarme overalt i huset, osv. Der er mange muligheder.

Men der er mange bygninger der kan efterisoleres meget bedre. Og man kan tilføje solenergi, både elektrisk og termisk.

Det store problem I Danmark er få timer med svagt diffust lys om vinteren, og det er der vi bruger det meste af energien i husene.

Dvs vi skal blive bedre til at gemme energien fra sommer til vinter, samt bedre til at udnytte de vedvarende energikilder når der ikke lige er solskin og blæsevejr.

Som oftest er det en kombination af de rigtige teknologier der giver de bedste løsninger.

Gulvvarme er i det tilfælde ret afgørende (som den her tråd jo startede med)


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis