Jording af armeringsnet/rionet via jordspyd

Hej LDS'er

Er der nogen der kan fortælle mig om denne: Meddelelse Elinstallationer nr. 5/09 stadig er gældende? Hvis den ikke er gældende, er der så en som kan linke til en der er gældende?

Hvis den stadig er gældende, betyder det der står i punkt 3, herunder specielt punkt 3.3.2, at jeg ikke behøver at jorde rionettet/armeringsnettet?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg, i et hus fra 1954, er ved at renoverer et mindre badeværelsegulv ( 3 kvm.) i kælderen.
Der er ikke andre metalliske fremmede legemer end selve rionettet i gulvet.
Gulvopbygningen bliver: 230mm isolering, 8-10cm klaplag og 2-3 cm slidlag - rionettet, pex til vand samt gulvvarmeslanger støbes ned i klaplaget.

Kan man lave for mange jordforbindelser? For jeg har overvejet, at banke et kobberbelagt jordspyd i jorden under gulvet og tilslutte det til rionettet, men har samtidig også overvejet at sætte en ekstra jordledning på rionettet og fører det op bag afbryderen (selv om der pt. ikke er ført jord frem hertil) - Det er tiltænkt til en eventuel senere montage, hvis der på et tidspunkt bliver ført jord rundt i alle husets kontakter. Men må et rionet være forbundet både til et jordspyd og til en jordledning gennem kontakten/tavlen på samme tid?

På forhånd tak for eventuel indkommende svar.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Er der nogen der kan fortælle mig om... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej steinaa 

Jeg tror sgu, jeg er blevet lidt forvirret! Hvad er forskellen på en udligningsforbindelse og en jordforbindelse, hvis der da er nogen forskel?

Jeg troede, at når jeg banker et jordspyd i jorden og forbinder det til rionettet, så havde jeg lavet en jordforbindelse (forudsat den er testet)?

Hvis jeg nu vælger at banke et jordspyd i jorden under badeværelsesgulvet, kan jeg så forbinde 2 stk. dobbeltisoleret 2,5mm2 ledninger til samme spyd - hvor den ene ledning forbindes til rionettet og den anden føres på til kontakten som sidder på væggen uden for badeværelset? 

Efter nærmere omtanke, så er der sikkert en jordforbindelse, da vaskemaskinen er på 380 V /kraft - Stiller det mig anderledes? Huset har et HFI-relæ.

Det skal siges, at vi har brugt badeværelset i over 20 år, hvor der var nedstøbt galvaniserede vandrør og inden rionet eller jord/udligningsforbindelse, så er det hysteri eller har vi bare været heldig, stadig at have livet i behold?

Ellers tak for alle indlæggene.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
En jordforbindelse skal give en fejl mulighed for at søge mod jord og derved få en fejlstrømsafbryder til at koble fra.

En udligningsforbindelse skal sikre samme potentiale på forskellige dele - eksempelvis kan vi lægge en fase direkte over på stel af en vaskemaskine, men hvis der er lavet en udligningsforbindelse til eksempelvis det gulv jeg står på er fasespændingen på både stel og gulv og jeg får derved ikke stød da spændingsforskellen er 0V.

Kombinationen af de to er det der typisk stræbes efter i nye installationer :-)

Men i eksisterende installationer - som din - er der "frit slag" mht. din udligningsforbindelse. Du kan enten helt udelade forbindelserne eller du kan "nøjes" med at lave en forbindelse fra rionet og til stikkontakt og du kan derudover vælge at tilføje et jordspyd.

Angående hvor vidt det er hysteri så for at drage en parallel så har jeg kørt bil i efterhånden nogen år helt uden nogensinde at have haft behov for sikkerhedsselen... men jeg tror nu alligevel jeg bruger den igen i morgen :-)
Skrevet af steinaa på 09 jul 2013 22:15

...Angående hvor vidt det er hysteri så for at drage en parallel så har jeg kørt bil i efterhånden nogen år helt uden nogensinde at have haft behov for sikkerhedsselen... men jeg tror nu alligevel jeg bruger den igen i morgen :-)

 Ha ha - en god pointe,  Du bruger sikkerhedsselen igen i morgen, og så jeg vil banke et jordspyd ned i jorden under badeværelsegulvet og efterfølgende tilslutte det til rionettet.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg tror jeg ville skele til det Illisher foreslog: Jordspyd -> stikkontakt -> rionet frem for at køre jordspyddet direkte til rionettet.
Nu er der pt. ikke nogen stikkontakt i nærheden, kun en afbryder til lys på den anden side af badeværelsevæggen.

Det du skriver er, at ledningen skal gå fra jordspyd og direkte op i en eventuel stikkontakt. Herfra forbindes den til en jordledning som går ned på rionettet?

Risikere jeg så ikke, at disse 2 ledninger kan kobles fra hinanden, med det resultat at der ikke er en udligningsforbindelse på rionettet?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Hvis ikke du har en stikkontakt på badeværelset er der ingen fidus i at lave udligningsforbindelsen - med mindre du udligner fra metalliske rør og til rionettet.

Alle de steder du har samlinger er der jo risiko for at forbindelsen bliver brudt, men hvem kunne finde på at fjerne sådan en forbindelse hjemme hos dig?
Det kan du have ret i. Jeg vil gerne fremtidsikker badeværelset, hvis der på et senere tidspunkt bliver etableret en stikkontakt.

Nej, selvf. er der ikke nogle der frakobler mine forbindelser - Men skulle jeg nu ikke bo her til livet rinder ud, så tænker jeg bare, at så kunne ny ejer jo nemt komme til at splitte sådan 2 sammensatte jordledninger.

Kan man tilslutte 2 jordledninger direkte til det samme jordspyd? altså en ledning fra jordspyddet til rionettet og en ledning fra jordspyddet til nuværende afbryder - Vil man så på et senere tidspunkt opsætte en stikkontakt i badeværelset, så var jord/udligningsforbindelsen lige ved hånden.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
I og med du har et gammelt hus er der ikke krav til jordlederen - så et interessant spørgsmål må næsten være hvilke brugsgenstande kunne du forestille dig du vil tilslutte på badeværelset der kræver jord?

Der burde ikke være noget i vejen for at tilslutte to ledninger til samme jordspyd såfremt klemmen er bygget til det.

Men husk al snakken angående jordspyddet eller udligningsforbindelserne står og falder på at de bliver målt igennem før gulvet støbes. Hvis der ikke er forbindelse eller modstanden er for høj, så har du blot brugt ekstra tid og energi på noget der ikke tjener noget formål (og som i din situation ikke er et krav).
De eneste brugsgenstande som jeg lige kan komme i tanke om, som jeg pt. kunne forestille mig, at ville tilslutte på badeværelset kunne være føntørre, shaver og lignende - Om disse maskiner kræver jord ved jeg ikke.

Hvad gør man hvis man måler sig frem til en for høj modstand?

Kan godt forstå, hvis du synes det virker mærkeligt, at jeg vil udføre et stykke arbejde som ikke er et krav.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skrevet af steinaa på 10 jul 2013 00:27
I og med du har et gammelt hus er der ikke krav til jordlederen - så et interessant spørgsmål må næsten være hvilke brugsgenstande kunne du forestille dig du vil tilslutte på badeværelset der kræver jord?


Mig bekendt er der krav om beskyttelsesleder i stikkontakter i badeværelser - også i gamle huse hvis der foretages installation af stikkontakter senere i forbindelse med en renovering af badeværelset - men det er måske ikke rigtigt ? I gamle dage ( 70-erne ) brugte vi shaverstikkontakt ( sekundær strømkreds ) i badeværelset ved håndvasken eller/og en stikkontakt oppe ved loftet - vist nok 2,1 m oppe.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis