Fræse gulvvarme i betongulv

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.

Men der tog jeg grueligt fejl, gulvet betod af ikke mindre end 3 x pudslag, og var mere eller mindre ikke til at skille ad.



8 timer efter så det desværre kun sådan her ud....



Stadig et lag puds tilbage, og dette er det tykkeste lag, som også er væsentligt højere ved væggen langs vinduet, faktisk over 2 cm højere, som hæfter utroligt godt på underbetonen, så den er nærmest umuligt at skille ad, prøver i morgen med en fladmejsel mellem lagene, da jeg kun har en spidsmejsel til den SPIT pt.. men tror ikke det vil ændre det store.

Da min tidsplan i forvejen er ret presset, og gangen er opbygget på samme måde mere eller mindre,  har jeg et problem med at nå det hele, så skal have fundet en alternativ måde at få lagt de gulvvarme slanger i gulvet, pudslaget ryger selvfølgelig af, da det også er skruk foran døren og trappen, så øverste pudslag ryger som min. af i entreen også.



Nogen der har erfaring med hvor besværligt de er at rille i, jeg har jo pga. trappen ikke rigtigt mulighed for at hæve gulvet, så ned men slangerne i gulvet, et tyndt net over slangerne i stedet for under dem, hvis muligt  pga. højden, også nyt pudslag.... men er det en rimelig løsning...?

Den Spit slår med 10 joule, det er måske bare ikke nok...?
Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset at det var et stort arbejde at rille gulvet, så skal man tænke på at der nu er gulvvarme i huset i resten af husets levetid. Det haster ikke med at "betale det tilbage". Deril den øgede komfort, da der ikke længere er iskolde gulve ... betyder også en forøget værdi i sig selv.

Har man sokler der ikke er isolerede, så foreslår jeg man overvejer at isolere dem. Det er hul i hovedet at isolere f.eks. hulmure og lofter, hvis varmen pisser ud i jorden gennem fundamentet ...

Her kan man se soklen på en kold vinterdag, i forhold til nabohuset der IKKE er sokkel-isoleret.

https://www.youtube.com/watch?v=4FnfzbWUnbM

Når det sner, falder sneen hen til og op ad mit hus, mens sneen til at starte medsmelter op til flere meter fra de andre huse. Der skal rigtig meget sne til før de andre huse får sne hen til huset, og så kan man jo under sig over hvor varmen til at smelte sneen kommer fra.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

En til video om sokkelisolering, fordi det for rigtig mange danske huse er nært tilknyttet gulvvarme (hvis man ellers interesserer sig for energiforbruget)

https://www.youtube.com/watch?v=nisbolhyYa4

Se hvordan det faktisk ser OK pænt ud, efter det er færdigt med fliser osv. Og lidt inde i videoen filmer jeg ind mod naboen. Igen ses det hvordan soklen lyser op som et lysstofrør. Det man kan se her er varmestrålingen fra soklen. Da jorden har ca 500-800 gange mere varmekapacitet end luften, forsvinder der rigtig meget varme den vej. Ikke bare som vi ser her, den synlige del af soklen, men ud i den frosne jord ... som derefter ikke længere er frossen.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Koluda skrev den 16-11-2013 22:38:01

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.................

 Jeg har taget 4 rum indtil videre (200 meter gulvvarmeslange ca.) med den her:
https://www.primusdanmark.dk/rilleskrer/1683-ferm-rilleskrer-150-mm.html?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEj1oGvM6ZVsVP3MZaHO_aHC3UGodd4CBjlEdjzTSiLTDs3mtarCfFcaAsClEALw_wcB

 En støvsuger på og den tager alt, også de 10mm tinderstål eller rionet eller hvad det nu er jeg rammer engang imellem, tager bare lige længere tid når den rammer dem. Har så skåret rillerne op med en Makita 225mm vinkelsliber på 225mm diamantklinge på for at få lidt dybde på.
 Men hvis du støber ovenpå vil jeg sige du næsten kan nøjes med de 45-50mm rilleskæren nupper .........

Er tanken fra Osolemio, at det ikke er nødvendigt med isolering i gulvet? Bare soklen er isoleret?
Jeg spørger ikke kritisk, mere for min forståelses skyld🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 05-01-2022 18:46:16

Er tanken fra Osolemio, at det ikke er nødvendigt med isolering i gulvet? Bare soklen er isoleret?
Jeg spørger ikke kritisk, mere for min forståelses skyld🙂

 Jorden isolerer i sig selv. Ikke så godt som f.eks. rockwool, flamingo/styrolit osv, men den isolerer. Og med solvarme, hvor der er alt for meget varme forår, sommer og efterår, der er det et sted man kan dumpe varmen ned i. Så kommer det langsomt tilbage i løbet af den tidlige vinter. Jo længere man kommer ind i vinteren, og det tidlige forår, jo mere er varmen selvfølgelig dampet af. Mit hus bruger mest varme i februar og marts. Det kommer selvfølgelig an på sæsonen, men det er oftest tåget eller med lave skyer, de fleste dage i marts og ofte april også. Derfor udvikler jeg de her solfangere som koncentrerer diffust lys, så jeg kan lukke det sidste hul på vejen mod at have en hus der ikke bruger (fossil) energi til hverken opvarmning eller varmt vand.

Jeg ville ikke sende varme fra  fjernvarme, olie/gasfyr varme, varmepumpe mm i jorden, men når det er solvarme, så er det kun en god ting at det gemmes lidt længere. Men ja, det kræver at varmen ikke fiser ud gennem soklen.

Hvis grundvandet står højt, så skal der dog også indkapsles, så vandet ikke hiver varmen ud af jorden. Både grundvand nedefra og fra siden, og regnvand oppefra.

Jeg kan sige at det virker, fordi af de 95 rækkehuse i området som er næsten ens, der bruger mit hus 70% mindre end gennemsnittet. Og 20% mindre end det hus der ligger nr to efter mig. Det er så fordi der bor en ældre dame, som stort set ikke varmer huset op, og vel ikke bruger så meget varmt vand. Alligevel så bruger mit hus (udlejet til familie med to voksne og to børn) mindre energi.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Godt at du pointerer at dit regnestykke kun gælder ved "gratis" varme 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-01-2022 17:45:19

Godt at du pointerer at dit regnestykke kun gælder ved "gratis" varme 

 Ikke helt gratis, der er jo en bagved liggende installation. Men varme som ellers ikke kunne være brugt til noget. Varme som i nogle tilfælde kan få et solfanger til at overophede, sendes i stedet ned under gulvet, så man får (noget af den) tilbage igen i løbet af fyringssæsonen.

Slutresultatet er et lavere forbrug af fjernvarme, i det her tilfælde fra en fælles varmecentral der supplerer 95 huse.

Hvis man har en on-demand fossil varmekilde man kan tænde og slukke for når man vil, så giver det selvfølgelig ikke mening at gemme varmen til senere.

For et hus af den her type er det nærmest urealistisk at isolere gulvene nedad. En ting er at rille betonen, noget andet er at banke hele gulvet op, grave ned, isolere, og så bygge et nyt gulv.

Jeg har i mit tilfælde fået en løsning der ikke krævede at hele gulvet blev banket op. En løsning der har givet lune gulve, i stedet for iskolde. En løsning der samlet set giver 70% lavere energiforbrug end snittet i de 95 huse. Der er nogle af husene der, imod lokale servitutter, har installeret elektrisk gulvvarme. Det er nemt og billigt at installere, men koster en formue i strøm. Hvis de så i det mindste havde isoleret soklerne, kunne de ha gemt på mere af varmen. Men en stor del af den el de sender i gulvene på den måde gør bare varmetabet til omgivelserne endnu større.

Det koster kassen i el, men i det mindste har de ikke kolde gulve. Jeg har det hele, lune gulve, lavt energiforbrug, lave omkostninger til energi. Men jeg har oplevet at langt de fleste er ret ligeglade hvor energien kommer fra, og hvor meget af den, så længe det giver mest økonomisk mening. For at få de fordele jeg har skal man selvfølgelig installere systemerne først. Det er lidt som laserprinter i forhold til inkjet: Laserprinter koster mere at købe, men har lave omkostninger til toner, mens en inkjet bruger store mængder af relativ dyrt blæk. El-biler koster mere at købe, men bruger meget mindre energi.

Anyway, det blev en længere smøre. Når jeg får mine nye solfangere udviklet vil jeg slet ikke ha brug for noget fjernvarme overhovedet. Desværre kan jeg ikke "melde mig ud" af fjernvarmen, og skal betale mange tusinde kr i grundgebyr selv hvis jeg ikke brugte noget fjernvarme (varmecentral) overhovedet. Men måske det går op for politikerne en dag hvor meget energi vi bruger på opvarmning, og hvor relativt nemt det er at flytte denne energi over på solenergi. Termisk solenergi, ikke elektrisk.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Bliver der ikke meget varmt indendørs om sommeren, når du tilføre varme, til gulv/jord?


Vi prøver igen, i morgen --
Rigtig godt spørgsmål, je_ns. Jeg har skudt nogle rør ind i jorden, fra siden af huset. Det er der det meste af varmen om sommeren bliver sendt hen. Alt efter temperaturen i solfangerne, huset og udenfor, sendes varmen automatisk forskellige steder hen. Jorden er en god isolator (så længe der ikke siver vand igennem den), men den forsinker også varmen. Der er flere hundrede tons ler, sten, grus osv, som langsomt varmes op fra sent forår, over sommeren og ind i det tidligere efterår. Med et vist overlap ændres fordelingen i efteråret så mere varme sendes i gulvvarmen. Dette for at maksimere hvor langt ind i vinteren holder. Det er selvfølgelig ikke en brat overgang, men en gradvis sænkning af temperaturen. Sidst på vinteren og først på foråret er der hvor forbruget af fjernvarme topper, indtil det tidspunkt hvor tåge og lave skyer efterhånden erstattes af længere dage, med mere lys, og færre kolde dage.

Det er her hvor den sidste brik mangler: Nemlig at kunne lave varme (omend en mindre mængde), når det er overskyet eller tåget. Og det er det jeg er ved at udvikle, Diffuse Light Concentration Technology, i Ciao Carbon Ltd.

Desværre er det mere moderne med CO2 kvoter og andre papirmanøvrer. Lidt ærgerligt når der ligger sådan et stort potentiale for en reel nedsættelse af den mængde fossile brændsler vi fyrer af. Desværre har jeg kun mig selv, og hverken en udviklingsafdeling eller finansiering. Kun mig selv og mine egne private finanser.

Det er bl.a. derfor det taget noget tid at udvikle. Jeg skal også betale regninger, og leve lige som alle andre mennesker.

Men jeg kører på, og håber det snart bliver dagen hvor jeg kan vise hvordan det hele virker sammen, hvad enten det er opvarmning, afkøling, affugtning eller varmt vand.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det ville jo nok være nemmere hvis man indtænkte dine planer i et nybyggeri, så kunne "varmekassen" jo også isoleres i siderne ned til frostfri dybde.
Men det lyder jo til du er godt på vej, i dit eksisterende hus.  

Har du nogle bud på hvor meget energi, der kan oplagres i 1 m3 jord, eks let fugtig lerjord.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis