Nye varmerør installeret -hjælp til fejlsøgning!

Hej LDS'ere

I vinters fik jeg fin vejledning på denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173638 angående hvad jeg skulle gøre ved mit varmesystem, hvis hoved strenge i 15mm pex ikke kunne supplere begge etager med varme.

 Renoveringen er nu færdig og jeg har både efterisoleret huset, fået nye vinduer i og trukket nye 18mm pex et godt stykke ind i begge etager på 3 separate strenge lige som uhensigtsmæssige samlinger er blevet simplificerede-der burde være rigelig kapacitet nu!

 Der har været varme i alle radiatorer, på nær én der sidder ensomt for sig selv på en af strengene på 1.sal et godt stykke forbi varmtvandsbeholderen, der heller ikke vil trække varme (den sidder i serie med en el-vandvarmer så vi HAR varmt vand). Desuden har gulvvarmen i bryggerset heller ikke trukket varme endnu.
 Jeg har udluftet og udluftet og efterfyldt og udluftet, men pumpen -Alpha2 25-40 -nægter at gå højere end 13W selv på højeste setting. Det tyder på vel på at der stadig er luft i systemet? Når jeg efterfylder vand på og lufter ud stiger ydelsen til de 13W for derefter langsomt at falde til 8W.
 
Mine spørgsmål er vel som følger:
-Skal jeg bare blive ved med at lave øvelsen: stop pumpe/efterfylde vand/udlufte?
-Ville det hjælpe at lave øvelsen: stop pumpe/tappe vand af alle radiatorer? Der har som sagt været varme på dem alle undtagen én, så der er vel ikke luft i dem?
-Bør jeg lukke op for alle begge etager eller er det nemmere at få luft ud kun at have én åbnet?

På forhånd tak für hilfe
Hej LDS'ere I vinters fik jeg fin vejledning på... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo tak Nitter -det har været en meget lærerig omgang, hehe.

Pumpen kører kun på maks. fordi jeg har sat den der -har ikke prøvet Auto-adapt endnu. Når det så er sagt tror jeg også at pumpen ER underdimensioneret, men den får lige chancen denne fyringssæson og ellers må den op på den Blå og så må jeg købe størrelsen over... Mit håb var jo at de nye, større, rør samt efterisoleringen af huset ville aflaste pumpen ift. at hver radiator ikke ville behøve så megen varme. -vi får se, der har jo ikke været rigtig koldt endnu!
Skrevet af Mads Bo på 24 okt 2013 19:04
Jo tak Nitter -det har været en meget lærerig omgang, hehe.

Pumpen kører kun på maks. fordi jeg har sat den der -har ikke prøvet Auto-adapt endnu. Når det så er sagt tror jeg også at pumpen ER underdimensioneret, men den får lige chancen denne fyringssæson og ellers må den op på den Blå og så må jeg købe størrelsen over... Mit håb var jo at de nye, større, rør samt efterisoleringen af huset ville aflaste pumpen ift. at hver radiator ikke ville behøve så megen varme. -vi får se, der har jo ikke været rigtig koldt endnu!
Ja, det er rigtigt, du først finder ud af om pumpen er for bette til vinter, når der rigtig skal flyttes vand. Går det helt galt kan du jo bare sætte temperaturen op fra akkutanken og ind i huset. Så skal der jo flyttes knap så meget vand.

Hvilken vandtemperatur kører du ind til huset og hvad er din kedeltemperatur ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja -det har jo undret mig lidt at blandeventilen (Frese 160) kun tillader en temperatur regulering mellem 40-60 grader. Kedeltemperaturen holder jeg på 70 grader -jeg har erfaring for at fyret stopper, hvis jeg prøver at sætte den højere op. Kun i det tilfælde at alle 2000L i akk. tanken er 60 grader, kan jeg skrue op for fyret med mere held...

Hvad siger de tal dig?!

Desuden er jeg nu prøvet at tænde og slukke for GV flere gange og et mystisk billede tegner sig -hvis den er tændt kommer der ikke varme i gulvvarmekredsen og resten af radiatorerne nedenunder og hvis den er slukket driver hovedpumpen det hele og der kommer varme nedenunder også. Det er som om GV-pumpen modarbejder hovedpumpen...
Skrevet af Mads Bo på 27 okt 2013 11:07

Ja -det har jo undret mig lidt at blandeventilen (Frese 160) kun tillader en temperatur regulering mellem 40-60 grader. Kedeltemperaturen holder jeg på 70 grader -jeg har erfaring for at fyret stopper, hvis jeg prøver at sætte den højere op. Kun i det tilfælde at alle 2000L i akk. tanken er 60 grader, kan jeg skrue op for fyret med mere held...

Hvad siger de tal dig?!
Den der Frese 160 har jeg ikke rigtig kunne finde nogle brugbare data på. Den må hedde noget mere end Frese 160 ?

Det virker fuldstændig omvendt med kedlen. Men, når du skriver at "fyret" stopper, mener du så at kedlen lukker ned som om at den er brændt ud ?

Hvad siger de tre temperaturmålere på laddomaten ?

Hvilket trin står laddomatens pumpe på ?

Gulvvarmen kommer jeg tilbage til.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har heller ikke selv kunne finde data på den -Jeg har faktisk kontaktet Frese for at høre om de har noget på den, for jeg kan intet finde på deres hjemmeside, men de har ikke svaret. Men det er en blandeventil!

Fyret er en Orlan 25kW kedel hvis styreenhed har et automatisk stop, der fungerer noget i retning af at hvis den ikke på 10 minutter kan øge kedeltemperaturen med et vist interval, så tror den den er tom og slukker. Sætter jeg den på mere end 70 grader har den en tendens til tro at brændekammeret er tomt.

Ladomaten står på trin 2 og den er forbundet til fyrets styring, så den først lukker op til akk. tanken når fyret når 62 grader, således at tæring i bunden af kedlen undgås -det fungerer fint: når to af temp. målerne siger 62 grader, begynder den at lukke koldt/køligt vand ind i bunden af ladomaten hvor det blandes op med varmt vand inden det ryger ind i kedlen.
Annonce
Skrevet af Mads Bo på 27 okt 2013 21:14

Fyret er en Orlan 25kW kedel hvis styreenhed har et automatisk stop, der fungerer noget i retning af at hvis den ikke på 10 minutter kan øge kedeltemperaturen med et vist interval, så tror den den er tom og slukker. Sætter jeg den på mere end 70 grader har den en tendens til tro at brændekammeret er tomt.

Ladomaten står på trin 2 og den er forbundet til fyrets styring, så den først lukker op til akk. tanken når fyret når 62 grader, således at tæring i bunden af kedlen undgås -det fungerer fint: når to af temp. målerne siger 62 grader, begynder den at lukke koldt/køligt vand ind i bunden af ladomaten hvor det blandes op med varmt vand inden det ryger ind i kedlen.
Ok med blandeventilen. Så har vi gjort de samme erfaringer med at finde den på nettet.

Som du har beskrevet det, fungerer styringen nu ikke på min Orlan 25 kW. Den bliver troskyldigt med at køre på fuld knald indtil den når de 90 grader som den er stillet til og går så i pause hvis den ikke kan komme af med varmen hvilket  nærmest ikke sker  for mig før akkutanken er varmet helt op.

Du har forhåbentelig manualen til kedlen, meget gerne Orlan's egen og ikke importørens, øh mangelfulde oversætning ?

Hvad har du sat dt op til i styringen ?
   
Kedlen køre forhåbentelig så den buldre forneden, dvs. underforbrændingen er rigtig med ?

Og Ladomaten: Det er kedlens styring der bestemmer hvor når pumpen starter. Hvad har du sat den op til (Po i styringen) ?

Hvilken temperatur er termostaten i Ladomaten stemplet med (min. returtemperatur til kedlen) ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har selv grint/grædt over den mangelfulde manual, hehe.

Jeg har ikke rørt ved indstillingerne siden sidste vinter -jeg ser lige når jeg fyrer op i morgen og vender så tilbage. Men hvad siger du til fremløbstemp. på 60 grader -er det for lidt?
Skrevet af Mads Bo på 27 okt 2013 22:57
Har selv grint/grædt over den mangelfulde manual, hehe.

Jeg har ikke rørt ved indstillingerne siden sidste vinter -jeg ser lige når jeg fyrer op i morgen og vender så tilbage. Men hvad siger du til fremløbstemp. på 60 grader -er det for lidt?
Vil lige se om jeg ikke kan finde en orginal i pdf format.

60 grader ind til huset burde være ok, men den bør ikke komme længere ned. Fra kedlen er det for lidt, men den var vist også min. 70 så hut jeg visker.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen,

Styringen på kedlen står med flg. stats:
-HI 2
-Po 65
-de 10
-P 7

Mht. Ladomaten -hvor kan jeg se hvad den er stemplet med?!
Skrevet af Mads Bo på 28 okt 2013 22:07
Hej igen,

Styringen på kedlen står med flg. stats:
-HI 2
-Po 65
-de 10
-P 7

Mht. Ladomaten -hvor kan jeg se hvad den er stemplet med?!
Ja ok Mads. Prøv at sætte kedlens fremløbstemperatur 80 grader og -de til 30 og start så kedlen op. Så burde kedlen ikke kunne stoppe før den er brændt helt ud.

Hvad Ladomatens termostat er stemplet med, fik jeg skrevet som en tanketorsk, da du skal pille den ud for at kunne se dette. Men den påstemplede temperatur er = med returvandets temperatur ind i kedlen. Og hvad er den ??


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis