Nye varmerør installeret -hjælp til fejlsøgning!

Hej LDS'ere

I vinters fik jeg fin vejledning på denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173638 angående hvad jeg skulle gøre ved mit varmesystem, hvis hoved strenge i 15mm pex ikke kunne supplere begge etager med varme.

 Renoveringen er nu færdig og jeg har både efterisoleret huset, fået nye vinduer i og trukket nye 18mm pex et godt stykke ind i begge etager på 3 separate strenge lige som uhensigtsmæssige samlinger er blevet simplificerede-der burde være rigelig kapacitet nu!

 Der har været varme i alle radiatorer, på nær én der sidder ensomt for sig selv på en af strengene på 1.sal et godt stykke forbi varmtvandsbeholderen, der heller ikke vil trække varme (den sidder i serie med en el-vandvarmer så vi HAR varmt vand). Desuden har gulvvarmen i bryggerset heller ikke trukket varme endnu.
 Jeg har udluftet og udluftet og efterfyldt og udluftet, men pumpen -Alpha2 25-40 -nægter at gå højere end 13W selv på højeste setting. Det tyder på vel på at der stadig er luft i systemet? Når jeg efterfylder vand på og lufter ud stiger ydelsen til de 13W for derefter langsomt at falde til 8W.
 
Mine spørgsmål er vel som følger:
-Skal jeg bare blive ved med at lave øvelsen: stop pumpe/efterfylde vand/udlufte?
-Ville det hjælpe at lave øvelsen: stop pumpe/tappe vand af alle radiatorer? Der har som sagt været varme på dem alle undtagen én, så der er vel ikke luft i dem?
-Bør jeg lukke op for alle begge etager eller er det nemmere at få luft ud kun at have én åbnet?

På forhånd tak für hilfe
Hej LDS'ere I vinters fik jeg fin vejledning på... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har indstillet kedlen som foreslået her ved aftenens fyring -så må vi se om den brænder helt ud.
Mht. returtemperaturen: returtermostaten på ladomaten viser 65 grader når kedlen kører. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal 'pille ud'?!

Jeg er stadig mystificeret over gulvvarmepumpens opførsel, altså at den slukker for strengen i stueetagen hvis jeg tænder for pumpen... Jeg er sikker på at den koblet rigtigt sammen, for der sidder en enkelt radiator på strengen ind til gulvvarmen og den bliver varm fra toppen af.
Desuden fluktuerer pumpen stadigvæk når den står på maks. Den har endnu ikke været oppe på 22W, men skifter fra 18-21W og der kommer ikke mere luft ud af systemet.
Skrevet af Mads Bo på 29 okt 2013 22:49

Jeg har indstillet kedlen som foreslået her ved aftenens fyring -så må vi se om den brænder helt ud.
Mht. returtemperaturen: returtermostaten på ladomaten viser 65 grader når kedlen kører. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal 'pille ud'?!

Jeg er stadig mystificeret over gulvvarmepumpens opførsel, altså at den slukker for strengen i stueetagen hvis jeg tænder for pumpen... Jeg er sikker på at den koblet rigtigt sammen, for der sidder en enkelt radiator på strengen ind til gulvvarmen og den bliver varm fra toppen af.
Desuden fluktuerer pumpen stadigvæk når den står på maks. Den har endnu ikke været oppe på 22W, men skifter fra 18-21W og der kommer ikke mere luft ud af systemet.
Med 65 grader på returen til kedlen er det en 62 graders termostat der sidder i Ladomaten. Termostaten fås også i 2-3 andre udgaver med højere temperature. Kører selv med 75 grader på returen til kedlen. Normalt bør returtemperaturen ikke ligge mere end 10-15 grader under kedlens settemperatur.

Ja ok med det gulvvarme. Når radiatoren, der er på samme streng som gulvvarmen, bliver kold og der ingen varme er i gulvet når du tænder pumpen, skyldes det at gulvvarmen tager sit "varme" vand baglæns gennem føromtalte radiator.

Men prøv og luk helt for termostaten på føromtalte radiator og tænd gulvvarmepumpen. Så burde der være gulvvarme og naturligvis en kold radiator. Dette er faktisk beviset på min påstand, prøv det 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hep -kedlen brændte helt ud så det gik jo fint. Som jeg hører dig er det så maks. de 80 grader, når jeg har 65 grader returvand, så det bliver vist ikke bedre.
 
Jeg vil godt lige prøve at zoome inde på strengen i stueetagen:
Jeg ved ikke om det giver det et anderledes syn på sagen?! Jeg vil prøve som foreslået og tænde GV samtidigt med at termostaten på radiatoren er slukket -Hvis det går som det pleje,r slukker den så bare for hele strengen ind i resten af huset på stueetagen
 
Uanset hvad er jeg utrolig taknemlig for den tid du har brugt på at råde mig, det er rart at have en kyndig at sparre med som glad amatør. Hvis du nogensinde skal vide noget som helst om døre eller glaspartier, så spørg endelig -dem sælger jeg til daglig, så det er jeg ekspert i
Skrevet af Mads Bo på 30 okt 2013 21:36
Hep -kedlen brændte helt ud så det gik jo fint. Som jeg hører dig er det så maks. de 80 grader, når jeg har 65 grader returvand, så det bliver vist ikke bedre.
Ok Mads. Med hensyn til kedlen syntes jeg du lige bør prøve og fyre nogle flere gange med de indstillinger for at se om den stadig vil arte sig ordentelig.  

Og når det forhåbentelig viser sig at det gør den, ville jeg personligt straks købe en ny termostat på 78 grader til Ladomaten og skifte når vandet skal af næste gang. Så varer din kedel nemlig længst og du får max udbytte af akkutanken når der fyldes 90+ grader vand på denne.

PS. Nu kontrollerede du vel lige om returvandet stadig er 65 grader, når kedlen er oppe på 80 grader ??

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Mads Bo på 30 okt 2013 21:36

Jeg vil godt lige prøve at zoome inde på strengen i stueetagen:
Jeg ved ikke om det giver det et anderledes syn på sagen?! Jeg vil prøve som foreslået og tænde GV samtidigt med at termostaten på radiatoren er slukket -Hvis det går som det pleje,r slukker den så bare for hele strengen ind i resten af huset på stueetagen
 
Uanset hvad er jeg utrolig taknemlig for den tid du har brugt på at råde mig, det er rart at have en kyndig at sparre med som glad amatør. Hvis du nogensinde skal vide noget som helst om døre eller glaspartier, så spørg endelig -dem sælger jeg til daglig, så det er jeg ekspert i
Nå for Hxxxxxxx, det er så mange radiatore der "brokker" sig.  Jamen så skal du prøve og lukke for alle radiatorene der driller, sorry. Håber ikke der bliver for koldt i hytten mens.

Men Mads, desværre siger den tegning du har lavet ikke så meget, da den skal tegnes med både fremløb og retur samt hvor og hvad der er af ventiler, shunte osv. på deres rette plads. Men prøv lige og tøv en kende før du eventuelt lige gør det, da jeg måske med et par spørgsmål kunne komme lidt videre.

Den pumpe du har på gulvvarmen, er den en del af en færdig købt shuntenhed ??
Og hvis, kan du finde et skilt med fabrikant samt type ??
Og hvis ikke trænges tegningen, desværre.

Edit: Glemte og spørge til, hvad det er for en pumpe der sidder på gulvvarmen. Fabrikat + type pse. ??

Oh tak for "roserne" Mads.  Nu er jeg så bare en glad amatør der efterhånden har installeret og udvidet adskillige anlæg gennem de sidste 40+ år. Samt fejlrettet på adskillige flere når andre har givet op. 

Og det er sgi altid spændende at finde ud af hwass der går galt når det ikke vil. Det er billigere end at tippe eller spille lotto eller skrabe dækkede felter eller .... eller ... eller ...... 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ja, det gik så som jeg forudså -da jeg stod op i morges var hele strengen ind i huset kold og gulvvarmen lige så (jeg havde jo tændt for gulvvarmepumpen). Da jeg slukkede den, steg gulvvarme vandet næsten øjeblikkelig 10 grader og strengen ind i huset trak varme igen, bortset fra at nu vil de TO sidste radiatorer ind i huset ikke trække varme.
 
 Mht tegningen troede jeg ikke det var nødvendig at tegne retur, eftersom det er et to-strengssystem hvor returen er identisk med fremløb og desuden er der ikke rigtigt andre ventiler eller shunte på den viste strækning ud over gulvvarmen...

Men som svar på dine opfølgende spørgsmål:
-Gulvvarme pumpen blev købt som del af et samlet minishunt: pumpen er en Grundfos 'UP15 14b 80 OEM'. Den kørte upåklagelig sidste år efter installation. Jeg tror ikke shunten sælges mere, men det er præcist denne her!(fra VVS-Ekspertens hjemmeside):


-Jeg må lige se i morgen mht. om retur temp stadig er 65 grader -konen fyrede i eftermiddags og der er masser af varmt vand i akk.tank nu så den trænger ikke til fyring! Men vi har vel fyret 3 gange med de foreslåede indstillinger uden problemer... Hvis det kører som det skal vil jeg udskifte den til foråret (sammen med en større ekspansionsbeholder)


Hvad vil det egentlig hjælpe at slukke de kolde radiatorer?! Vi kan sagtens holde varmen, da vi også har en brændeovn på hver etage og uanede mængder træ fra egen skov, så det går nok at slukke dem hvis det er nødvendigt

Oh ha Mads. Det med at lukke for radiatorhanerne var et forsøg på og finde ud af hvad der sker når du tænder for pumpen. En shunt virker jo på den måde, at der blandes noget af det kølige returvand sammen med fremløbsvandet for at sænke temperaturen efter shunten.

Den færdige minishunt siger mig umiddelbart noget ud fra billedet med hensyn til hvordan den er bygget grundet den lave opløsning. Men umiddelbart ser den meget simpel ud, måske for simpel. At kunne finde beskrivelsen (papir)  på den ville ville være en stor hjælp.

Men kan du ikke lige fortælle mig hvordan den er sluttet til anlæget. Jeg formoder de to rørender til vendstre er indløbet på to strenge i GV, men hvad så ??

Pumpen kan jeg heller ikke umiddelbart finde noget på. Det jeg har interesse i er at vide hvor stor den er (W).

Ja, nu mener du nok at et tovejs anlæg er skruet ens sammen. Der kan faktisk godt være mange sjove udgaver af et sådanne. Men, den sidste tegning du har lavet, viser den slavisk rækkefølgen af tilslutninger på strengen set fra hovedpumpen, det er vel ikke sådan at gulvvarmeshunten sidder først og radiatorene først kommer efter ??

Grunden til mit spørgsmål er, at faktisk ingen af radiarorene burde blive kolde når du tænder pumpen, da de alle sidder FØR gulvvarmeshuntenheden ifølge tegningen.  Det forudsætter så der ikke er byttet rundt på returenes orden i forhold til tilslutningerne på fremløbet !

For øvrigt, hvor højt har du skruet op på den termostat der sidder på shuntkredsen ????

Ja ok med kedlen, det var tilsyneladende et spørgsmål om hvor stor forskel på temperaturen der må være når styringen skal slukkede for pumpen på Ladomaten. Der skal ikke så meget til før ...................

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
AHA! Jeg tror du har fat i det rigtige dér: jeg er bange for at jeg har gensamlet strengen ind til GV og den enlige radiator forkert efter jeg trak nye rør
 
 Efter jeg læste dit indlæg lukkede jeg prompte for GV og radiatoren der løber ud derfra og, lo and behold, så begyndte varmen at snige sig tilbage i strengen ind i resten af huset (strengen der går med 18mm PEX som benet i et 'T' ud fra stykket med 20mm PEX).
 
Radiatorerne var dog stadig lunkne og den sidste var stadig kold, så jeg prøvede så at lukke helt for strengen på 1.sal, så den kun trak på strengen ind i stue etagen og så kan det nok være der kom varme på. Betyder det mon at min pumpe stadig er for lille, selv efter at jeg har trukket nye rør med større dimensioner på flere af strækningerne? Eller skal der flow regulatorer på?

Her er lige nogle stemningsbilleder med forklarende tekst -håber det illustrerer mere end det forvirrer:

Dette billede er det foromtalte 'T'. I forhold til det diagram jeg uploadede sidst er dette vel nærmest taget 'på hovedet:


GV-pumpe. Yder så vidt jeg kan se 25W:


Blandeventil til GV. Stod på '3' og termostat viste 25grader. Er pt. lukket helt:


Fyrrum med Ladomat og akk. tank til venstre, kedel til højre. Billedet er taget ca. 4 meter til højre for billede nr. 1!:


Endnu et af fyrrummet med pumpe og blandeventil:


Kedlen er til højre. Taget lige under ovenstående billede. Den lodrette streng går nederst over i 20mm PEX og fører ud til 1.billede med 'T'-stykket:


1.sal lige oven over fyrrummet. Billedet er taget lige inden jeg lavede om: Strengen til højre ind til 'hovedparten af rad. på .1sal' er nu med 18mm PEX istedet for 15mm:


Håber du får lidt ud af det for det tog lang tid at lave

For at opsummere:
-Strengen ind til GV er vist samlet forkert
-Min Eks. beholder er for lille
-Der skal ny termostat i Ladomaten (78grader)
-Hovedpumpe 25-40 Alpha2 er muligvis for lille, eller flowet skal reguleres...

Har jeg glemt noget

Hmm Mads. Indrømmer jeg næsten er stået af.  Men det betyder nu ingenting, bare du så er stået på i stedet.  

Det med pumperne. Har vendt det lidt igen i ledige stunder (dejlig tidsfordriv). Den eneste måde jeg kan komme i tanke om at den tændte gulvvarmepumpe kan "kvæle" alt der sidder på strengen, må være fordi der er byttet rundt på fremløb og retur til minnishunten. Dvs at når pumpen tændes presser den vandet fra returen ind i fremløbet og dermed kan lave så stort tryk i strengen at der ikke kan løbe varmt vand i de fem andre radiatore (det er returvand der strømmer hvis der i det hele taget kommer noget). Sagt en anden måde, at de to pumper står og laver tryk ind i hinandens udgang. Håber det gir lidt mening, da det er svært for mig og forklare på skrift.

Om anlægspumpen er for lille finder du, om ikke andet, ud af når det bliver rigtigt koldt. Faktisk vil jeg formode den kan klare det, uden at give garenti. Jeg kører jo med samme pumpe gennem 2 * 25 meter 1" jernrør i hovedstrengen, der ligger oppe på loftet. Og sidestrengene er i 1/2" jernrør med en længde på min. 5 meter til hver en eller to radiatore. Der er jo betydeligt mere modstand i jernrør men jeg mangler på ingen måde varme i de fjerneste radiatore.

Det vil være dumt og heller ikke nødvendigt at forsøge at lave noget flowbegrænsning på en eller flere af strengene. Termostatventilerne i radiatorene skal nok sørge for der kommer varme til/i de fjerneste radiatore. Dog vil der først komme varme i de radiatore der er nærmest pumpen når du begynder at fyre et koldt hus op, men det er jo ganske almindeligt og kan ikke være anderledes.

Kan ikke komme i tanke om du har glemt noget Mads. Og dog, hvis du har mulighed for det sådan rent praktisk, kunne det muligvis være en fordel at du fører tilslutningen til gulvvarmen som en særskilt streng helt ud til mellem anlægspumpen og Frese ventilen. Min begrundelse er at du dermed aflaster anlægspumpen, da den ikke også skal flytte på det vand som gulvvarmen kræver. Samtidig undgår du også faren for at der kan trækkes vand fra returen baglæns gennem en eller flere radiatore når anlægspumpen er spændt hårdt for og gulvvarmen samtidig vil have meget vand. Det er generelt noget, rent ud sagt lort, at have to pumper i serie på et varmeanlæg.

Det er bare og trække i arbejdsklæderne for at få de småting lavet inden der bliver alt for fandens koldt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lige en ting mere Mads. Når du har vandet tappet af anlæget og rørene adskildt, gør du dig selv en jættestor tjeneste ved og montere kuglehaner på både frenløb og retur på hver streng. Så undgår du nemlig at skulle tømme hele anlæget når/hvis der skal rodes et sted, men kan nøjes med og lukke strengen af. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis