Pris på tømmer?

Hej igen 

Jeg er nået til taget i mit underjordiske husprojekt, og tænker det ville være lækkert med nogle runde bjælker under taget. Prøver at finde ud af hvad sådan nogle koster?

11 meter lang rund bjælke, til at bære et ret tungt tag. Hvad kan sådan nogle koste pr stk?

Jeg har googlet hele dagen og kan ikke finde nogen, der sælger her i landet. Skal de laves på bestilling mon?
Jeg er slet ikke nået til statik, så ved ikke hvor tykke sådan nogle bør være men er  240mm mon et godt bud?

vh Per 

Skitse af ideen dog ikke en meter jord på taget. Måske 50 cm eller bare græs, og der kommer en bærende væg i midten. 



Let's make better mistakes tomorrow!!

Hej igen  Jeg er nået til taget i mit... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja har sat linket til youtube i mit tidligere svar.
Det er vildt nok de holder 17-23 hele året uden at fyre! Med solvarme og solceller burde det ikke være noget problem at holde 20 gr året rundt. Ville egentlig bygge en masseovn ind midt i husets bærende væg, men det er lige før det kan gå hen at blive overkill..

Den der luftveksler tror jeg jeg ville købe uanset hvilket hus jeg boede i. Kender nogen der bor i 3 etagers rækkehus og de siger den er så effektiv at de praktisk talt ikke fyrer om vinteren heller! og så bruger den kun 34p strøm om ugen siger han! 

Let's make better mistakes tomorrow!!

Mht. tømmer. så ring til et af landets mindre savværker. Du kan vel sagtens bruge gran, fyr eller lært i hele stammer. Mht taget, så kunne de nederste 30 cm. vel være muslingeskaller og de øverste 20 cm være jod, med en membran imellem?
De vil give samme effekt, men ikke veje nær så meget.

CanAlt
Hej.
Den rå metode til tømmeret er at finde en skovfoged eller flere og spørge om de har nogle graner, der skal ned.
Så skal du selvfølgelig betale for transport.
Sidste år fik jeg 20 rummeter, vel 12 - 14 træer for kr 1400,-

mvh

 varmetossen

Ja nu er der jo nok ikke den store varmelagring i muslingeskaller, men ja isoleringsmæssigt er det en go ide!
Tænker alligevel at bruge muslingeskaller under huset. Skaller bliver jo nok ikke dyrere pr m3, hvis man køber flere hehe.

Tror egentlig heller ikke på, at en halv meter jord vil have den store evne til at lagre varme over en hel vinter...?
Det vil jo hjælpe med det varme hus neden under, men mon ikke et godt isoleret tag vil have nogenlunde samme effekt og være 100 gange nemmere og billigere at lave?
Da taget ikke skal være pænt, behøver man ikke bruge penge på effektive materialer, men fx bare smide en meter muslingeskaller og et lag bevoksning henover.

Er dog kommet længere og længere fra tanken om det ene store rum på 200m2.
Der skal jo et badeværelse ind. Et værksted/garage i den anden ende og den bærende væg i midten (som jeg nok ikke slipper for pga jordtrykket).
Så der er ikke længere de store spændevidder. Laver jeg nogle trekanter de resterende steder får jeg ikke spændevidder over 5 meter. Det burde være overkommeligt.
Kan se skitse her:

Sort er bærende vægge.
Blå er den store glasside.
Rødt er trekanter til at støtte de steder der ikke har bærende vægge.
Tænker det vil give nok støtte uden at lave huset om til en masse små rum, men give den åbne fornemmelse der også skal lukke lyset ind.



Badeværelse og køkken i venstre side af huset. Gulvvarmen bliver delt i to kredsløb, så jeg kan nøjes med at varme/bo i venstre halvdel.

..så fik jeg da også lavet lidt af et indlæg hehe snakker nok bare mest med mig selv 

Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af Klaus Lundstedt på 02 nov 2013 11:21
Hej.
Den rå metode til tømmeret er at finde en skovfoged eller flere og spørge om de har nogle graner, der skal ned.
Så skal du selvfølgelig betale for transport.
Sidste år fik jeg 20 rummeter, vel 12 - 14 træer for kr 1400,-

mvh
Det vil selvfølgelig være billigt, men det vil give problemer med godkendelse af byggeriet, der er meget stor forskel på styrken af "granrafter" så bygningsingeniøren vil have svært ved at lave statikberegningerne.
Annonce
Øh - er der en anden måde at lave bjælker på

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 02 nov 2013 11:54
Øh - er der en anden måde at lave bjælker på

mvh
Der er stor forskel på bjælker, og tilfældige træstammer dierket fra skoven.

Hej.
Uden vi behøver at køre dette igennem til kedsomhed, så fungerer det sådan, at skovfogeden kan vise dig de rigtige træer. De gør han også til savværket.
Og så tror jeg, der er råd til at overdimensionere og lægge dem lidt tæt.

mvh

 varmetossen

Jep jeg finder ud af det. Skal nok undersøge det nærmere før jeg bestiller hele træer hjem hehe

Tror også problemet må være overskueligt når der ikke er spænd på over 5 meter!?

Let's make better mistakes tomorrow!!

Hvis du sletter alle de trekanter. Kan det lade sig gøre nogenlunde at opretholde styrken i bygningens tagkonstruktion. Der skal "bare" bruges en et par limtræsbjælker i stedet for og du vil derfor kunne få den store rumfornemmelse i huset som er styrken ved at bygge på den måde. Det vil afgjort give det sidste til sådan et byggeri som det der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis