Pris på tømmer?

Hej igen 

Jeg er nået til taget i mit underjordiske husprojekt, og tænker det ville være lækkert med nogle runde bjælker under taget. Prøver at finde ud af hvad sådan nogle koster?

11 meter lang rund bjælke, til at bære et ret tungt tag. Hvad kan sådan nogle koste pr stk?

Jeg har googlet hele dagen og kan ikke finde nogen, der sælger her i landet. Skal de laves på bestilling mon?
Jeg er slet ikke nået til statik, så ved ikke hvor tykke sådan nogle bør være men er  240mm mon et godt bud?

vh Per 

Skitse af ideen dog ikke en meter jord på taget. Måske 50 cm eller bare græs, og der kommer en bærende væg i midten. 



Let's make better mistakes tomorrow!!

Hej igen  Jeg er nået til taget i mit... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke finde tabel for runde bjælkespær, men hvis du skal have 10 m spænd skal du op i limtræ 140x400 med 1 m afstand, og det er endda ved normalt tungt tag, din ide med jord er væsentligt tungere.

Prisen ligger på ca. 130 kr/m
Tak akselj så kan jeg da få en ca. pris. Siger 20 x 10 m a 130 = 26.000.
Det er meget upræcist, men som sagt kommer der støttevægge, som kan trække fra i pris, så kalder det en konservativ beregning.

Til de andre problemstillinger:

BRAND:
Der er kun et rum, der ikke får en nødudgang. Det er badeværelset og det behøver ikke en nødudgang, da det ikke er et rum man opholder sig i. Her kommer dog et 60x60cm ovenlysvindue.
Alle de andre rum har et vindue og det tæller for nødudgang.
Huset bliver meget åbent, så man skal være langsom, hvis man bliver fanget af en brand vil jeg sige. Hele glassiden skulle pludselig brænde på en gang?!

LYS:
Mht lys, så bor jeg selv i lejlighed der er sydvendt og kun 25% af væggen er glas. Masser af lys!
Min væg bliver mindst 75% glas.
Målene på huset er desuden maximum mål!
Så jeg ender måske realistisk med en dybde på 7-8 meter. Jeg vil bare være sikker på at ikke overskride mit budget, så beregner med disse mål, og kan så senere gøre det billigere/nemmere ved at skære af huset.
Den sidste meter af dybden går desuden af til ét langt rum. Det skal indeholde pulterkammer, el, udluftningssystem, indbyggede skabe etc. etc.

TAG:
Jeg håber meget på at kunne få 50 cm jord på taget. Det er det andre "earth sheltered" huse har, og det giver isoleringsfordelene.
Det er desuden tør jord. Det vil sige at taget, og 3 meter rundt om huset, bliver pakket ind i en pressenning og isolering.
Oven på den kommer der et lag vådt jord og bevoksning. Dog ikke på taget, her kommer bare et bevoksningslag a la det på sommerhuse med græs på taget. For vægtens skyld. Bliver det for dyrt må denne ide jo ofres for et almindeligt superisoleret tag.


Det er i hvert fald planen indtil nu.


Let's make better mistakes tomorrow!!

De mål jeg har fundet for tungt tag er for tegl eller lignende ca. 40 kg/m2. 50 cm jord vejer ca. 1000 kg/m2. så du skal have en ingeniørberegning før du ved noget om prisen, men jeg vil gæte på det dobbelte.
og jeg som troede det bare skulle blive et forvokset værksted/hobby rum. men du vil rent faktisk leve i det?
jeg synes det lyder rigtig spændende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@akselj - Det dobbelte for hele taget, eller bare de bærende bjælker? Det er kun dem jeg prøver at finde en ca pris på lige nu.
Og ja skal have ingeniør, på men tager først mit næste møde med dem, når jeg har grunden, jordprøver, en arkitekttegning og huset planlagt ned i detaljerne.

@christiannielsen - tak ja jeg synes det er mega spændende. Har været mange ideer igennem, men den her bliver bare mere og mere realistisk. Især som selvbygge projekt. At finde en grund, der opfylder alle kravene og til en lav pris bliver dog ikke nemt hehe

Let's make better mistakes tomorrow!!

Annonce
Det er kun for bjælkerne, det har konsekvenser hvis tagbelægningen er 25 gange tungere, så jeg tror egentlig mit skøn er alt for lavt.
Ja - du har nok ret. Må nok bare nøjes med tagbevoksning. Ender sikkert også med at væggende ligeledes skal bygges kraftigere for at holde det hele. Holdt op i mod usikkerheden ved, hvor meget den "smugle" jord vil give af isolering, hænger det ikke sammen.
Tænker ikke en større jern konstruktion med beton vil kunne gøres billigere?!
Noget geometri vil jo nok kunne hjælpe, men så bliver det som selvbyg for komplekst..

Mange tak for hjælpen!


Let's make better mistakes tomorrow!!

Prøv at tjekke "Grand Designs" med Kevin McLoud, Series 3, Episode 9, 2003.
Der blev der bygget et "The Underground House", tror at de endte op i at bruge 600.000 £ (5,4 millioner), dyrt men må være en god inspirationskilde til dit hus.
Har kørt på TV3 puls (vist igen for få uger siden), men ved ikke lige om man kan finde noget på Youtube på dette afsnit.
Tak Erik den kikker jeg på har set et afsnit med nogen der levede et earthship, hvorfra jeg oprindeligt fik ideen, men er gået bort fra tanken om at bygge i brugte bildæk, mudder, dåser og tomme flasker af en række forskellige årsager hehe 

http://www.youtube.com/watch?v=E-O2ggn29fI

Let's make better mistakes tomorrow!!

Episoden findes på youtube, der er også et website. Men jeg kan se at det ikke var det byggeri jeg tænkte på. Det afsnit jeg så var et hvor de lod resterne af en lade stå og gravede ud under denne og lavede hus under volden ved siden af. Det afsnit må man også kunne finde.
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDYQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DE-O2ggn29fI&ei=oj5yUoGVHoblswaw8oGQBA&usg=AFQjCNGLUmWgz_l4wIdREM-ZK10zS2PPLg&bvm=bv.55819444,d.Yms
http://www.visitcumbria.com/evnp/underground-house/



Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis