raket-ovn på en ny måde


Hej.
Jeg har berørt emnet før, så efter en pause måtte der ske noget igen.

Her er først udsigten fra tænkestolen:



Det er ikke min båd.
Men sådan en sensommerdag kan man da godt filosofere lidt
Lidt handling kan vel ikke skade:


Her er så raketdelen, denne gang beregnet til montering i fyret istedet for oliebrænderen.
Der bruges muffer grundet montagen i fyret.




Og her er så optænding i den frie opstilling. Man ser at flammerne suges mod skorstenen og ingen røg!

Så monteres enheden i fyret:



Først med et kort indfyringsrør, men der kunne godt ske det, at ilden gik lidt opad og sendte røg ud:



Så et forsøg med forlængelse af indfyringsrøret. Det gav problemer i første opstilling da indfyringen kunne blive så varm, at den overtog forbrændingen, men det er ikke noget problem, når der er skorstenstræk.



Det blev startet i eftermiddag, og fordelen er, at grundet den meget koncentrerede forbrænding forbruges mellem 1/3 - 1/4 af det brændsel, der elles går til.
En ulempe i denne ugave er, at brændkammeret er udenfor fyret, men det kan jeg ikke lave om på af pladshensyn.
Det udvendige skal isoleres for at holde varmen koncentreret.
Det er udført i 100 mm jernrør og jeg ved ikke, hvor længe, de holder, men der er støbejernsrør på lager til næste udgave.

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh

 varmetossen

Hej. Jeg har berørt emnet før, så efter en pause... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af BTA Handyman på 02 sep 2013 19:32
Hej Klaus... Fedt projekt og lækkert med nogen der tør prøve lidt nyt af..
Til Tomder forstår jeg ikke helt hvad hans problem er, at installationen ikke er lovlig er jo en sag for Klaus og sikkert allerede noget han er helt klar over, men enhver værksætter der har en ide og vil udvikle på den ide skal jo starte et sted, han kan jo ikke tage op til mulige investorer med en ide der endnu ikke er færdigudviklet og som endnu ikke fungerer optimalt. Men i dit syn har de store fyringsproducenter kun lov til og udvikle, hvorfor ikke få ideer fra andre uden for den branche, nogen gange opstår nye og spændende ting på den måde som de store selskaber ikke lige har tænkt på...

Så jeg synes virkelig ikke vi bør gå og banke Klaus oven i hovedet konstant blot fordi han har en ide han gerne vil prøve og få ud i livet.

Mange iværksætter ideer kom jo netop til på den måde som Klaus er ved og mange af dem var/er ikke lovlige og bliver det ikke før de er færdigudviklede... Og mange ideer ryger i udviklingsperioden...

Jeg er bestemt ikke modstander af folk der tænker nye tanker om hvordan vi kan spare på energien osv.
Men jeg er imod at man selv laver sine regler og begår ulovligheder. Her i landet er det lavet nogle regler for hvad der må opsættes og godkendes. Og regler skal man følge. Gør man ikke dette og fyrer med en ulovlig installation, og der så sker noget, får man INTET af forsikringen. Er man uheldig tager man også nabohuset med sig. Hvem ved om der ikke også sker personskade?

Min pointe er at fusk som det trådstarter har gang i, måske nok er velment, men slet ikke hører sig hjemme i dagens Danmark. Går det galt ender det med at gå ud over samfundet fordi man ikke vil følge gældende love og regler.

Jeg ved godt jeg lyder meget frelst, og det er jeg måske også nok lige hvad dette angår. For jeg synes ikke det er i orden.

Og heller ikke fordi jeg mener de store virksomheder skal have patent på udvikling og design af nye energi-rigtige ting. Men de har sat sit ind i sagerne, og har de fornødne tilladelser til at gøre som de gør. Jeg tvivler meget på at trådstarter har de fornødne tilladelser til noget som helst af det der er nævnt i denne tråd.
Klaus: Når jeg ser billederne, så afviger det lidt fra det jeg har set før, hvor der er yderlig et rør (lukket øverset) uden på, der leder røgen ned igen. Men det vil der måske nok ikke være plads til i kedelen? Selv om det måske kunne være en fordel for virkningsgraden at få røgen ned i bunden af kedelen og løbe op langs siderne, med vandkanalerne bag. Der skal selvfølgelig stadig være træk nok og den skal stadig kunne startes. Jeg har set løsninger, hvor man har ville trække så meget varme ud som muligt og det så har været svært at skabe trækket til at starte med. Nogle har så lavet et spjæld, til at kortslutte noget af røgvejen under opstart, indtil der er tilstrækkelig træk.
Hej.
Ja, enheden sad først i en 11 kg gasflaske, kan ses i gammel tråd, men det fik jeg ikke til at fungere tilfredsstillende. Når jeg får tid, prøver jeg igen med en 22 kg for at få mere højde.
Her gik luften op i stigrøret og ned langs indersiden af flasken og ud forneden.
Jeg skal lokke mit fyr til at agere ydre skjold ved hjælp af opbygning eller baffleplader, så den varme luft bestryger hedefladerne, som du siger.
Hvis man bruger den aktuelle konstruktion som brændeovn, kan den opbygges enten som stråleovn eller konvektionsovn.
Jeg kan godt se, at den manglende masse betyder kontinuert fyring, men regner med at det kan ende på fyring hver halve time, måske 3 kvarter.
Altså bedst til lænestol, katten på skødet og en god bog
Ovnen reagerer meget hurtigt, så når morgenkaffen er klar, er der varme.

Og modsat nogens opfattelse, er jeg bekendt opfinderens betingelser, hjælp og støttemuligheder. Har før haft et patent på varmestying. Og angreb fra folk, der ikke har sat sig ind i tingene eller bare ikke har situationsfornemmelse betyder intet, men kan selvfølgelig give en ærgerlig følelse.

mvh

 varmetossen

Neubert: Har du lagt et billede? Jeg kan ikke finde det. vad er måden ( der er meeget, jeg ikke ved om computere )

mvh

 varmetossen

Klaus
Det ser ikke ud til at det er kommet med nej. prøver lige at hitte ud af det :-)


Måske det er med nu

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Hej. Godt så.
Jeg tror, det vil give for meget modstand. Og jeg er godt tilfreds med den simple model af hensyn til optænding og rensning. Der skal selvfølgelig et låg på indfyringen med en roset i til luft.
Jeg vil nødig sætte blæser på, så jeg håber pillernes større overflade er nok til at give kraftig forbrænding med det træk,der er eller det skal måske optimeres når det kommer så langt.

mvh

 varmetossen

Hej.
Hvis nogen har lyst til at eksperimentere, kan man tage en kappevandvarmer, etablere en 'raket' i midten og køre varmt vand rundt til aftagere/radiatorer fra den ydre kappe
Alt dette er ikke kopibeskyttet, så markedet er frit.
Hvis ikke andre gør, så gør jeg det inden længe.
Og til Tomder: så er jeg i dialog med teknologisk institut om tingene

mvh

 varmetossen

jeg arbejder også med en kappe i disse dage, omend til lidt højere temperature ;-) (smelteovn)
DTI, der er vel også vældigt interesserede ?
i øvrigt et lidt sjovt firma, arbejdede der som arbejdsmand for en del år siden her i Århus

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
Der er stadig gang i experimentariet med raketten.

Jeg vil gerne være fri for belærende indlæg om lovlig- eller ulovlighed.

Der er sket nogle ændringer. Den sidder nu hvor oliebrænderen sad.
Den indre lodrette skorsten er fjernet, så der nu kun er et vandret rør til forbrændingen.
Dette er så blevet isoleret så luften, der ledes ud er varmest muligt.
Så er der tiføjet et 1" rør inden i føderøret, da brændslet kunne blokere for luften.





Og så kom gennembruddet: Jeg fik en pose træpiller af min unge og forstående kone.
Så måtte jeg på lageret og finde et passende rør, og det blev et Ø65 mm rustfrit stålrør, der blev sat ned på en rist i et lodret rør uden det seneste 'luftrør', lidt tilpasning med en bue klippet op i det rustfri (bekager - ikke noget billede). 



Og - til beroligelse - her er et billede ned i forbrændingen efter de første piller er brændt ned, og der er ingen røg, flammer eller varme, der kommer op:



Og her er den rist, lavet af - ja, hvad hedder det - strækmetal? - som både pindebrændet og røret med pillerne står på. Enden er kurvet op, så pillerne ikke kan falde for langt.



Den har nu kørt med piller i 6 timer fuldstændig jævnt, ren forbrænding, ingen røg, en temperatur på røgrøret på 55 grader, og her skal så huskes at der faktisk ikke behøves en skorsten til dette princip, men den kan klare sig med en udluftning som et gasfyr, så jeg er ikke bange for aflejringer i skorstenen.

Forbruget har været lige under 400 gram piller i timen, og anlægget er sådan, at der kører varmt vand internt i fyret og der er tændt for gulvvarme i badeværelset og der trykkes varmt vand på radiatorerne når temperaturen er over 50 grader uden pumpen kører, og det passer fint her i overgangsperioden.

Og her er der ikke tale om pausefyring eller andet, der står og fiser. Mængden af piller kan reguleres med hældningen på føderøret

Røret holder 1200 gram piller, så i aften kan jeg se fjernsyn uden at det skal være 3'erne (pauserne), så er det bare en skam, der ikke er noget, jeg gider se

Tror lige jeg tjekker deude!!

mvh

 varmetossen

ja ja da det begynder jo at se rigtigt fornuftigt ud, også Mht. hvor langt tid den kan være i gang uden besøg.

Jeg har også leget med "raket ovn" 7 Kg alu blev det til :-D

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis