Jording af armeringsnet/rionet via jordspyd

Hej LDS'er

Er der nogen der kan fortælle mig om denne: Meddelelse Elinstallationer nr. 5/09 stadig er gældende? Hvis den ikke er gældende, er der så en som kan linke til en der er gældende?

Hvis den stadig er gældende, betyder det der står i punkt 3, herunder specielt punkt 3.3.2, at jeg ikke behøver at jorde rionettet/armeringsnettet?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg, i et hus fra 1954, er ved at renoverer et mindre badeværelsegulv ( 3 kvm.) i kælderen.
Der er ikke andre metalliske fremmede legemer end selve rionettet i gulvet.
Gulvopbygningen bliver: 230mm isolering, 8-10cm klaplag og 2-3 cm slidlag - rionettet, pex til vand samt gulvvarmeslanger støbes ned i klaplaget.

Kan man lave for mange jordforbindelser? For jeg har overvejet, at banke et kobberbelagt jordspyd i jorden under gulvet og tilslutte det til rionettet, men har samtidig også overvejet at sætte en ekstra jordledning på rionettet og fører det op bag afbryderen (selv om der pt. ikke er ført jord frem hertil) - Det er tiltænkt til en eventuel senere montage, hvis der på et tidspunkt bliver ført jord rundt i alle husets kontakter. Men må et rionet være forbundet både til et jordspyd og til en jordledning gennem kontakten/tavlen på samme tid?

På forhånd tak for eventuel indkommende svar.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Er der nogen der kan fortælle mig om... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af drdante på 04 jan 2014 16:45
@je_ns
vi undskylder, der skulle have stået 1,5 mm2. Et inst. kabet som må forsikres med max 13 A

@ MLU
Nedstøbning af et kabel i beton, ja man kunne måske trække kablet inden man støber gulvet, det vil jeg fortrække. Jeg kan ikke frasige mig om der er nogle der overvejer at prøve at banke det et nylagt gulv op, for at lægge kablet ned og støbe det om.
Men du skal da være velkommen!
Men Jeg vil klart andbefale at forholde sig til den lovgivning der er. Af den simple grund. Står man og skal sælge huset på et tidspunkt, står du selv med regningen, når du efter lovgivningen SKAL have lavet et EL-tjek af din bolig inden salget.
Ydermere kan jeg være ligeglad med hvordan DU laver dine installationer, det er din egen sikkerhed. Og der er en årsag til disse regler er lavet, de bygger på erfaringer og skader der er sket igennem de sidste mange år. Og ja, der er mennesker der er kommet alvorligt til skade netop på grund af dårlige/forkert lavede installationer. men som elektriker har jeg en vis faglig stolthed, og sætter ikke kundernes helbred på spil.
Humor min gode mand.. Humor 

Jeg skrev, at hvis lov kravet var et 1,5 kvadrat meter (altså det du skrev) så var mange installationer ulovlige og hvordan hulen ville man lige få plads til sådan et kabel i 10 cm. beton... 

Så bare rolig.. Du behøver ikke være så formandene og tro det værste om mig og mine el fagkundskaber... Har styr på det 



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så vidt jeg ved må der laves mindre udvidelser uden jord. Mindre udvidelser fortolkes normalt som op til 2 stikkontakter. Men det betyder ikke at alt andet end stikkontakter ikke er udvidelser og derfor ikke behøver jord!
Selvom der ikke er stikkontakt på badeværelset så kan der godt være brug for jord f.eks i et lampeudtag.
Vand og strøm er en farlig cocktail og her kan en god jordforbindelse rede liv.
I forbindelse med udfasningen af sb6 forklarede en medarbejder fra sik mig at sup. udligning (som Rio net) skal forbindes via 2,5mm² kabel (med mekanisk beskyttelse) til et tilslutningssted i rummet hvor Rio nettet ligger -Det handler jo om potentiale udligning. Har du et lampeudtag f.eks bag/over spejl så ville jeg forbinde Rio nettet hertil og sløjfe videre herfra til jordplint i gruppetavlen.
Og har du slet ikke jord i tavlen så få det lavet!
Mht hvordan man kontrollere forbindelsen til jord så er et alm multimeter langt LANGT bedre end ingen kontrol.
WinWiz
Velkommen igen på lds.
Her graver du dybt i en meget gammel tråd.
Mon ikke det der blev spurgt om var omkring vendingen i det gamle SB at alle Gennemgående jern konstruktioner skulle jordforbindes.
Det blev dengang tolket som hvis armeringen var kun i et rum ( hver armerings stykke ) så var der ikke krav om jording / udlignings forbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis