Hilser jer med mit projekt

Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu har jeg også oprettet bruger da jeg sikkert kommer til at finde brug for at svar eller flere i løbet af mit sommerferie projekt

Har nu igennem længere tid læst flittigt med herinde, imens har jeg har gået og kigget mig varm på ideen om et projekt.

Jeg syntes at de her ældre træbåde som ses er noget så fantastiske og har besluttet mig for at supplere golfen og græsset med noget vand og sejl.

Min kærlighed er faldet på en folkebåd og jeg glæder mig allerede til at få lov at slide slibe og slæbe både efter endt eksammen og til efterår og forår  

Jeg ved ærligt talt ikke så meget om det med sejlskibe og slet ikke træskibe. Jeg kommer nok til at alliere mig med nogen omkring rigning og vedligeholdelses spørgsmålene.

Mit udgangspunkt er få slebet og bundmalet en gammel dame som har stået tørt i 6-7 år.  Og herefter holde sjælen i ro de dage til hun forhåbentligt bliver tæt . Jeg har læst mig frem til at våde tæpper kan fremskynde processen og selvfølgelig en dykpumpe e.lign.

Mine spørgsmål her og nu er om jeg kan indarbejde de våde tæpper i malings processen?

Og hvis bunden er pæn og "blot" skal skrabes/slibes og males , vil en uge så være rigeligt til denne proces?



Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Først held og lykke med projektet. Det er altid rart med nogle nye sejlere på vandet. Så har vi "gamle" da også nogen at være kloge overfor.
En af de største risikoer for at få fejl på en lille påhængsmotor er skidt i brændstoffet. Stol ikke på at dine dunke, slanger eller tankstation har rent benzin i slangen. Det mindste sandkorn kan sætte sig i de små dyser i karburatoren, og så er den sejltur tvungen til at foregå for sejl alene. Hæld altid brændstoffet gennem en tragt med filter og helst vandudskiller. De kan købes ved den lokale bådudstyrsforretning.

Med hensyn til de oppustelige redningsveste erindrer jeg, at søsportens sikkerhedsråd stod og demonstrerede, hvordan man tjekker selve vesten og patroner ved sidste bådmesse i Fredericia. Demonter patronen, tjek den lille tablet, pust vesten op manuelt gennem slangen til den er helt fyldt og hård. Lad så vesten ligge i 24 timer og mærk om den har tabt trykket. Hvis den ikke har det er vesten OK og du kan montere den gamle patron igen og evt. en ny tablet. Du kan tjekke vægten af patronen på en elektronisk brevvægt. Vær opmærksom på at få vesten pakket uden at skade ballonen ideni.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Så er jeg godt igang og har en mindre stopklods storsejlet er desværre bortkommet undervejs er der nogen af jer som kan lede mig på vej i min søgen efter et storsejl og hvis det er inden f radius af rudkøbing er det et stort plus.

Skrevet fra mobil enhed så undskylder på forhånd for mangelfuld korrektur
Klasseklubberne er altid et godt sted at søge fordi "de seriøse" kapsejlere gerne skifter sejl hver år eller mere!
Desværre kan jeg se folkebådsklubben har password på deres side, så det bedste du kan gøre er at finde en folkebådssejler der kender "ordet", der er med garanti masser af nyere sejl billigt til salg.

Dyrman
http://www.folkebaad.dk/index.htm

er et link med kontaktpersoner
og jeg har sendt dig en PM med mail på formand for klubben

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Min erfaring med både, som har været på land længe er, at sømmene, der holder klædningen på køltræet, ofte er rustet , så de ingen holdekraft har, derfor kan båden godt være tæt,,når den ligger stille, men man kan få sig en grim overraskelse, når man kommer ud at sejle, og båden vrider sig. Man kan tætne det med tætningsmetoder af enhver art , men styrken er gået tabt.
Du burde få det tjekket af en, som ved, hvad det drejer sig om.
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Så er jeg tilbage på Sjælland dog uden båd da vi blev enige om derovre at lade hende ligge et par uger og lige lade det hele sætte sig ordentligt på plads.

Jeg havde troet hun ville være mere utæt men allerede efter første nat i stropperne tirsdag til onsdag var hun flydende dog med hjælp fra dykpumpen
Her fredag morgen inden jeg tog turen over broen var vandet der kom ind begrænset endnu mere , jeg har kørt pumpen på ca hver 6 time og i det interval er vandstand eller behov for pumpning faldet ca 5 cm over natten.

Vandet kom ikke længere op end underkant af gulvbræderne her fredag morgen

Ting og oplevelser som har fulgt med i de her dage var bl.a :

Køretur nord på Langeland som var utroligt smukt.

Nyt brugt sejl som skulle have øjer til slæder hos sejlmageren , han havde ikke selv tid så jeg fik lov at låne viden og værksted hvilket var ganske sjovt at prøve.

Motor gav ingen kølestråle og impeller efterset den var fin , blæst ren og til sidst renset for kalk? derpå renset med ståltråd og det hjalp i samme omgang blev gearolie skiftet.

Sluttede af med at sove i båden uden at få våde tær , vi har ikke engang sat sejl endnu og allerede er jeg solgt hvis hun ikke holder tæt bliver hun et dyrt bekendtskab

Og meget andet det blev et par ret så hektiske feriedage på Langeland lange men sjove og gode dage.

Jeg kan ikke lige finde ud af at uploade billeder herinde så det må vente lidt endnu.

Så med god samvittighed skal hun ligge for egen kraft fri af stropper og hygge sig lidt i vandet igen

lige et billed efter hun havde lagt i stropper natten over
Dørken unge mand, der er ikke gulv i en båd men en dørk
Og hun skal nok blive tæt når hun er kommet sig så hurtigt, det kan tage lidt længere med fribordet ( det er den del der er over vandet på skroget ) men det kommer jo mere du sejler i hende. Skulle sømmene ved kølen være rustet op, må du have dem udskiftet når du får den op igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også