Jording af armeringsnet/rionet via jordspyd

Hej LDS'er

Er der nogen der kan fortælle mig om denne: Meddelelse Elinstallationer nr. 5/09 stadig er gældende? Hvis den ikke er gældende, er der så en som kan linke til en der er gældende?

Hvis den stadig er gældende, betyder det der står i punkt 3, herunder specielt punkt 3.3.2, at jeg ikke behøver at jorde rionettet/armeringsnettet?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg, i et hus fra 1954, er ved at renoverer et mindre badeværelsegulv ( 3 kvm.) i kælderen.
Der er ikke andre metalliske fremmede legemer end selve rionettet i gulvet.
Gulvopbygningen bliver: 230mm isolering, 8-10cm klaplag og 2-3 cm slidlag - rionettet, pex til vand samt gulvvarmeslanger støbes ned i klaplaget.

Kan man lave for mange jordforbindelser? For jeg har overvejet, at banke et kobberbelagt jordspyd i jorden under gulvet og tilslutte det til rionettet, men har samtidig også overvejet at sætte en ekstra jordledning på rionettet og fører det op bag afbryderen (selv om der pt. ikke er ført jord frem hertil) - Det er tiltænkt til en eventuel senere montage, hvis der på et tidspunkt bliver ført jord rundt i alle husets kontakter. Men må et rionet være forbundet både til et jordspyd og til en jordledning gennem kontakten/tavlen på samme tid?

På forhånd tak for eventuel indkommende svar.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Er der nogen der kan fortælle mig om... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er modstanden for høj bankes et ekstra jordspyd eller tre ned til modstanden når det ønskede.

Grunden til at jeg undrer mig en smule er alene fordi min mavefornemmelse siger mig at - uden jeg egentlig har noget at have det i - det formentlig ikke bliver den lokale installatør der udfører opgaven. Det måleinstrument der skal anvendes for at måle overgangsmodstand til jord og forbindelsen igennem udligningsforbindelserne er ikke noget det lokale byggemarked ligger inde med så min mavefornemmelse siger mig at målingerne formentlig ikke bliver udført. Og når målingerne ikke bliver udført tjener forbindelserne ikke noget formål, så for at vende tilbage til parallellen med bilen svarer det til at sikkerhedsselen er smidt i bilen, men jeg ved ikke om de er skruet fast...

EISOE: I boliger opført før 1. april 1975 er der ikke krav til jord i installationerne indendørs - uanset hvor meget du end måtte ønske at renovere.
Skrevet af steinaa på 10 jul 2013 10:06


EISOE: I boliger opført før 1. april 1975 er der ikke krav til jord i installationerne indendørs - uanset hvor meget du end måtte ønske at renovere.


Se, det vidste jeg godt - men kan godt være jeg er fatsvag

Dengang var det heller ikke tilladt med en almindelig stikkontakt ved håndvasken i badeværelset - det er tilladt nu - behøver den så ikke beskyttelsesleder i huse før 1975 ?

Jeg har renoveret badeværelset i mit sommerhus fra 1973 og sat 2 stikkontakter op ved håndvasken og sløjfet den forældede shaverstikkontakt - og trukket en beskyttelsesleder fra køkkenet til dem fordi jeg mente det var et krav.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Shaverstikkontakten "forsvandt" med reglementet fra 1993 hvor det blev lovligt med en almindelig stikkontakt under den forudsætning at den var HPFI-beskyttet.

Lovteksten er så yderligere lavet om, så opsætter du en stikkontakt med jordben skal jorden være aktiv. Havde du så opsat to stikkontakter uden jord på badeværelset havde det været fuldt ud gangbart - ligesom den løsning du så i stedet har valgt.
Tak for svaret - man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt

Men min fortolkning er jo så heldigvis på den rigtige side af det lovlige.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Steinaa: Nu er jeg en ærlig mand, og som jeg skrev i starten af tråden, ja så kunne jeg godt finde på at lave det selv - Så din "mavefornemmelse" er ikke så dårlig.
Så ja, der som der ikke er noget krav, så har jeg været fristet til selv at banke et spyd i jorden - Alt at vinde intet at tabe.
Nej, jeg forstår udmærket din pointe - Så jeg er meget i tvivl.

EISOE: Tak for dit indlæg, ikke helt uden betydning, hvis der havde været et krav. Personligt troede jeg også, at der var krav om en jord i stikkontakter i bad.

Begge: Jeg finde det meget mærkeligt, at man ikke har sats skillelinjen ved en renovering - Altså støber man nyt gulv, så er det på med en udligningsforbindelse - Og sætter man kontakter op i bad - Ja, så skal de jordes. Finder det dybt mærkeligt, at man bare fastsætter en  før dato. Men det er jo uden for vores rækkevide.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Det skader ikke at banke jordspyddet ned og forbinde det til rionettet, men du vinder ikke noget ved det - og jeg vil på det kraftigste fraråde at du bruger forbindelsen til eksempelvis jord i en stikkontakt.

Så med netop dit badeværelse tror jeg den løsning jeg selv ville benytte mig af ville være at glemme alt om udligningsforbindelser.

Hvad skæringsdatoerne angår skal lovteksten betragtes som minimum - altså "hvor lidt kan jeg slippe afsted med". Hvis man så vælger at gøre det bedre står det én frit.

Sætter man en stikkontakt op med jord i forbindelse med renoveringen skal der også udlignes jf. den meddelelse du selv linkede til så jeg synes nu stadig der er god mening i teksterne.

Men lovteksten giver mulighed for at mindre udvidelser på eksisterende installationer kan udføres uden installationen skal lægges helt om. Eksempelvis kan man i en gammel lejlighed på 4. sal sætte en ny stikkontakt op uden jord uden, man behøver at trække en jordleder fra stikkontakten og ud til tavlen hvorfra man tilslutter et jordspyd nede i kælderen... derfor er skæringsdatoerne interessante.
Jeg takker for jeres svar og store viden på området.

Jeg har besluttet ikke at lave en udligningsforbindelse i mit tilfælde, men når det er sagt, så er jeg kun blevet klogere af vores samtale, hvilket jo ikke skader.

Hvorfor så pludselig den kovending/beslutning?
Jeg har haft kontakt til min lokale elektrikker for at høre ad, hvad det vil koste at lave det rigtigt, men da der ikke var noget krav ville han ligesom steinaa også vælge ikke at lave en udligningsforbindelse.
Han sagde også, at hvis jeg havde haft en kontakt med jord, så var det langt bedre at lave en udligning via kontaktens jord.

De lovtekster virker sgu næsten lige som jura.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skrevet af EISOE på 10 jul 2013 10:31



I mange boliger brugte man vandrøret som jordforbindelse  , men da man stort set var gået over til plastrør (pelrør) var det en ubrugelig jordforbindelse , og her kommer datoen 1 april 1975 ind , boliger opført før , måtte man erstatte vandrørsjorden med en HFI afbryder uden en beskyttelseleder.............. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af steinaa på 10 jul 2013 11:22
Det skader ikke at banke jordspyddet ned og forbinde det til rionettet, men du vinder ikke noget ved det - og jeg vil på det kraftigste fraråde at du bruger forbindelsen til eksempelvis jord i en stikkontakt.

Så med netop dit badeværelse tror jeg den løsning jeg selv ville benytte mig af ville være at glemme alt om udligningsforbindelser.

Hvad skæringsdatoerne angår skal lovteksten betragtes som minimum - altså "hvor lidt kan jeg slippe afsted med". Hvis man så vælger at gøre det bedre står det én frit.

Sætter man en stikkontakt op med jord i forbindelse med renoveringen skal der også udlignes jf. den meddelelse du selv linkede til så jeg synes nu stadig der er god mening i teksterne.

Men lovteksten giver mulighed for at mindre udvidelser på eksisterende installationer kan udføres uden installationen skal lægges helt om. Eksempelvis kan man i en gammel lejlighed på 4. sal sætte en ny stikkontakt op uden jord uden, man behøver at trække en jordleder fra stikkontakten og ud til tavlen hvorfra man tilslutter et jordspyd nede i kælderen... derfor er skæringsdatoerne interessante.
Hej jeg sad lige og læste tråden og undrede mig over hvorfor du på det kraftigste vil fraråde dette ?
Om stikkontakt er jordet direkte til jordspyd eller den går via hovedjordklemmen og til spyddet, er det ikke det samme ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis