Hilser jer med mit projekt

Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu har jeg også oprettet bruger da jeg sikkert kommer til at finde brug for at svar eller flere i løbet af mit sommerferie projekt

Har nu igennem længere tid læst flittigt med herinde, imens har jeg har gået og kigget mig varm på ideen om et projekt.

Jeg syntes at de her ældre træbåde som ses er noget så fantastiske og har besluttet mig for at supplere golfen og græsset med noget vand og sejl.

Min kærlighed er faldet på en folkebåd og jeg glæder mig allerede til at få lov at slide slibe og slæbe både efter endt eksammen og til efterår og forår  

Jeg ved ærligt talt ikke så meget om det med sejlskibe og slet ikke træskibe. Jeg kommer nok til at alliere mig med nogen omkring rigning og vedligeholdelses spørgsmålene.

Mit udgangspunkt er få slebet og bundmalet en gammel dame som har stået tørt i 6-7 år.  Og herefter holde sjælen i ro de dage til hun forhåbentligt bliver tæt . Jeg har læst mig frem til at våde tæpper kan fremskynde processen og selvfølgelig en dykpumpe e.lign.

Mine spørgsmål her og nu er om jeg kan indarbejde de våde tæpper i malings processen?

Og hvis bunden er pæn og "blot" skal skrabes/slibes og males , vil en uge så være rigeligt til denne proces?



Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
60137511, hvis det bliver aktuelt, men gerne lidt varsel, vi er normalt i campingvognen i Nyk. sj i weekenderne.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

@Håndværkeren.
Nu kender jeg dig jo ganske godt fra dine snart 15.000 indlæg her på LDS. Så jeg ved godt at vi ser ens på en del ting. Også sikkerhed.

Med hensyn til den oppustelige redningsvest, så er der en lille vigtig detalje, som jeg af og til ser blive overset. Den skal bæres YDERST. Ikke under en jakke eller lignende.
En kollega fortalte mig for mange år siden om, hvordan han havde haft den på under sin arbejdsjakke. Da et søsprøjt for guderne ved hvilken gang ramte ham blæste den op automatisk, og han var ved at få mast al luften ud af lungerne. Heldigvis brast lynlåsen i jakken, men som han sagde. Var han faldet i vandet og den havde blæst sig op der, så var han ikke sikker på, at han havde overlevet det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja selvfølgelig skal den bæres yderst, ellers vil det jo være længere tid inden den udløses hvis man skulle skvatte bevistløs i vandet, kan det være fatalt.
En anden ting som mange ejere glemmer, er at de skal afprøves mindst hvert andet år og have skiftet kulsyre patron. Og det er ikke noget man gør selv da der skal uddandet personale til opgaven.
Hej Håndværker
Det med uddannet personale til at chekke patronen i en vest så står der hvor mange gram den skal veje, så er det bare at veje den , og så kan puste vesten op og lade den lige oppustet i 24 timer for at se om den er tæt, det var sådan de chekkede min vest for et par år siden, så er der den pille lignende hvide dims der bliver opløst i saltvand den kan man skifte. på den anden side jeg skulle betale 110kr. for et chek men 160kr for et nyt sæt når den har været udløst, så min kones blev chekket ved springe i vandet med den på.
Der er to kamre der skal checkes og to patroner der skal vejes.
Kunsten er ikke at veje patronen, men at forstå de tal der står på den, og at lægge vesten rigtigt sammen igen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Der er nok forskel på modellerne, for i min er der kun en patron (ellers er den godt skjult den anden.)
Men sikkerhed skal man ikke selv lege med, lad de proffesionelle tage sig af det.
Og jeg ved godt at mange sejlere har vesten liggende nede i kistebænken når de sejler. Der hjælper den også "skide godt" når de ved et uheld har fået bommen i nakken og er røget overbord.
Sikkerhed skal man aldrig spøge med
Jeg tror dog ikke at jeg tager overlevelsesdragt på.

Tror efterhånden jeg er rimeligt godt forberedt på at få den gamle dame i vandet

Nu er næste del så de 2 stks påhængsmotor som jeg skal have kigget igennem skiftet olie, renset filter og kaburater og nok også skiftet tændrør tænker jeg. er der her andet jeg børe være opmærksom på ved gennemgang af disse?
Hvorfor dog to påhængs motorer ? En skulle da meget gerne være nok !
I en sejlbåd skal du tænke på vægten jo mere du stabler ned i den jo langsommere bliver den.
Da jeg for ca. 45 år siden lærte at sejle med sejl, var det i en 20 fods kragejolle med bermuda rig, vi havde ikke nogen motor ombord. Bare at nævne ordet motor i båden kunne få ejeren helt op i det røde felt. Rigtige sejler har ikke brug for den slag nymodens tingel tangel var hans holdning. Hans Fætter der byggede Folkebåde havde samme holdning ( Ove Kåe )
Nu om dage er man nød til at have motoren, der er mange steder hvor Havnefogeden også når op i det røde felt hvis man sejler ind i deres havne for sejl alene.
Men du skal når i afsejler fra Rudkøbing sikre dig at i har strømmen med ud af løbet, for den kan være virkelig hård at gå op imod. I det Sydfynske farvand skifter strømmens retning for hver 5 timer og 3 kvarter så der er altid mulighed for at få medstrømmen med ud af løbet. Det ser du ved at gå ud på ydermolen og kigge på kostene, toppen af disse skal pege op mod langelands broen.
Skrevet af Håndværkeren på 14 jun 2013 10:38
Hvorfor dog to påhængs motorer ? En skulle da meget gerne være nok !
I en sejlbåd skal du tænke på vægten jo mere du stabler ned i den jo langsommere bliver den.
Da jeg for ca. 45 år siden lærte at sejle med sejl, var det i en 20 fods kragejolle med bermuda rig, vi havde ikke nogen motor ombord. Bare at nævne ordet motor i båden kunne få ejeren helt op i det røde felt. Rigtige sejler har ikke brug for den slag nymodens tingel tangel var hans holdning. Hans Fætter der byggede Folkebåde havde samme holdning ( Ove Kåe )
Nu om dage er man nød til at have motoren, der er mange steder hvor Havnefogeden også når op i det røde felt hvis man sejler ind i deres havne for sejl alene.
Men du skal når i afsejler fra Rudkøbing sikre dig at i har strømmen med ud af løbet, for den kan være virkelig hård at gå op imod. I det Sydfynske farvand skifter strømmens retning for hver 5 timer og 3 kvarter så der er altid mulighed for at få medstrømmen med ud af løbet. Det ser du ved at gå ud på ydermolen og kigge på kostene, toppen af disse skal pege op mod langelands broen.

Sjov det med strømmen og super nyttigt at vide 
Da der følger 2 motorer med og jeg alligevel har en 4 dage i vente position indtil rig skal sættes. Tænker jeg at de ligeså godt kan få et lille check.

Og ang det med 2 motorer og vægt så vejer de vel ikke overdrevent og når jeg samtidigt ikke kender deres stand og drift bedre tænker jeg en ekstra må være at foretrække har dog muligheend for at ligge 1 af i bilen.

Og nu tilbage til læseferien og div. vejledninger og normer


Check ophæng, skrueaksel og lignende for slør. Check at lukke/låsemekanismerne bevæger sig frit og fungerer, så motoren ikke klapper op, når der slås bak. Lidt olie og fedt gør underværker. Check at motoren sidder fast på båden. Det vil sige at fastgøringspunktet er i god stand og at skruerne er spændt godt til.

Find ud af, om det er en to- eller fire-takter. To-takteren skal have olie blandet i benzinen. Er du i tvivl, så tager du noget to-taktsolie med. Det kan blandes i på stedet. (Jeg kan ikke se, hvad det er for en motor, og dermed ikke om det er en to- eller fire-takter, og om den evt er luftkølet. Måske der er en anden der kan være behjælpelig ud fra billederne i DBA).
 
Når du har skiftet olie, filtre, tændrør mm skal du ud og prøvekører motorerne. Det allerførste du kigger efter, når motoren er startet er, at der kommer kølevand ud af den, hvis det er en vandkølet. Som altid skal de varmes op, og så skal der belastning på. Enten ved at du sejler en tur (nær ved havnen) med stigende omdrejningstal og slutter med gassen i bund eller ved at du ligger fortøjet og gør det samme. 10 minutters fuld gas er tilstrækkeligt. Motoren skal gå jævnt og ordentligt ved alle omdrejningstal uden at ose (hvis det er en to-takter skal der komme lidt røg), sætte ud, overophede eller vise tegn på andre tossestreger.

Med hensyn til strømforhold, så er den bedste side jeg kender for danske farvande http://ifm.fcoo.dk/. Jeg har brugt den i Storebælt, Lillebælt og Øresund, og her passer den godt, så mon ikke den også gør for Smålandsfarvandet.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også