raket-ovn på en ny måde


Hej.
Jeg har berørt emnet før, så efter en pause måtte der ske noget igen.

Her er først udsigten fra tænkestolen:



Det er ikke min båd.
Men sådan en sensommerdag kan man da godt filosofere lidt
Lidt handling kan vel ikke skade:


Her er så raketdelen, denne gang beregnet til montering i fyret istedet for oliebrænderen.
Der bruges muffer grundet montagen i fyret.




Og her er så optænding i den frie opstilling. Man ser at flammerne suges mod skorstenen og ingen røg!

Så monteres enheden i fyret:



Først med et kort indfyringsrør, men der kunne godt ske det, at ilden gik lidt opad og sendte røg ud:



Så et forsøg med forlængelse af indfyringsrøret. Det gav problemer i første opstilling da indfyringen kunne blive så varm, at den overtog forbrændingen, men det er ikke noget problem, når der er skorstenstræk.



Det blev startet i eftermiddag, og fordelen er, at grundet den meget koncentrerede forbrænding forbruges mellem 1/3 - 1/4 af det brændsel, der elles går til.
En ulempe i denne ugave er, at brændkammeret er udenfor fyret, men det kan jeg ikke lave om på af pladshensyn.
Det udvendige skal isoleres for at holde varmen koncentreret.
Det er udført i 100 mm jernrør og jeg ved ikke, hvor længe, de holder, men der er støbejernsrør på lager til næste udgave.

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh

 varmetossen

Hej. Jeg har berørt emnet før, så efter en pause... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Nu lukker vi denne sidegren.
Interesserede kan stadig følge udviklingen i tråden

mvh

 varmetossen

Hej.
Undskyld jeg ikke fik svaret ordentligt. Der var lidt støj på linien

Jo, det er underforbrænding i den reneste form. men stadig speciel med den koncentrerede forbrænding.

Det betyder, at det er meget nemt at tilføre og dosere f.eks en pillefødning.

Udledningen er jeg ikke bekymret for, jeg er tværtimod overbevist om at den er så ren som den kan blive.

Argumentet er stadig: Ingen røg og ingen aske - ihverfald så lidt aske at det næsten er betydningsløst.

Nu kommer den til at køre dagligt fra nu af, så må vi se

mvh

 varmetossen

Hej Klaus
Det bliver spændende at høre hvad din erfaring bliver ved daglig drift :-)
Det ser jeg frem til videre info om

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg synes den er fin.
Sådan en vil jeg også lave. Jeg tror at en af årsagerne til at den brænder så fint, er at det er underforbrænding med ilt overskud. I det store og hele er den ikke væsenforskellig fra en masseovn, du har bare sat den på en kedel.

Jeg vil have den til at stege bøffer på i udekøkkenet.

Skorstensfejeren vil nok se lidt trist ud over den, mest fordi den ikke så nemt lever op til dagens brandsikkerhedskrav - på den anden side vil han nok nikke anerkendende over den fine forbrænding.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Annonce
Hej.
Du kan finde masser af inspiration ved at søge på "rocket stove" på google eller youtube.
Jeg har ikke selv prøvet en muret model endnu, men det ku osse godt være en mulighed i fyret.

mvh

 varmetossen

Moderne skal det jo være så hhar lige forsøgt mig med en cad tegningg af en ide til den med brændsikkerheden.
cad = cardbord addet design GG

Svanehalsen på indsugningen, bør jo egentlig kunne hhjælpe en hel del på sikkerheden.
Hvis man så tilføjer en pillesilo med vand slukning, ved indfødnings røret, burte man vel egentlig være nogenlunde med ?

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
Glæder mig over interessen

Har nu gået ude ved den i 6 timer, og den er vældig hyggelig. Den står og brummer lidt, og når den holder op med det, skal den mades lidt.

Lige nu gør jeg det hvis jeg kører fra den, at jeg lægger et låg på indfyrigen og åbner renselemmen lidt. Så kører den bare færdig.

Jeg vil nu alrig vælge et pillesystem med vandslukning. Dem har jeg kun dårlige erfaringer med.

Men det kommer jeg nok igang med i løbetaf ugen.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Neubert på 02 sep 2013 13:37
Moderne skal det jo være så hhar lige forsøgt mig med en cad tegningg af en ide til den med brændsikkerheden.
cad = cardbord addet design GG

Svanehalsen på indsugningen, bør jo egentlig kunne hhjælpe en hel del på sikkerheden.
Hvis man så tilføjer en pillesilo med vand slukning, ved indfødnings røret, burte man vel egentlig være nogenlunde med ?

Mvh

Måske nok. Men det vil stadig være en ulovlig installation.
de meste udvikling vil i udviklingsfasen være ulovligt

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis