Nye varmerør installeret -hjælp til fejlsøgning!

Hej LDS'ere

I vinters fik jeg fin vejledning på denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173638 angående hvad jeg skulle gøre ved mit varmesystem, hvis hoved strenge i 15mm pex ikke kunne supplere begge etager med varme.

 Renoveringen er nu færdig og jeg har både efterisoleret huset, fået nye vinduer i og trukket nye 18mm pex et godt stykke ind i begge etager på 3 separate strenge lige som uhensigtsmæssige samlinger er blevet simplificerede-der burde være rigelig kapacitet nu!

 Der har været varme i alle radiatorer, på nær én der sidder ensomt for sig selv på en af strengene på 1.sal et godt stykke forbi varmtvandsbeholderen, der heller ikke vil trække varme (den sidder i serie med en el-vandvarmer så vi HAR varmt vand). Desuden har gulvvarmen i bryggerset heller ikke trukket varme endnu.
 Jeg har udluftet og udluftet og efterfyldt og udluftet, men pumpen -Alpha2 25-40 -nægter at gå højere end 13W selv på højeste setting. Det tyder på vel på at der stadig er luft i systemet? Når jeg efterfylder vand på og lufter ud stiger ydelsen til de 13W for derefter langsomt at falde til 8W.
 
Mine spørgsmål er vel som følger:
-Skal jeg bare blive ved med at lave øvelsen: stop pumpe/efterfylde vand/udlufte?
-Ville det hjælpe at lave øvelsen: stop pumpe/tappe vand af alle radiatorer? Der har som sagt været varme på dem alle undtagen én, så der er vel ikke luft i dem?
-Bør jeg lukke op for alle begge etager eller er det nemmere at få luft ud kun at have én åbnet?

På forhånd tak für hilfe
Hej LDS'ere I vinters fik jeg fin vejledning på... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nitter,

Så har jeg testet som foreslået; jeg fyrede godt op i kedlen i morges, lukkede og slukkede for gulvvarme, og lod den så køre i resten af huset med Autoadapt -resultatet er nøjagtigt det samme som i går: pumpen holder sig på 5W og varmer det meste af overetagen op, men lader stueetagen suge på vanten...

Så jeg er stadig efterladt med et system der ikke vil varme den sidste radiator op i stueetagen medmindre jeg lukker for 1.sal...

Som svar på de andre spørgsmål: ja, jeg har til stadighed fyldt vand på og luftet ud -jeg tror ikke luften er problemet længere for når jeg, efter tur, spærrer hhv. stuen og 1.sal af så varmer alle radiatorer på den åbne streng.
Og nej, pumpen har overhovedet ikke reguleret hverken op eller ned af hvad jeg har set og jeg har jævnligt været ude for at kontrollere...


Ja ok Mads. Når pumpen ikke vil over de 5W, så er der ingen tvivl i mit sind, den er defekt.
 
Har helt overset din pumpe ikke vil regulere op selv i autoadapt mode, hvilket den skal.

Den pumpe du har på nu, må være for lille når den sidste radiator i underetagen ikke vil afgive varme uden der lukkes for overetagen. Der skal en 25-60 til. Ville vælge en af de billige blå med 3 års garenti hvis ....

Måske flytning af tilslutning på gulvvarme også ?

Det er vel efterhånden konklutionen, tror du ikke det Mads ??

Det var bare for at være helt sikker, jeg spurgte til det med vandet.








Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Glemte ny større ekspangtion. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo -enten en pumpe på hver streng, eller en større pumpe hvor 25-40'eren sidder nu, det ville selvfølgelig også rent praktisk være nemmere...
 Men hvad mener du med en af de billige blå?

Og endnu en gang -tak for hjælpen
Dem her Mads. http://www.hedestoker.dk/vvs_artikl...varme.html

Selv tak. Men vil da gerne høre om du får det til at køre ok når .........

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Glemte helt der også findes en billig A pumpe, der kan erstatte den i shuntkredsen til gulvvarmen. Tilbagebetalingstiden er dog lidt længere end ved de større pumper.  http://www.dvcenter.dk/varmesysteme...owatt.html

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for tips'ne!
Jeg skal nok vende tilbage med opdateringer når der sker noget. I mellemtiden har jeg læst lidt op på emnet og jeg får en mistanke om at det er ekspansionsbeholderen (som vi jo også HAR snakket om) der er den store synder, fordi den muligvis ikke yder et højt nok statisk tryk til pumpen, eftersom den jo er for lille og efter en nedkøling ikke indeholder nok vand...
Skrevet af Mads Bo på 11 nov 2013 23:02
Tak for tips'ne!
Jeg skal nok vende tilbage med opdateringer når der sker noget. I mellemtiden har jeg læst lidt op på emnet og jeg får en mistanke om at det er ekspansionsbeholderen (som vi jo også HAR snakket om) der er den store synder, fordi den muligvis ikke yder et højt nok statisk tryk til pumpen, eftersom den jo er for lille og efter en nedkøling ikke indeholder nok vand...
Nej Mads. Kan vist roligt love dig at størrelsen af expangtionsbeholderen har ikke noget at sige i forhold til om pumpen vil arbejde korrekt, det er naturligvis forudsat den ikke er så lille der kommer luft i systemet når vandet i anlæget køles en smule ned. 

Pøj pøj.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det er jo det jeg er bange for!
At ekspansionen ER for lille er jeg ikke i tvivl om så det skal jo laves. Og så vil jeg nok også følge dit råd mht at lave en ny, separat, streng til GV før hovedpumpen. Der kører jo 3/4" ved pumpen -vil det monstro være nok med 1/2" rør ud til GV -det drejer sig jo kun om 18m² plus den ene radiator -har du, på falderebet, nogen idé om det?
Skrevet af Mads Bo på 12 nov 2013 22:53
Ja det er jo det jeg er bange for!
At ekspansionen ER for lille er jeg ikke i tvivl om så det skal jo laves. Og så vil jeg nok også følge dit råd mht at lave en ny, separat, streng til GV før hovedpumpen. Der kører jo 3/4" ved pumpen -vil det monstro være nok med 1/2" rør ud til GV -det drejer sig jo kun om 18m² plus den ene radiator -har du, på falderebet, nogen idé om det?
Uff Mads. Der må ikke være en radiator med, hvis du kobler gulvvarmen ud før anlægspumpen. Der er jo ikke pumpetryk til og drive radiatoren og højst sansynligt vil gulvvarmen også give sig til at sutte vand fra returen gennem radiatoren.  Men hvis det er for besværligt, syntes jeg du skal afvente og se om det hele ikke kan køre ok med en større pumpe og ny expangtionsbeholder.

Om 1/2" rør er ok til gulvvarmen kommer, helt an på hvor langt der er. Over 5-7 meter ville jeg personligt gå op i 3/4". Men er måske for konservativ i forhold til hvad man gjorde i gamle dage ?  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis