Nye varmerør installeret -hjælp til fejlsøgning!

Hej LDS'ere

I vinters fik jeg fin vejledning på denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173638 angående hvad jeg skulle gøre ved mit varmesystem, hvis hoved strenge i 15mm pex ikke kunne supplere begge etager med varme.

Renoveringen er nu færdig og jeg har både efterisoleret huset, fået nye vinduer i og trukket nye 18mm pex et godt stykke ind i begge etager på 3 separate strenge lige som uhensigtsmæssige samlinger er blevet simplificerede-der burde være rigelig kapacitet nu!

Der har været varme i alle radiatorer, på nær én der sidder ensomt for sig selv på en af strengene på 1.sal et godt stykke forbi varmtvandsbeholderen, der heller ikke vil trække varme (den sidder i serie med en el-vandvarmer så vi HAR varmt vand). Desuden har gulvvarmen i bryggerset heller ikke trukket varme endnu.
 Jeg har udluftet og udluftet og efterfyldt og udluftet, men pumpen -Alpha2 25-40 -nægter at gå højere end 13W selv på højeste setting. Det tyder på vel på at der stadig er luft i systemet? Når jeg efterfylder vand på og lufter ud stiger ydelsen til de 13W for derefter langsomt at falde til 8W.

Mine spørgsmål er vel som følger:
-Skal jeg bare blive ved med at lave øvelsen: stop pumpe/efterfylde vand/udlufte?
-Ville det hjælpe at lave øvelsen: stop pumpe/tappe vand af alle radiatorer? Der har som sagt været varme på dem alle undtagen én, så der er vel ikke luft i dem?
-Bør jeg lukke op for alle begge etager eller er det nemmere at få luft ud kun at have én åbnet?

På forhånd tak für hilfe
Hej LDS'ere I vinters fik jeg fin vejledning på... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe, ja kan godt se nu at det måske var for meget for langt at du skulle kunne få et overblik over mit system ud fra stregtegning og billeder

Jeg byttede om på rørene ind til GV her i morges og hold fast hvor det hjalp over hele systemet, inkl. gulvvarme. Jeg kan heldigvis lukke af for strengene, så der skulle kun tappes en 1/4 mørtelspand vand ud. Det er nu kun én eneste radiator der ikke trækker varme og det er den yderste på strengen nedenunder, men den har altid været et problem. Den er kun med på vognen når jeg lukker for 1.sal, således at pumpen kun trækker til stuen.
 Jeg tror at jeg gør det, at jeg anskaffer mig en pumpe mere og laver om på systemet, så der er en pumpe til hver etage -kan se at en Alpha 25-40 går til en 500-las på den blå. Jeg kan godt idéen med at føre et separat rør til  GV inden hovedpumpen, men det bliver i sidste ende lige så dyrt og jeg har en anelse om at to pumper vil samlet set køre med færre Watt end den ene jeg har...

Men tak for kampen Nitter det har været en stor hjælp

Skrevet af Mads Bo på 03 nov 2013 21:20
Hehe, ja kan godt se nu at det måske var for meget for langt at du skulle kunne få et overblik over mit system ud fra stregtegning og billeder

Jeg byttede om på rørene ind til GV her i morges og hold fast hvor det hjalp over hele systemet, inkl. gulvvarme. Jeg kan heldigvis lukke af for strengene, så der skulle kun tappes en 1/4 mørtelspand vand ud. Det er nu kun én eneste radiator der ikke trækker varme og det er den yderste på strengen nedenunder, men den har altid været et problem. Den er kun med på vognen når jeg lukker for 1.sal, således at pumpen kun trækker til stuen.
 Jeg tror at jeg gør det, at jeg anskaffer mig en pumpe mere og laver om på systemet, så der er en pumpe til hver etage -kan se at en Alpha 25-40 går til en 500-las på den blå. Jeg kan godt idéen med at føre et separat rør til  GV inden hovedpumpen, men det bliver i sidste ende lige så dyrt og jeg har en anelse om at to pumper vil samlet set køre med færre Watt end den ene jeg har...

Men tak for kampen Nitter det har været en stor hjælp

Ja, det er lidt svært med det store overblik, især når det er noget der er skruet sammen af mange gange.

Flot du har tænk på afspærringshaner. Det spare jo en for en hel masse bøvl.

Og GV kører, flot.

Ok med sidste radiator. Monstro den ikke er fyldt op i bunden med snask og rustskaller ?? Hvad sker der hvis du lukker for de tre før på sidestrengen ??

Tja, to pumper kommer nu nok ikke til at køre billigere end en i strøm. Spar i stedet sammen til en moderne til GV. Det er dit valg, vil dog skønne at tilslutning som jeg beskrev er det ideelle.

Takker for roserne og letter på låget.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Når begge strenge er åbne, altså både stuen og 1.sal, kan den sidste radiator i stuen blive lunken, når de tre radiatorer før den er lukkede. Den kan kun blive brandvarm, når jeg har lukket for 1.sal, således at den kun trækker på stuen. Men så kan jeg til gengæld have alle radiatorer i stuen åben på fuld klem -hvad siger det dig? Hvis det er snask og rustskaller, hvordan fjerner man det så -afmonterer og gennemspuler??
Jeg overvejer faktisk at betale en VVS'er en timeløn for at komme ud og besigtige systemet -han får se'fø'li at vide at jeg vil udføre det selv så han får ikke noget ud af at oversælge, hehe.
Skrevet af Mads Bo på 04 nov 2013 21:00

Når begge strenge er åbne, altså både stuen og 1.sal, kan den sidste radiator i stuen blive lunken, når de tre radiatorer før den er lukkede. Den kan kun blive brandvarm, når jeg har lukket for 1.sal, således at den kun trækker på stuen. Men så kan jeg til gengæld have alle radiatorer i stuen åben på fuld klem -hvad siger det dig?

Hvis det er snask og rustskaller, hvordan fjerner man det så -afmonterer og gennemspuler??

Jeg overvejer faktisk at betale en VVS'er en timeløn for at komme ud og besigtige systemet -han får se'fø'li at vide at jeg vil udføre det selv så han får ikke noget ud af at oversælge, hehe.
 Tja, mit umiddelbare svar er faktisk at det ikke kan lade sig gøre.  Men det kræver vist lidt mere efterforskning hvis der skal findes en logisk forklaring.

Yeps, afmontering og gennemspuling er kuren. Men tøv lige lige en kende inden ..........  

Lad alle husets termostater stå som de normalt vil gøre, pumpen sættes på autoadapt og akkutanken er nogenlunde nyopladet.

Hvor mange W trækker pumpen ??
Luk for strengen på overetagen og aflæs effektforbruget efter 15 min ??
Åben til overetagen og luk underetagen af, samt aflæs effektforbruget på pumpen efter 15 min ?? 

Med hensyn til vvs'eren, så ville et indkøb af ekstra pexrør, fittings og rørskåle nok give betydeligt mere valuta for pengene.  Og måske kan der ovenikøbet blive til en helt ny sparepumpe uden udgifterne går i minus, altså i forhold til et besøg.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg vil prøve med dit forslag her i weekenden for det er kun der jeg kan være hjemme og monitorere forbruget på pumpen.
 Jeg har forsøgt én gang med det autoadapt, før jeg lavede renoveringen, og den lå bare og hostede nede på 3-5W og trak ikke varme ind i huset...

Men jeg vil som sagt gøre et forsøg her i weekenden og publicere resultaterne
Annonce
Skrevet af Mads Bo på 06 nov 2013 20:45
Jeg vil prøve med dit forslag her i weekenden for det er kun der jeg kan være hjemme og monitorere forbruget på pumpen.
 Jeg har forsøgt én gang med det autoadapt, før jeg lavede renoveringen, og den lå bare og hostede nede på 3-5W og trak ikke varme ind i huset...

Men jeg vil som sagt gøre et forsøg her i weekenden og publicere resultaterne
Øh, min pumpe er da altid sat på autoadabt.  Men ved nærmere eftertanke kan det måske godt hænge sammen med den pumpe, du har i serie på gulvvarmen. Har vist før tilladt mig at fortælle dig, det i bund og grund er noget hø.

Ok, glæder mig til og høre resultaterne.

PS. Når autoadapt  (måske) ikke virker ved dig, var det måske en ide at prøve og lave en aflæsning når der er lukket ned for termostaten til gulvvarmen på den nederste streng.

Mvh. Leif.

Onliner:
Jeg installerede pumpen året før jeg lavede gulvvarme og der virkede det heller ikke...
Skrevet af Mads Bo på 07 nov 2013 22:10
Jeg installerede pumpen året før jeg lavede gulvvarme og der virkede det heller ikke...
Jo'e, men du har da vist også lavet en hel del om siden gulvvarmen, som jeg forstår det.

Så i øvrigt det er muligt at få en blå A pumpe, af 15-40-180 typen, til lige under en tusse af ny.

Mvh. Leif.

Onliner:
Så har jeg friske testresultater fra Autoadapt og de gør mig ikke mindre forvirret
Det gik som følger:

Med godt gang i kedlen og 60 grader i akk.tanken lukkede jeg i morges for stueetagen og satte Autoadapt til. Pumpen faldt til 5W. I overetagen trak de 2 sidste radiatorer ikke varme (Når pumpen er sat til max er der varme på alle disse). Jeg lod det køre på denne måde i 4 timer uden der var ændringer.

Så åbnede jeg for stuen, men lod overetagen være åben også. Dette gjorde ingen forskel for overetagen og i stuen var det udelukkende den første radiator på den lange streng ind i huset der blev lidt lunken. Pumpen holdt sig på de 5W.

Efter en time lukkede jeg for overetagen og den har udelukkende trukket i stuen siden kl 15. Ydelsen har holdt sig på de 5W og her er det mystiske -den trækker på ALT i stuen selv den, notorisk kolde, sidste radiator på strengen, samt gulvvarme og den enlige radiator i forbindelse med den

Når alt er åbent og pumpen sat til max. Watt vil den ikke levere varme til den sidste radiator i stuen, men 5W er åbenbart rigeligt når overetagen er lukket for...

******************************************************************************************
Den blå A pumpe du snakker om, hvad foreslår du den til -gulvvarmen eller hur?

Jeg må indrømme at idéen om en pumpe til hver streng virker mere og mere som en attraktiv løsning
Tja Mads. Har stadig en lumsk aning om det pumpen på gulvvarmen der laver ged i systemet.  Nu fortalte du ikke om det var med eller uden gulvvarmen kørende ???   Men hvis ikke, så prøv lige at slukke for pumpen på gulvvarmen og samtidig lukke ned for termostaten. Derefter laver du lige den samme test om igen.

Det med de to pumper kan blive nødvendigt, men så burde de begge også kunne køre i autoadabt mode så du kan spare på strømmen.

Den blå pumpe var nu tiltænkt, hvis du vil have særskilt pumpe på henholdsvis over og underetagen.

I øvrigt koster en blå i nummeret større kun en halvtredser mere.

Og endelig undre det mig utroligt meget at pumpen på autoadabt ikke vil trække noget mere strøm (W). Gad vide om der er en fejl på den ???  Har du ikke set den regulere op ???

Endelig til sidst, du sørger forhåbentelig at der til stadighed er nok vand på systemet, så det ikke er luft der driller ???

Mvh. Leif.

Onliner:
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis