raket-ovn på en ny måde


Hej.
Jeg har berørt emnet før, så efter en pause måtte der ske noget igen.

Her er først udsigten fra tænkestolen:



Det er ikke min båd.
Men sådan en sensommerdag kan man da godt filosofere lidt
Lidt handling kan vel ikke skade:


Her er så raketdelen, denne gang beregnet til montering i fyret istedet for oliebrænderen.
Der bruges muffer grundet montagen i fyret.




Og her er så optænding i den frie opstilling. Man ser at flammerne suges mod skorstenen og ingen røg!

Så monteres enheden i fyret:



Først med et kort indfyringsrør, men der kunne godt ske det, at ilden gik lidt opad og sendte røg ud:



Så et forsøg med forlængelse af indfyringsrøret. Det gav problemer i første opstilling da indfyringen kunne blive så varm, at den overtog forbrændingen, men det er ikke noget problem, når der er skorstenstræk.



Det blev startet i eftermiddag, og fordelen er, at grundet den meget koncentrerede forbrænding forbruges mellem 1/3 - 1/4 af det brændsel, der elles går til.
En ulempe i denne ugave er, at brændkammeret er udenfor fyret, men det kan jeg ikke lave om på af pladshensyn.
Det udvendige skal isoleres for at holde varmen koncentreret.
Det er udført i 100 mm jernrør og jeg ved ikke, hvor længe, de holder, men der er støbejernsrør på lager til næste udgave.

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh

 varmetossen

Hej. Jeg har berørt emnet før, så efter en pause... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Neubert.
Jamen er du så ikke ovre i 'waste oil burner'. Der har jeg også et uafsluttet projekt liggende

Det hele skal passes og intet forsømmes

mvh


 varmetossen

Hej Klaus
Nej ikke helt waste oil. men derimod en oliefyrs brænder :-)
Dejligt let lige at hente 2 liter diesel, brænderen var gratis, og damn den er effektiv.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Klaus.
Det ser rigtig spændende ud. Jeg har forstået din fortælling sådan:


Jeg tolker det som at raketten selv tager de piller den skal bruge ved tyngdekraftens hjælp..?
Skal det forstås som at alt du mangler, er en pillesnegl som kan fylde pillerøret efter behov og en optændingsmekanisme, så kan det køre fuldautomatisk?

Jeg er klar over, at der ikke noget som hedder "pausefyring" med dette bæst, men det er jo også noget fanden har skabt i vrede.
Raketten kan vel med tændmekanisme køre som et oliefyr?



"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hej.
Fuldstændig rigtigt. Dog får den lidt primærluft fra renselågen til venstre, da føderøret jo tager en del af pladsen i det lodrette 'brændselsrør'.
Ang. videreudviklingen har jeg snegl, endda dobbelt, så den ikke kan brænde tilbage, men det er nu ikke farligt i dette tilfælde. I aftes havde jeg åbenbart knebet den lidt på luften, så den gik ud. Dvs. de nederste piller glødede ud og det var det. Det kunne ikke  brænde opad grundet iltmangel.
Og som du siger, styring og tændig har jeg fra et gammelt oliefyr, der jo også har en flammeovervågning. Den er så ikke nødvendig i tyngdekraftsanlægget, der bare kan fødes fra en overliggende tank.
I min game tråd, der kan findes ved 'raket' i søgefeltet, kan det ses at jeg har et udrangeret pillefyr, hvis opbygning lover godt til dette princip.
Så der går lidt fritid

mvh

 varmetossen

Hej.
Jeg må jo selvfølgelig sige, at det foreliggende er ren fiktion og ingen som helst forbindelse har til virkeligheden

Og det ville være voldsomt kompliceret og omfattende at udføre

do not try this at home

mvh

 varmetossen

LOOL :-D
welcome to the united states of Denmark.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis