raket-ovn på en ny måde


Hej.
Jeg har berørt emnet før, så efter en pause måtte der ske noget igen.

Her er først udsigten fra tænkestolen:



Det er ikke min båd.
Men sådan en sensommerdag kan man da godt filosofere lidt
Lidt handling kan vel ikke skade:


Her er så raketdelen, denne gang beregnet til montering i fyret istedet for oliebrænderen.
Der bruges muffer grundet montagen i fyret.




Og her er så optænding i den frie opstilling. Man ser at flammerne suges mod skorstenen og ingen røg!

Så monteres enheden i fyret:



Først med et kort indfyringsrør, men der kunne godt ske det, at ilden gik lidt opad og sendte røg ud:



Så et forsøg med forlængelse af indfyringsrøret. Det gav problemer i første opstilling da indfyringen kunne blive så varm, at den overtog forbrændingen, men det er ikke noget problem, når der er skorstenstræk.



Det blev startet i eftermiddag, og fordelen er, at grundet den meget koncentrerede forbrænding forbruges mellem 1/3 - 1/4 af det brændsel, der elles går til.
En ulempe i denne ugave er, at brændkammeret er udenfor fyret, men det kan jeg ikke lave om på af pladshensyn.
Det udvendige skal isoleres for at holde varmen koncentreret.
Det er udført i 100 mm jernrør og jeg ved ikke, hvor længe, de holder, men der er støbejernsrør på lager til næste udgave.

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh

 varmetossen

Hej. Jeg har berørt emnet før, så efter en pause... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Neubert på 02 sep 2013 19:02
de meste udvikling vil i udviklingsfasen være ulovligt


Så du agter simpelthen at tage patent på en løsning, og efterfølgende betale 100.000,- for at få det testet på DTI. Som privat person.

Er det ikke en smule naivt?
Jeg tvivler i øvrigt stærkt på at det Passat, NBE, Twinheat osv. Har ulovlige installationer når de tester nye designs.

Jeg synes ærlig talt denne tråd er upassende. Flere brugere er åbenbart ligeglade med at de foretager sig ulovligheder. Fint nok at I gør det. Men jeg synes ikke det hører hjemme et sted som dette forum.
Rocket mass heater! Jeg har selv leget lidt med ideen for nogle år siden, men aldrig fået omsat det til noget praktisk. Det er første gang jeg ser dem monteret i en kedel. Jeg blev så fascineret over det jeg kunne finde på internettet, at jeg købte denne bog som pdf: Rocket Mass Heaters:
Superefficient Woodstoves
YOU Can Build
The New Updated Version of:
Rocket Stoves to Heat Cob Buildings
Ianto Evans
Leslie Jackson

Den giver et godt indblik i principperne og byggevejledninger.
Hej Klaus... Fedt projekt og lækkert med nogen der tør prøve lidt nyt af..
Til Tomder forstår jeg ikke helt hvad hans problem er, at installationen ikke er lovlig er jo en sag for Klaus og sikkert allerede noget han er helt klar over, men enhver værksætter der har en ide og vil udvikle på den ide skal jo starte et sted, han kan jo ikke tage op til mulige investorer med en ide der endnu ikke er færdigudviklet og som endnu ikke fungerer optimalt. Men i dit syn har de store fyringsproducenter kun lov til og udvikle, hvorfor ikke få ideer fra andre uden for den branche, nogen gange opstår nye og spændende ting på den måde som de store selskaber ikke lige har tænkt på...

Så jeg synes virkelig ikke vi bør gå og banke Klaus oven i hovedet konstant blot fordi han har en ide han gerne vil prøve og få ud i livet.

Mange iværksætter ideer kom jo netop til på den måde som Klaus er ved og mange af dem var/er ikke lovlige og bliver det ikke før de er færdigudviklede... Og mange ideer ryger i udviklingsperioden...
Kort sagt, så handler det bl.a. om at:
- Skabe hvirvler mellem ilt og den brandbare gas, så den blandes maksimalt
- Isolere brandkammeret, så der opnås højes mulig temperatur, så alle de forskellige gasser brænder af (også dem der kræver 900-1000C for at brænde)

I de tilfælde jeg har set, lager man varmen i sten på den ene eller anden måde. F.eks. i en muret bænk eller lign. inden røgen sendes i skorstenen.

Nogle af principperne fra masseovn anvendes også. Fuld knald på i kort tid, frem for lang tids fyring, ved en temperatur, hvor ikke alle gasser kan brænde og nogle gange med for lidt ilt, for at holde igen.
Annonce
super gode svar :-D

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 02 sep 2013 19:38
Hej.
Nu er jeg ikke interesseret masseovne eller komfurer, men sigter på opvarmning ved ovne og kedler.
Jeg er ved at få ideer om hvad der ikke virker og hvorfor noget fejler eller svigter i denne forbindelse.
Det kan måske skemalægges på et tidspunkt når jeg kan finde overskud til at systematisere lidt med optillingerne.

OG til Tomder. Jeg synes,du er da noget af det mest utrolige i dine udfald.
Og, helt ærligt, hvis du kun bidrager med omkvædet, så stop sangen.

mvh

 varmetossen

Det er en løsning på nogle af de kompromisser man må leve med ved en brænde ovn. Kan man brænde alle gasserne af og nøjes med en røgtemperatur på 60C, når den forlader skorstenen, så kan det nok ikke gøres bedre. Men vil du brænde alle gasserne af med brændeovn, så sender du nok 500C røg ud i skorstenen i høj hastighed og producerer ofte meget mere varme en du kan bruge.

Har hørt (ved ikke om det er facts), at hvis man kan opnå en virkningsgrad på 50% med en brændeovn, så skal man være glad. Og vi er da stadig glad for brændeovnen :-) Men den kunne da være sjovere, vil der kun skulle lidt mindre træ i.
http://friland23.blogspot.dk/2008/09/tre-dags-arbejde800-krrigtig-god-lille.html
Her er et lidt bedre link: http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/Friland/hvad-er-en-flexovn.htm
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis