Hilser jer med mit projekt

Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu har jeg også oprettet bruger da jeg sikkert kommer til at finde brug for at svar eller flere i løbet af mit sommerferie projekt

Har nu igennem længere tid læst flittigt med herinde, imens har jeg har gået og kigget mig varm på ideen om et projekt.

Jeg syntes at de her ældre træbåde som ses er noget så fantastiske og har besluttet mig for at supplere golfen og græsset med noget vand og sejl.

Min kærlighed er faldet på en folkebåd og jeg glæder mig allerede til at få lov at slide slibe og slæbe både efter endt eksammen og til efterår og forår  

Jeg ved ærligt talt ikke så meget om det med sejlskibe og slet ikke træskibe. Jeg kommer nok til at alliere mig med nogen omkring rigning og vedligeholdelses spørgsmålene.

Mit udgangspunkt er få slebet og bundmalet en gammel dame som har stået tørt i 6-7 år.  Og herefter holde sjælen i ro de dage til hun forhåbentligt bliver tæt . Jeg har læst mig frem til at våde tæpper kan fremskynde processen og selvfølgelig en dykpumpe e.lign.

Mine spørgsmål her og nu er om jeg kan indarbejde de våde tæpper i malings processen?

Og hvis bunden er pæn og "blot" skal skrabes/slibes og males , vil en uge så være rigeligt til denne proces?



Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du siger over broen i svendborg - som jeg har opfattet det - er det hos Ring Andersen - Peter mellem venner - så har de ikke noget mod renderi for at få en båd istand. Og de ved hvad de snakker om. Arbejdede der på nogle projekter for nogle år siden. Det koster måske lidt, men det gør guld

mvh

 varmetossen

Det er i Rudkøbing  og værftslederen var meget mere forstående nu , og deres fremgangs metode mht. søsætningen er at lade den hænge i stropper natten over fra kranen

Så nu er min plan lige have overstået eksammen og derpå afsted og finde ud af hvordan det hele ser ud, hvad der er og evt. mangler

Regner med at male/slibe tirsdag kran til aftenttid og derpå er forventningen at den kan sejles i weekenden

Kammeraten som skal hjælpe med sejlads har mulighed for at medbringe div mangler til weekenden.

Skulle den ikke holde tæt til weekenden så bliver det en ekstra uge på Langeland og det er da heller ikke så dårligt.

Ang slibning og maling hvilken korn og med maskine eller med slibeklods og pensel eller rulle.

gætter på spartel til det løse slibe korn 120 og pensel 3-4L lyder det helt tosset

Hvad er det lige du vil slibe ? for bunden hvoor man bruger bundsmørelse skal ikke slibes på en træbåd eller på både i det hele taget. Det er først når båden har fået mange lag bundsmørelse, det kan blive nødvendigt at slibe. Bundsmørelse bruger man altså rulle til og en lille pensel til at komme ind i krogene med. Du skal blot have en rulle der er omkring 10 cm. lang så er du godt på vej. Men spørg på værftet, de kan det der skrammel.
Og med hensyn til Chr. ! Ja ja nu er det jo ikke en tur over atlanten den unge mand skal, og i de Danske indre farvande er en mobil tlf. ganske tilstrækkeligt Selvfølgelig skal der et par søkort til, men turen fra Rudkøbing til eks. Køge bugt tager max 12-14 timer så jeg syntes godt nok du maler fanden på væggen.
Det er kun det løse bundmaling du skal have af, hvis typen er nogenlunde den samme -- en lille rulle - skal vi i bund med noget er korn 60 til en start. Du kan få lamelskiver til en vinkelsliber, så er det noget der vil noget. Ellers mal over, hvis du skal hem og gøre det hele om tilvinter, sejler båden jo ikke bedre, fordi det ser godt ud, og det meste er jo under vandet. Vi købte bundmaling i Biltema, og det sidder stadig ovenpå det gamle Hempel. (Kan være, atjeg vrælertil efteråret mht. begroning,men den tid den sorg)
Vores 32 fod som stikker 180, langkølet, bruger ca. 2,5 l bundmaling til en gang..

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er simpelthen fantastisk med jeres tips og råd alle sammen. Jeg vil prøve at deltage i mine områder fremover for ligesom at gengælde lidt, super godt forum og meget velmenende brugere tak skal i have

Jeg skal altså blot skrabe det løse med spartel og derpå male bunden en hurtig gang med rulle og pensel det lyder dejligt nemt
Maling vil jeg vente med til jeg står derovre da jeg så måske kan ramme noget der minder om den samme.
Men ellers skal det alligevel helt i bund til efteråret , har allerede kigget på telt overdækningen

Jeg snakkede med en rar mand fra køge marina og 35-3700 sådan ca kommer det til at koste med havnepladsen så det var billigere end forventet

Jeg kan godt lide det lyse teak men burde det få noget olie ? eller skal det bare vasket jævnligt for at det ikke tager mørk farve.

Og igen mange tak for tid og svar det er uundværligt her fra min side af, jeg skal som det skrider frem komme med lidt billeder og tekst som tak.
Annonce
Hej igen

- det er jo dejligt at høre at folk har gå på mod.

Hvis båden er den jeg så et glimt af på Havnen i Rudkøbing - og billederne fra DBA er sandfærdige, så vil jeg anbefale dig at passe meget på "med at slibe i bund" - specielt lige nu hvor du overtager den.

Den ser meget pæn ud i det lakerede og det malede på siden har jeg også indtryk af er ret OK.

Så jeg vil meget anbefale at dig kun skraber ganske lidt hvor/hvis der er løs maling + sliber ganske lidt med sandpapir korn 80 - og så lukker det til med lak / maling i et par lag eller 3, så meget du lige kan nå nu i denne omgang.
Bunden skal bare tilsvarnede renses for EVENTUEL løs maling + bundmales. HVIS det mørke på nederste af kølen er olieholdigt, skal det nok renses lidt af med cellulosefortynder inden bundmaling.

Hvis du begynder at "slibe i bund" nu, så fjerner du måske et gedigent lag maling/lak der beskytter - vær forsigtig. Hvis lak og maling er OK, skal den bare have 1-2 nye lag, når du sætter den istand til næste år.

Og det de andre skriver om at tætne, det er rigtigt - brug kun noget der kan presses ud igen, når træet udvider sig lidt igen.

Du får meget andet at lave, med at finde ud af, hvordan alt grejet skal virke også - så lad være med "at slibe i bund".

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Håndværker.
En presenning på nogle meter på hver led, og med pariserringe og noget flagline i hjørner og midt på siderne. Det er en fin havaridug til dette brug. Hvis der -gud forbyde det- er lavet noget klampkalfatring, eller der af anden grund kommer en lækage, så vil denne dug øge chancen for, at lænsepumpen kan holde trit. Båden har stået på land meget længe, og træet er tørret ud. Det kan give mange spændinger indtil det hele har sat sig, og når båden kommer ud i lidt sø (hækbølgen fra en kulpram etc.) kan det blive lidt for spændende.
Jeg husker tydeligt MARTHA, der sank i Kattegat da kalfatringen, som de små skolebørn havde udført, kravlede ud af sprækkerne da skibet kom ud i lidt sø.

En ruteplan med mulige nødhavne... Overdrevet, måske. Men viser båden sig at være ikke sødygtig, så er det igen rart at være forberedt. Det kan forberedes på under en time.

I mine øjne er en redningsvest minimumsudstyr. Vandet er stadig koldt og man kan ikke påregne at holde sig ret længe i vandet, hvis man kun har redningsvesten. En thermokedeldragt, som man hurtigt kan komme i, sammen med redningsvesten vil øge ens chancer betydeligt!

Brændstof i rigelig mængde til turen siger vel sig selv, ligesom filter og tændrør.

Om man vil sejle uden forsikring er jo en temperamentssag. Vælger man at spare forsikringen, så bør det ske på et oplyst grundlag. Bjærgning er en bekostelig affære. På Atlanterhavet kan man lade skuden synke, men i Grønsund eller Gilleleje Marina tvivler jeg på at man får lov til at efterlade vraget i ret lang tid. Uden forsikring er der kun en til at betale regningen.

Det kan man selvfølgelig godt kalde at male Fanden på væggen. Jeg kalder det risiko-vurdering og -afdækning. Efter mere end 20 år på havet er det inkluderet i stort set al opgaveplanlægning jeg har med at gøre.

Chr.

Hold os opdateret, så vi kan lykønske med købet, når det er faldet på plads.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Selvfølgelig vil den være udtøret, men i betragtning af at den har stået inden døre, tror jeg ikke der er så voldsomt som hvis den havde stået udendørs. Selvfølgelig skal sikkerheden være i orden, men der behøves ikke det helt store udstyr for at gøre sejladsen sikker. Rednings veste skal man ifølge lovgivningen have ombord nu om dage, det er faktisk temlig dyrt at blive taget uden en godkendt rednings vest  ombord. Det sidste jeg har hørt var et par stykker her på Als der havde fået en bøde på 5000,00 kr. pr. næse der var ombord uden rednings veste.
For mit vedkommende sejler jeg aldrig ud af havnen uden at have min rednings vest på, de fylder jo ingen ting i dag når det er en selvop pustelig.
En lille presenning er da god at have med, den kan til nøds også bruges som solsejl i havn. Vi kan sagtens blive enige om en del af det du skriver


ps. er selv "Svendborg dreng"

Og til Træskib, nej unge mand, man bruger ikke en spartel som skraber på en træbåd, ricikoen for at hugge i træet er for stor. Du skal have fat i en rigtig skraber helst af typen hvor du kan skifte klinge.
Uden at male nogen fanden, så er det eneste af Chr. nævnte ting, som vi IKKE har haft brug for: Redningsvest og nødraketter. Og når først man sidder med tommelfingren i det hul, hvor der tidligere havde siddet "Noget", så er en plan guld værd. For os var det såmænd bare en galvaniseret muffe, sammen med kobberfittings, og på en ny båd kender man jo ikke sine lus...

Hvor langt er du/i med søkort og sejlplan .... I givet fald har jeg noget (opdat frem til 99) frem til Storstrømmen som kan lånes/afleveres i Roskilde, evt. sammen med en gammel håndholdt Garmin 12XL, som vi evt sammen kan fodre med en sejlplan.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af Gerhard på 11 jun 2013 08:41
Uden at male nogen fanden, så er det eneste af Chr. nævnte ting, som vi IKKE har haft brug for: Redningsvest og nødraketter. Og når først man sidder med tommelfingren i det hul, hvor der tidligere havde siddet "Noget", så er en plan guld værd. For os var det såmænd bare en galvaniseret muffe, sammen med kobberfittings, og på en ny båd kender man jo ikke sine lus...

Hvor langt er du/i med søkort og sejlplan .... I givet fald har jeg noget (opdat frem til 99) frem til Storstrømmen som kan lånes/afleveres i Roskilde, evt. sammen med en gammel håndholdt Garmin 12XL, som vi evt sammen kan fodre med en sejlplan.

Jeg regner med at min kammerat står for denne planlægning men samtidigt hvis det er ok med dig så vil jeg gerne holde dette tilbud åbent. Jeg sidder midt i eksammen så om en uge når den er vel overstået så tager jeg fat i det hele
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også